Stret so zverou
Jednou z najčastejších nástrah na ceste je lesná zver, ktorá dokáže spôsobiť nielen vysoké škody na vozidle, ale aj vážnu ujmu na zdraví. V prípade jazdy cez les či územie označené výstražnou značkou upozorňujúcou na lesnú zver je preto potrebné prispôsobiť rýchlosť.
Už 80 km/hod. dokáže spôsobiť posádke smrteľný úraz. Obdobne, ak zver zazriete na ceste, je potrebné znížiť rýchlosť, pri nočnej jazde stlmiť svetlá a radšej ju odplašiť trúbením. Ak už k nehode došlo, nestačí priebeh len zdokumentovať. „Pri strete so zverou je povinnosťou vodiča vždy privolať aj políciu. A to bez ohľadu na výšku škody a bez ohľadu, či je vozidlo v osobnom vlastníctve alebo na operatívny lízing. Samozrejme, v prípade operatívneho lízingu už následne preberá komunikovanie s poisťovňou lízingová spoločnosť,” konštatuje Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovakia.
V prípade stretu so zverou vám škody dokáže zmierniť havarijné poistenie. To platí na celom území Európy. Havarijná poistka však obvykle nekryje celú škodu a vyžaduje spoluúčasť. Výška spoluúčasti sa odvíja od ceny poistky. „Čím je vyššia cena poistky, tým je spoluúčasť nižšia, až nulová,“ podotýka Peter Kundlák. Poisťovňu hlavne zaujíma, ako k nehode došlo a či ste nešli vedome do rizika, prípadne či sa na danú poistnú udalosť vzťahuje poistné krytie.
Prasknutie čelného skla
Poškodenie čelného skla vozidla kamienkom odletujúcim spod kolies cudzieho auta je poistnou udalosťou, za ktorú väčšina poisťovní poskytuje poistné plnenie z havarijného poistenia, a to podľa výšky vašej spoluúčasti. Dokonca bez ohľadu, či vinníka viete zdokumentovať alebo nie.
Ak výška škody nepresahuje 4 000 eur, nemusíte privolať ani políciu. „Pri využívaní vozidiel na operatívny lízing vodičov inštruujeme, aby zavolali políciu vždy, keď je predpokladaná škoda vyššia ako 4 000 eur. Prípadne aj v prípadoch, ak ju nevedia odhadnúť, alebo vodičovi spôsobil škodu niekto iný,“ podotýka Peter Kundlák. V prípade prasknutia čelného skla je však často ťažké zistiť vinníka, najmä počas jazdy v plnej rýchlosti. Aj preto sa na zmiernenie škôd využíva havarijné poistenie. Na rozbitie skiel sa napríklad štandardne vzťahuje havarijné poistenie, no znášate spoluúčasť. Ak ju chcete znížiť na nulu, možnosťou je pripoistenie.
Plávanie na ceste
Aj tak by sa dala nazvať situácia počas letnej búrky, keď voda nedokáže dostatočne rýchlo odtekať z cesty, vy do nej v plnej rýchlosti nabehnete a vaše vozidlo sa stane neovládateľné. V lepšom prípade si to odnesie len vozidlo, v tom horšom vám a posádke hrozí vážna až smrteľná ujma na zdraví.
„Aquaplaning prakticky hrozí už pri rýchlostiach od 80 km/h. Predísť prípadnému aquaplaningu môžeme jazdou mimo vyjazdených koľají, v ktorých stojí voda,“ radí Peter Kundlák. Ak je zaliata väčšia časť vozovky, treba sa snažiť znížiť rýchlosť a ideálne prejsť jednou stranou vozidla po nezaliatej časti vozovky. Aj tu prípadné škody dokáže zmierniť havarijné poistenie. Pozor však na krátenie poistného. Viaže sa napríklad na nesprávnu obsluhu vozidla, na poškodenie pneumatík v prípade, že k inej škode na aute nedošlo, na škody spôsobené nasatím vody do spaľovacieho priestoru motoru, prípadne prekonávanie prekážok na ceste, ako zaplavený terén, spadnutý strom či konáre.
Pokiaľ ide o výšku spoluúčasti, ako vyplýva zo štatistík Business Lease Slovakia, medzi firmami je najčastejšie využívanou spoluúčasť 5 percent, minimálne 165,97 eura.