Slovenská ratingová agentúra TM, ktorá je od roku 2003 členom skupiny European Rating AgencyTM, priradila 31. októbra 2006 ďalšie verejné ratingové hodnotenia -- mestám Humenné, Sečovce, Snina a spoločnosti Trnavská vodárenská spoločnosť, a. s. Slovenská ratingová agentúra si tak naďalej počtom verejných ratingových hodnotení udržiava pozíciu lídra na slovenskom trhu.
Humenné čerpá úvery veľmi obozretne
Slovenská ratingová agentúra potvrdzuje mestu Humenné ratingové hodnotenie nasledovne:
Dlhodobý korunový rating BBB+ (stabilný výhľad)
Dlhodobý devízový rating BBB (stabilný výhľad)
Krátkodobý rating S2
Zdôvodnenie:
§ Mesto Humenné pristúpilo k aktualizácii základného strategického dokumentu mesta -- Strategického plánu ekonomického rozvoja mesta Humenné na roky 2007 až 2013. Vypracovanie a schválenie strategického dokumentu sa očakáva do konca roka 2006. V súčasnom období zároveň prebieha aj aktualizácia Územného plánu mesta súvisiaca so zmenou funkčného využitia územia, pričom zohľadňuje aj rozšírenie priemyselného parku.
§ Mesto Humenné je stabilným subjektom municipálneho sektora. Riadenie mesta je na vysokej úrovni. Aj pri nízkych úrovniach zadlženosti mesto investuje každoročne vysoký objem financií do rôznych rozvojových projektov, pričom si udržiava stabilnú úroveň rezerv na pokrytie nákladov súvisiacich s nepredvídanými udalosťami.
§ Zvýšený záujem o ďalšie vhodné podnikateľské priestory na území mesta pre nových aj existujúcich investorov vyvolal potrebu rozšíriť jestvujúci priemyselný park, resp. vybudovať nový. Výstavba priemyselného parku Zeleňakovo pre talianskeho investora si vyžiada finančné prostriedky v celkovom objeme 267,6 milióna korún. Mesto Humenné podalo v júli 2006 žiadosť o čerpanie nenávratných prostriedkov na financovanie nákladov projektu a žiadosť je v štádiu hodnotenia.
§ Hospodárenie mesta je aj naďalej stabilné. Celkové hospodárenie mesta bolo v roku 2005 prebytkové -- vykazovalo k 31. 12. 2005 prebytok v objeme 44 885 miliónov korún pri celkových príjmoch 464 526 miliónov korún. Mesto disponovalo k ultimu roka 2005 dostatočným objemom finančných prostriedkov na uhrádzanie svojich záväzkov včas a v plnej výške. Mesto neeviduje žiadne uznané záväzky po lehote splatnosti. Úverovú zadlženosť tvoria aj naďalej v celom objeme úvery zo Štátneho fondu rozvoja bývania. Mesto aj v uplynulom roku pristupovalo k čerpaniu úverov veľmi obozretne.
§ Agentúra odporúča venovať zvýšenú pozornosť oblasti pohľadávok mesta mandátne spravovaných spoločnosťou Energobyt s. r. o. Systém vymáhania pohľadávok správcovskou spoločnosťou sa javí ako málo efektívny. Mesto sa snaží nadviazať v oblasti vymáhania pohľadávok spoluprácu aj s ďalšími externými partnermi a znížiť výšku nedoplatkov súvisiacich s bývaním a zberom a likvidáciou komunálneho odpadu.
Sečovce si udržali ratingové hodnotenie
Slovenská ratingová agentúraTM potvrdzuje mestu Sečovce ratingové hodnotenie nasledovne:
Dlhodobý korunový rating BB (stabilný výhľad)
Dlhodobý devízový rating BB- (stabilný výhľad)
Krátkodobý rating S3
Zdôvodnenie:
§ Mesto Sečovce schválilo v roku 2005 svoj základný strategický dokument Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta do roku 2010, ktorý definuje globálny cieľ mesta, a to Skvalitnenie života obyvateľov mesta Sečovce. Rozvojové aktivity smerujú do rôznych oblastí rozvoja mesta, najmä podpory bývania a zvýšenia zamestnanosti. Mesto Sečovce aktualizovalo svoj územný plán, na spracovanie ktorého dostalo nenávratné zdroje financovania.
§ Celkové hospodárenie mesta bolo v roku 2005 ukončené s prebytkom v objeme 1 950 miliónov korún. Mesto dodržiava zákonné hodnoty ukazovateľov nových pravidiel používania návratných zdrojov financovania -- zadlženosť k bežným príjmom za rok 2005 bola 13,68-percentná, pomer dlhovej služby k bežným príjmom bol 5,68-percentný. Predpokladaná hodnota ukazovateľa zadlženosti k bežným príjmom k 31. 12. 2006 je 20,82 percenta. Aj keď mesto dodržiava zákonné limity zadlženosti, celkový objem cudzích zdrojov sa zvýšil a ďalšie úvery by malo mesto čerpať až po čiastočnom umorení úverových záväzkov. Uhrádzanie záväzkov mesta je plynulé, nezaznamenali sa výkyvy v cash flow, ktoré by mali negatívny dosah na platobnú schopnosť mesta.
§ Agentúra upozorňuje na nedostatočnú kontrolnú činnosť hlavného kontrolóra mesta Sečovce. Významným nedostatkom v uvedenej oblasti je skutočnosť, že vedenie mesta nebolo informované o výsledkoch kontrol vykonaných v priebehu roka 2005, predstavitelia mesta nedostali ani priebežnú správu o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra za prvý polrok 2006.
§ Agentúra oceňuje snahu smerovať aktivity do všetkých oblastí ovplyvňujúcich kvalitu života v meste. V oblasti financovania investičných aktivít sa využívajú všetky dostupné možnosti financovania tak z nenávratných programov, ako aj z vlastných prostriedkov mesta.
Čím kvalitnejšie riadenie, tým vyšší rating
Slovenská ratingová agentúra TM zvyšuje ratingové hodnotenie mesta Snina nasledovne:
Dlhodobý korunový rating BB+ (stabilný výhľad)
Dlhodobý devízový rating BB (stabilný výhľad)
Krátkodobý rating S3
Zdôvodnenie:
§ Dlhodobý rozvoj mesta vychádza z Miestneho rozvojového a akčného plánu mesta Snina na obdobie 10 rokov, ktorý sa kontinuálne úspešne plní. Z dôvodu nových požiadaviek na zmenu využitia zón mesto pristúpilo k aktualizácii územného plánu, ktorého vypracovanie sa očakáva v priebehu roka 2007. Mesto tiež začalo pripravovať energetickú koncepciu.
§ V roku 2006 patrilo k najvýznamnejším investičným aktivitám ukončenie výstavby priemyselného parku v Snine, čím sa vytvorili predpoklady pre znižovanie nezamestnanosti v regióne, keď sa rekonštrukciou štyroch výrobných hál vytvorilo 137 nových pracovných miest.
§ Finančné hospodárenie mesta je stabilné. Za rok 2005 mesto vytvorilo prebytok hospodárenia v objeme 24 923 miliónov korún. Zadlženosť dosahuje bezpečnú úroveň, čo dokumentujú aj hodnoty ukazovateľov nových pravidiel používania návratných zdrojov financovania -- zadlženosť k bežným príjmom za rok 2005 bola 8,77 percentná, pomer dlhovej služby k bežným príjmom bol 1,87 percentný. K 31. 12. 2005 mesto s významnou rezervou spĺňalo kritériá nových rozpočtových pravidiel platných od roku 2005.
§ Vývoj v oblasti pohľadávok mesta je negatívny, medziročne 2005-2006 sa zaznamenal mierny nárast. Uvedený vývoj odráža aj zmeny v platobnej disciplíne obyvateľstva v dôsledku zrušenia časti pracovných miest v prípade nosného zamestnávateľa v meste. Aj keď Snina pokračuje v začatom procese vymáhania pohľadávok a využíva všetky dostupné prostriedky, aby ich vymohla, mala by zvážiť ďalšiu podporu procesu vymáhania, napríklad zo strany externých partnerov.
§ Mesto disponuje dostatočným objemom voľných finančných prostriedkov, ktoré bude môcť investovať v budúcom období pri financovaní rozvoja bez toho, aby muselo čerpať cudzie zdroje. Taktiež vytvorilo dostatočnú rezervu na spolufinancovanie projektov, ktoré sa hradia z EÚ.
Významne investujú a modernizujú
Slovenská ratingová agentúra, a. s., zvyšuje spoločnosti Trnavská vodárenská spoločnosť, a. s. (TAVOS, a. s.) ratingové hodnotenie nasledovne:
Dlhodobý korunový rating BBB- (stabilný výhľad)
Dlhodobý devízový rating BB+ (stabilný výhľad)
Krátkodobý rating S2
Zdôvodnenie:
§ Spoločnosť patrí charakterom činnosti k sieťovým odvetviam. Jej výsledky hospodárenia významne ovplyvňuje obmedzujúci nástroj vo forme regulácie cien. Ceny v tomto odvetví reguluje štát prostredníctvom Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorý schvaľuje ceny vodného a stočného pre vodárenské spoločnosti.
§ Spoločnosť TAVOS, a. s., vznikla začiatkom roka 2003 transformáciou štátneho podniku Vodárne a kanalizácie na súkromnú akciovú spoločnosť a jej hlavnou činnosťou je zásobovanie pitnou vodou, prevádzka vodovodov, kanalizácií a čistiarní odpadových vôd. Na území, v ktorom pôsobí, je prirodzeným monopolným subjektom.
§ V súčasnosti vodárenská spoločnosť významne investuje do výstavby a modernizácie siete verejných vodovodov a kanalizácie, ako aj čističiek odpadových vôd. Financovanie projektov je zabezpečené z fondu ISPA, úverových a vlastných zdrojov spoločnosti. Investície vyplývajú zo záväzku SR do roku 2010 zabezpečiť pre mestá s počtom obyvateľov nad 10-tisíc odkanalizovanie a napojenie na verejný vodovod.
§ Finančnú situáciu spoločnosti TAVOS, a. s., hodnotí Slovenská ratingová agentúra ako stabilnú s vyrovnanou platobnou schopnosťou. Od transformácie štátneho podniku dosahuje spoločnosť každoročne kladný hospodársky výsledok, disponuje kapitálovou štruktúrou, ktorá jej vytvára dostatočnú rezervu v prípade problémov s návratnosťou pohľadávok. Agentúra oceňuje postoj akcionárov, ktorí neodčerpávajú dosahovaný zisk vo forme dividend, ale ho reinvestujú do spoločnosti.
§ V procesnom riadení nastali pozitívne kvalitatívne zmeny. Spoločnosť postupne buduje systém interných smerníc a dokumentov. Významné pozitívne zmeny nastali aj v oblasti finančného riadenia a riadenia cash flow spoločnosti. Spoločnosť implementovala nový informačný systém, ktorý lepšie zodpovedá jej potrebám a buduje aj nový manažérsky informačný systém.
Zdroj: Rudolf Autner, výkonný riaditeľ SRA, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.