StoryEditor

Katarína Kullová: Vytváram pocit domova sebe aj iným

21.05.2007, 00:00
PODNIKANIE S KVETMI. Kým auto po autosalóne vrátite nepoškodené, živé kvety po výstave musíte započítať do strát.
"V podnikaní človek nemôže robiť len toľko, koľko sa mu chce. Musí robiť podstatne viac," hovorí v seriáli HN Ženy v biznise spolumajiteľka firmy Kulla Katarína Kullová.

Kvety od detstva milovala, svet záhrad jej bol blízky, ale nepredpokladala, že by ju niekedy mohli živiť. Do podnikania vhupla spolu s manželom pred novembrom 1989. Krátko po revolúcii rozbehli vlastnú firmu. Dnes poskytuje komplexný záhradný servis, predáva kvety i stromy, organizuje renomovanú výstavu a rozbieha výstavbu vlastných dreveníc.
Spolumajiteľka firmy Kulla Katarína Kullová.

Od perníkov ku kvetom
Po vysokoškolskom štúdiu ekonómie zakotvila na sedem rokov v školstve. Učila budúcich záhradníkov. Záujem o vlastný biznis s kvetmi v nej vzbudil manžel. Brigádoval na výstave Flóra, neskôr pracoval pre ZARES.
Začiatkom roku 1989 však vstúpili so sveta podnikania inak - s vlastnoručne upečenými medovníkmi. Na vysnívaný biznis si museli najskôr zarobiť. "Bola to z núdze cnosť. Nemali sme peniaze. Nevedeli sme, kde s vytúženým podnikaním začať."
Pred Veľkou nocou upiekli šesť sladkých zajacov a manžel ich v tržnici predal. Čoskoro sa im byt zmenil na pekáreň. Biznis so sladkými dobrotami nabral obrátky, onedlho už nestíhali uspokojiť všetkých záujemcov. Na rozbeh podnikania vo väčšom nepostačoval už ani byt. Medovníkové cesto teda začali spracúvať v jedálni základnej školy. Neskôr si prenajali zámočnícke dielne, v nich už aj s brigádnickou pomocou medovníky maľovali. "Podriadili sme im celý náš život i chod domácnosti." Táto výroba Kullovcom poskytla základný kapitál na ďalšie podnikanie.

V svojich rukách
Predstavy o vlastnom biznise boli lákavé. Myslela si, že bude robiť iba toľko, koľko sa jej bude chcieť. "Rýchlo som pochopila, že v podnikaní človek musí robiť podstatne viac, ako sa mu chce."
Na začiatku cesty k ich záhradnému centru stáli veľké keramické kvetináče. Tie v roku 1990 na trhu chýbali. Po dohode so sochárom, ktorý vypracoval výtvarné návrhy, sa v Břeclavi rozhodli začať s výrobou. "Osobne som tam cestovala a preverovala každý 33-kilový kvetináč."
Aj túto časť podnikania rozbiehali vo vlastnom byte. Tentoraz mu padla za obeť obývačka. Istý čas ešte pokračovali aj s výrobou medovníkov, keď už však dve také odlišné činnosti nestíhali zvládnuť, s pečením skončili.
K predaju kvetináčov a výzdobe interiérov firma pridala predaj kvetov a stromov, dekorácií, sieť vlastných kvetinárstiev, tvorbu záhrad, dovoz doplnkového tovaru a nábytku. Nedávno rozbehla ešte aj výstavbu dreveníc. K záhradníckej a obchodnej práci pribudli tiež murárske a stolárske profesie.
K čomu má spolumajiteľka firmy najbližšie? Nepúšťa sa do roboty, ktorá by jej nebola blízka. Najväčšiu radosť má z vytvárania pocitu domova sebe aj iným.

Záhrady za stolom
Za takmer dve desiatky rokov sa zmenili aj pomery na trhu. Kvety, stromy či nábytok sa dnes dajú doviezť jednoduchšie. Za posledných desať rokov sa však posilnila konkurencia, je tu veľa firiem a ešte viac ľudí, fungujúcich na živnosť. Najväčšiu výhodu oproti nim vidí Kullová v komplexnosti svojich služieb.
Za jedinú nevýhodu súčasného podnikania je, paradoxne, vďačná. Je ňou nadbytok práce. Nebol by problém, ale firma ťažko hľadá dostatok odborníkov. "Vieme ich zaplatiť, ale mladí akoby sa štítili fyzickej práce." Väčšina absolventov záhradníckych škôl chce za stolom kresliť projekty. To považuje za hendikep. Správny zamestnanec v tejto brandži by podľa nej nemal vypadnúť z kontaktu s prírodou. Kvalitným zamestnancom nie je takáto predstava cudzia. "Nie je nič lepšie, ako keď si človek vlastný projekt sám zrealizuje. Potom vidí, či sa jeho idea naplnila."

Dopyt po službách
Teší ju posun v myslení ľudí, ktorí čoraz viac vyhľadávajú takéto služby. "Majú záujem dať si záhradu založiť i udržiavať. Vedia, že máme potrebné vybavenie i odborníkov."
Ide skôr o solventnú klientelu s veľkými pozemkami, ktorá nemá čas na ich údržbu, alebo je záujem aj zo strednej vrstvy? Skúsenosti potvrdzujú, že ide už o takmer všetky skupiny obyvateľstva. "Služby, v ktorých je veľký podiel ľudskej pracovnej sily, nie sú najlacnejšie. Solventnejší si dajú urobiť záhradu na kľúč. Menej solventní zväčša majú peniaze aspoň na projekt a najzákladnejšie hrubé práce."
Záujem o služby ju na jednej strane teší, na druhej strane ju však mrzí, že je nedostatok pracovníkov ochotných ich poskytovať. "Akoby ich mnoho mladých ľudí považovalo za niečo dehonestujúce. Služby pritom majú veľkú budúcnosť. Všetci máme málo času a čoraz častejšie budeme dávať služby, ktoré niekto urobí rýchlo a profesionálne, spraviť iným."

Neistý podnik
Keď pred štrnástimi rokmi manželia Kullovci vzali pod ochranné krídla firmy výstavu Flóra, nedostávalo sa jej podpory od štátu ani mesta. "Prevziať ju v tom čase bolo ako spáchať kamikadze. Dodnes to je veľmi riziková záležitosť."
Medzinárodná výstava, z veľkej časti stojaca na živých kvetoch, je pre organizátora neistý podnik. Nikdy nevie, ako dopadne finančná náročnosť ani záujem vystavovateľov. Súčasne je dôležitou akciou, ktorá ukazuje nové trendy a môže vytvárať a ovplyvňovať dopyt zákazníkov.
Zároveň je výkladnou skriňou, slúžiacou na vlastnú prezentáciu. Podľa Kullovej sa na výstavu snaží dostať každá firma, ktorá v tejto brandži pôsobí alebo sa chce presadiť. Obdivuje všetkých vystavovateľov, ktorí na akciu prídu. S ich účasťou sú spojené vysoké náklady. Na rozdiel od autosalónu, z ktorého sa vozidlo nepoškodené vráti, musia vystavované živé kvety po akcii započítať do súčtu strát.

Dieťa sa neopúšťa
V takmer 20-ročnom podnikaní rodinnej firmy sa objavili aj kritické momenty. Nebola si vždy istá, či všetko v práci a súčasne v rodine urobila dobre a dostatočne. Delenie času medzi prácu a rodinu považovala najmä v období, keď boli deti malé, za svoju osobnú schizofréniu. Dnes sú už dospelé a nemá pocit, že by v ich výchove niečo zanedbala.
Firmu vedú s manželom spoločne. Niektoré záležitosti ľahšie vybaví muž, iné žena. Svoju výhodu má aj vtedy, keď sú na rokovaní obaja. Roly mali spočiatku rozdelené, ale ich delenie prirodzene zrušili. Postupne sa snažia prácu i zodpovednosť delegovať na ďalších ľudí. "Občas sa na niečom pochytíme, ale zatiaľ to tak funguje. Vždy sme našli kompromis."
Do hotelovej sféry, o ktorej snívala v mladšom veku, sa presunúť nechystá. Má však pocit, že sa k nej budovaním dreveníc a plánovanou výstavbou rekreačných stavieb tak trochu priblížila. Zároveň ostala verná svojej druhej láske - kvetom. A tiež firme. V nej sa práca nikdy nekončí. "Keď firmu od začiatku ´vypiplete´, beriete ju ako vlastné dieťa. To sa neopúšťa."

01 - Modified: 2003-05-20 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Zodpovednosť je na výrobcovi
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
29. november 2022 05:15