StoryEditor

Nie som krízový manažér

17.05.2007, 00:00

Ako vnímate reklamu v pozícii človeka, ktorý sa v reklamnom biznise pohybuje už niekoľko rokov?
-- Pozerám sa na ňu výlučne z profesionálneho hľadiska, možno je to už aj pracovná deformácia. Keďže sa venujem predaju reklamného priestoru, vnímam ju ako nástroj komunikácie, ako časť marketingu, ktorá pomáha predávať.
Čiže na vás nemá taký účinok, aký by mala mať na bežného diváka -- motivovať ho kúpiť si daný tovar či službu?
-- Samozrejme, ani tomu sa nevyhnem. No tým, že viem, akým spôsobom sa reklama tvorí, ako sa nakupuje v médiách, vidím za ňou najmä konkrétnu firmu a osoby, ktoré sa na nej podieľali.
Pôsobili ste v komerčnom rádiu, a to napriek pomerne krátkemu času veľmi úspešne, stali ste sa obchodným riaditeľom. Čomu vďačíte za takú rýchlu kariéru?
-- Vždy je dôležité byť v správnom čase na správnom mieste. Aj klíma, ktorá tam panovala v čase môjho príchodu, bola priaznivá pre osobnú realizáciu. V obchodnej politike sme zaznamenávali stagnáciu, a to bola pre mňa výzva s cieľom zefektívniť fungovanie celého obchodného oddelenia.
Prečo ste odišli, omrzeli vás už médiá?
-- Odišiel som v čase, keď sa plánovala zmena vlastníckej štruktúry, išlo pritom o určitý prirodzený vývoj. Pôvodne som chcel pokračovať v prostredí rádií a aj to tak dlho vyzeralo, ale nakoniec zasiahla opäť "náhoda". Ašpiroval som na určitú pozíciu v spoločnosti Slovak Telekom. Ten je 100-percentným majiteľom Zoznamu a keďže sa pripravovala reštrukturalizácia obchodného oddelenia, nakoniec ma oslovili v súvislosti s touto úlohou.
Zdá sa, že sa najlepšie cítite v pozícii manažéra pomáhajúceho firmám pri zmenách a budovaní ich obchodu.
-- Presne tak. Z môjho pohľadu aj súčasná pozícia je obrovská výzva, a to napriek tomu, že už mám podobné skúsenosti. Vždy, keď prichádzate na nové pôsobisko, musíte mať takúto výzvu a je o to lepšie, že mám čo budovať. Ale určite by som to nenazýval krízovým manažmentom, sme predsa jednotka na trhu. No predaj inzercie na internete napriek obrovskému potenciálu potrebuje prebrať aj skúsenosti z iných médií, a je výhoda, že som už pôsobil aj v rádiu.
Ste teda viac ako obchodník alebo manažér?
-- Už v rádiu som pôsobil najmä ako manažér, v súčasnosti sa tím ľudí, za ktorých činnosť zodpovedám, ešte viac rozšíril. Takže sú to najmä manažérska práca a povinnosti.
Už ste spomenuli, že internet ako nosič reklamy má veľký potenciál. Nelimituje ho zatiaľ však v prípade stránok lokalizovaných v slovenčine veľkosť nášho trhu či slabšia penetrácia? A to najmä z pohľadu zadávateľov reklamy.
-- Čísla hovoriace o medziročnom raste výdavkov na reklamu na internete dokazujú, že má oproti iným médiám svoje výhody. Doteraz bol však vnímaný hlavne ako doplnkové médium a nevenovala sa mu ani dostatočná pozornosť pri plánovaní marketingového mixu a sledovaní jeho efektivity. Dnes už však veľké mediálne agentúry zriaďujú interné oddelenia venované výhradne internetu. To je posun a dúfam, že sa podobným smerom bude uberať ďalší vývoj.
Očakávate, že internet môže v budúcnosti "odhryznúť" väčší podiel z reklamného koláča tradičným nosičom reklamného odkazu, ako sú elektronické médiá či tlač?
-- Som si tým istý. Napríklad pri rádiách bol v poslednom období medziročný rast zhruba päť percent, čiže niekde na úrovni rastu celého reklamného trhu, či dokonca pod ním. To je jasná stagnácia oproti internetu, kde sa v tomto roku očakáva medziročné zvýšenie výdavkov na reklamu o 30 až 40 percent. A pritom z hľadiska jeho účinnosti je to cielené, efektívne a stále veľmi lacné médium.
Aký by teda mohol byť jeho podiel na trhu?
-- V horizonte niekoľkých rokov by sa mohol vyšplhať blízko k úrovni rádií. Bolo by výborné, ak by sa dostal na 5 percent z celkového reklamného koláča. Otázne je, komu by sa ubralo, no v dnešnej modernej elektronickej dobe hovorí v jeho prospech mnoho faktorov.
Kto by ho mal predovšetkým potiahnuť dopredu?
-- Je ťažké to špecifikovať. Niektorí klienti už zo svojho mediamixu úplne vylučujú printové média či rádiá a orientujú sa len na internet. No vo všeobecnosti tými najdôležitejšími sú a aj budú, samozrejme, najmä telekomunikační operátori či finančné inštitúcie, teda najväčší zadávatelia reklamy na našom trhu.

Kto je Michal Teplica
Michal Teplica vyštudoval Ekonomickú univerzitu v Bratislave. Následne pôsobil dva roky v Austrálii, po návrate začal pracovať v spoločnosti Mediamix, s. r. o -- Media Representative Rádia Okey na pozícii agentúrny obchodník, na starosti mal komunikáciu s mediálnymi agentúrami. V rokoch 2003 až 2006 pôsobil v Mediamixe ako obchodný riaditeľ. Michal Teplica nastúpil od 1. apríla na post obchodného riaditeľa v spoločnosti Zoznam, s. r. o.

Baví ho, keď má na novej pozícii pred sebou veľkú výzvu. Aj preto je rád, keď sa môže podieľať na zmenách vo fungovaní obchodného tímu svojho nového zamestnávateľa. Po pôsobení v médiach prešiel do internetového prostredia. Práve virtuálnu sieť považuje z obchodného hľadiska za mimoriadne perspektívnu a atraktívnu. Postupom času by podľa jeho názoru mala odkrajovať čoraz väčšiu časť z reklamného koláča na slovenskom trhu. Nový obchodný riaditeľ spoločnosti Zoznam Michal Teplica v seriáli profilov HN.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. december 2024 23:50