Aká bola vaša cesta na čelo spoločnosti v realitnom biznise?
-- Možnosť pracovať pre developerskú spoločnosť som dostala v roku 2004 počas môjho pôsobenia v spoločnosti Carrefoure v Prahe. Mojou úlohou bolo rozbehnúť bratislavskú kanceláriu developerskej spoločnosti Sekyra Group. Po vyše dvoch rokoch, túto jeseň, ma oslovil súčasný zamestnávateľ Orco Group s ponukou posunúť ďalej jeho slovenský biznis.
Čo vás na tejto ponuke zaujalo?
-- Mala som chuť na zmenu. Zmenu firemného prostredia i zamerania realitného biznisu. Chcela som sa profesijne posunúť opäť ďalej. Orco je medzinárodná spoločnosť. Zameriava sa na hotelový biznis, luxusné rezidenčné projekty. Mojou úlohou je dostať ju medzi popredných hráčov na slovenskom realitnom trhu, ako aj viac do povedomia odbornej i laickej verejnosti. Zatiaľ máme na Slovensku ukončený jeden projekt a rozbiehame ďalší -- výstavbu luxusných apartmánov.
Nie je dnes na slovenskom trhu s nehnuteľnosťami ťažké rozbiehať nové aktivity? Nebráni tomu veľká konkurencia?
-- Naozaj trh je už dosť obsadený, no vždy sa dajú nájsť zaujímavé lokality. Realitný trh je neustále v pohybe, otvárajú sa nové príležitosti. Obchodu pomáha skutočnosť, že Slovensko je dynamická, veľmi dobre sa ekonomicky rozvíjajúca krajina.
Čo je pre vašu firmu zaujímavé predovšetkým?
-- Okrem Bratislavy vidíme potenciál aj v iných, najmä väčších mestách. Určite sú pre nás atraktívnym územím rekreačné oblasti, kde by sme chceli stavať rezidencie víkendového typu, rezidenčné byty.
Infraštruktúra cestovného ruchu má zrejme ešte veľké rezervy...
-- Bezpochyby. Slovensko je veľmi pekná krajina. Vo viacerých regiónoch je stále veľký priestor pre rozvoj cestovného ruchu. No i samotná Bratislava potrebuje viacero hotelových zariadení vo všetkých kategóriách. Na druhej strane zaujímavou výzvou pre developera môže byť napríklad revitalizácia nevyužívaných hnedých parkov, čiže území po bývalých priemyselných podnikoch.
Na čom stojí úspech vášho biznisu?
-- Developerstvo stojí určite na správnej vízii a dobrých informáciách, ale aj intuícii, tvorivosti a predstavivosti. Dôležitý je samotný nápad, toho, čo chceme vybudovať, veľmi dôležitý je výber lokality. Pri realizácii projektu by sme mali byť dobrými režisérmi, dirigentmi a vedieť skĺbiť všetky zúčastnené strany.
Pri tejto práci je zrejme výhodou byť členom medzinárodnej siete...
-- Určite aj napríklad z hľadiska finančného zázemia či know-how, ktoré nás oslobodzuje od učenia sa na vlastných chybách. Orco ako medzinárodná spoločnosť pôsobí na európskom kontinente, predovšetkým v strednej a vo východnej Európe. Centrálu máme v Prahe, náš prezident sedí v Paríži. V tomto roku si pripomíname pätnáste výročie založenia firmy.
Aký veľký tím máte na Slovensku?
-- Zatiaľ je nás na Slovensku šesť. Tím realitných odborníkov si momentálne len tvorím.
Kde nachádzate vhodných ľudí?
-- Keď som ich potrebovala nájsť veľmi rýchlo, využívala som predovšetkým vlastné informácie a kontakty. Bežne však hľadáme ľudí prostredníctvom personálnych agentúr a inzercie.
Ako by mala vyzerať vizitka šikovného developera?
-- Musí byť dobrý odborník, neustále študovať, spoznávať trh s nehnuteľnosťami, orientovať sa v jeho dopyte i možnostiach. Mal by to byť človek, ktorý neustále chodí s otvorenými očami.
Čo vás na práci manažérky najviac baví?
-- To, že je to práca veľmi dynamická, kreatívna, že nesie so sebou viditeľné výsledky.
S veľkými projektmi sa však spája aj veľká zodpovednosť. Ako sa s tým viete vyrovnať?
-- O projekte nerozhoduje len jeden človek, ale predstavenstvo firmy. Pri odhade, ktorý projekt môže byť úspešný, mi pomáhajú znalosti a skúsenosti, ale aj schopní ľudia spomedzi spolupracovníkov, o ktorých sa môžem oprieť.
Aký štýl riadenia ľudí preferujete?
-- Snažím sa dôverovať ľuďom, dávať im priestor na vlastnú realizáciu. Preferujem kvalitných a samostatných ľudí, nemám potrebu ich denne kontrolovať. Každý je u nás zodpovedný za to, čo robí, sám si organizuje svoj čas.
Vďaka čomu si viete ako mladá žena získať autoritu podriadených i obchodných partnerov?
-- Máte pravdu, je to aj pre ženu na takejto pozícii dosť náročné. Musí si to vydobyť jedine svojimi vedomosťami, profesionálnym prístupom k povinnostiam. Ľudia ju musia uznávať ako odborníčku. Myslím si, že tu je dôležité aj pracovné zázemie, aké jej vytvárajú spolupracovníci, ako ju vedia ako ženu rešpektovať.
Kto je Lucia Švecová
-- Vyštudovala Fakultu architektúry Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Piaty ročník mala možnosť absolvovať na Ecole d´architecture v Paríži. Po skončení štúdia sa v roku 1995 zamestnala v architektonickej kancelárii Projekt -- Team. Po materskej dovolenke sa rozhodla lepšie využiť dobrú znalosť francúzskeho jazyka. V roku 1999 začala pracovať pre francúzsku spoločnosť Carrefoure -- ako projektová manažérka. Na Slovensku mala pod palcom výstavbu jej hypermarketov a obchodných centier. Od roku 2001 pre túto spoločnosť začala pracovať v Prahe ako projektová riaditeľka v obchodnom centre Shopping Centre Stodulky, ktoré sa tam stavalo. Chcela sa však vrátiť na Slovensko. V roku 2004 akceptovala ponuku spoločnosti Sekyra Group. Rozbiehala jej aktivity v Bratislave. Od novembra tohto roku sa stala riaditeľkou slovenskej pobočky developerskej spoločnosti Orco Property Group.