Medzinárodné kultúrne a športové podujatia už nemôžu sponzorovať tabakové spoločnosti. Vyplýva to zo smernice Európskej únie o reklame na tabak, ktorú prijal Európsky parlament a Rada EÚ v roku 2003 a ktorá začala platiť 31. júla. Smernica zakazuje reklamu na tabak v tlači, rádiu a na internete. Netýka sa však reklamy tabaku v kinách a na billboardoch a tiež napríklad aj takzvanej "predajnej" reklamy na dáždnikoch alebo popolníkoch. Tabakové spoločnosti môžu podľa smernice sponzorovať miestne podujatia s účastníkmi z jediného členského štátu. "Zákaz reklamy na tabak je jedným z najúčinnejších spôsobov zníženia fajčenia. Táto smernica zachráni životy a zníži počet Európanov trpiacich na choroby spôsobené fajčením," komentoval smernicu európsky komisár pre zdravie a ochranu spotrebiteľa Markos Kyprianou.
Podľa štúdie Svetovej banky môže zákaz reklamy na tabak znížiť fajčenie až o 7 %. Jedným zo zámerov rámcového dohovoru Svetovej zdravotníckej organizácie o kontrole tabaku, ktorého ratifikáciu EÚ nedávno dokončila, je celosvetový zákaz reklamy na tabak a jeho propagácie, ako aj sponzorovania tabakovými spoločnosťami. V EÚ každý rok zomrie na choroby spôsobené fajčením približne 650-tisíc ľudí.
EÚ začala riešiť problém už v roku 1998
Zákaz reklamy na tabak v televízii v EÚ platí od začiatku 90. rokov na základe smernice o televízii bez hraníc. V deväťdesiatych rokoch sa rozdielne vnútroštátne pravidlá reklamy na tabak a sponzorovania tabakovými spoločnosťami stávali prekážkou voľného pohybu tovarov v únii. V roku 1998 sa EÚ pokúsila vyriešiť tento problém prijatím smernice, ktorá zakázala všetky formy reklamy na tabak a sponzorovanie tabakovými spoločnosťami. Európsky súdny dvor však túto smernicu v roku 2001 zrušil rozhodnutím, že úplný zákaz prekračuje právomoci EÚ. Súd však uviedol, že EÚ je oprávnená zaviesť obmedzenejší zákaz reklamy na tabak a sponzorovania tabakovými spoločnosťami.
Vláda SR už schválila novelu
Slovensko reagovalo na smernicu prípravou novely zákona o reklame (zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 23/2002 Z. z.). Keďže zákon o reklame upravuje reklamu tabakových výrobkov prísne, novela len v súlade so smernicou upravuje definície tabakových výrobkov a sponzorstva.
Pod sponzorstvom sa myslí "finančný, vecný príspevok alebo iné plnenie pre osobu, podujatie alebo činnosť, ktorého účelom alebo vedľajším výsledkom je reklama tabakového výrobku. Ďalej tiež ide o zákaz používania ochrannej známky, emblému, názvu alebo iného výrazného znaku tabakového výrobku v reklame." Odkaz na definíciu tabakových výrobkov podľa zákona o potravinách (zákon č.152/1995 Z. z.) sa vypúšťa. Týka sa to slova "vzorky", takže akékoľvek rozdávanie tabakových výrobkov verejnosti bude zakázané. Slovo "vzorky" tabakových výrobkov spôsobovalo pri aplikácii zákona v minulosti nejasnosti. Zákaz reklamy tabakových výrobkov sa obchádzal využívaním ochrannej známky, názvu alebo iných znakov tabakového výrobku, ktoré u spotrebiteľa mali evokovať tabakový výrobok. Preto sa ustanovenie dopĺňa aj o zákaz takejto reklamy.
Ustanovenie ešte platného zákona obsahuje výnimky zo zákazu reklamy tabakových výrobkov, respektíve úpravu vzťahov, ktoré sa za reklamu nepovažovali. Patrilo medzi ne aj rozdávanie vzoriek tabakových výrobkov na rokovaniach súvisiacich s výrobou a predajom tabakových výrobkov. Takúto formuláciu zákona výrobcovia a predajcovia v rámci akcií na podporu predaja, tzv. promotion, zneužívali. Ponúkali a rozdávali spotrebiteľom na miestach, kde sa tabakové výrobky predávali ako vzorky, nové značky tabakových výrobkov. Aby sa takýmto spôsobom zákon v budúcnosti neobchádzal, ustanovenie sa upravuje tak, že za reklamu sa nepovažuje len rozdávanie tabakových výrobkov na obchodných rokovaniach súvisiacich s tabakovými výrobkami. Predaj cigariet spotrebiteľom sa nebude môcť považovať za obchodné rokovanie.
Štátna veterinárna a potravinová správa kontrolovala reklamu potravín a tabakových výrobkov, Štátny ústav pre kontrolu liečiv mal dohľad nad reklamou liekov, Štátny ústav pre kontrolu veterinárnych liečiv nad reklamou veterinárnych liečiv. Na reklamu mimo kompetencie týchto orgánov vykonávala dozor Slovenská obchodná inšpekcia. Novela rozširuje kompetenciu Slovenskej obchodnej inšpekcie aj o dozor nad reklamou tabakových výrobkov, ktoré inak patria do kompetencie Štátnej veterinárnej a potravinovej správy.
Za zakázané sponzorstvo hrozí pokuta do 10 miliónov korún. Vláda novelu zákona, ktorú pripravilo ministerstvo hospodárstva, schválila 13. júla, do platnosti by mala vstúpiť 1. decembra.
Čo obsahuje zákon:
Čo je tabakový výrobok
-- výrobok určený na fajčenie, šnupanie, cmúľanie alebo žuvanie, ak je čo len čiastočne vyrobený z tabaku,
Čo je sponzorstvo
-- finančný alebo vecný príspevok, alebo iné plnenie pre fyzickú osobu alebo právnickú osobu, na podujatie alebo činnosť, ktorého účelom alebo vedľajším výsledkom je reklama tabakového výrobku; sponzorstvom nie je plnenie, ktoré je poskytnuté ako odplata za tovar alebo službu.
Reklama tabakových výrobkov sa zakazuje:
-- na všetkých druhoch informačných nosičov,
-- rozdávaním tabakových výrobkov verejnosti,
-- na reklamných veciach, ktoré nesúvisia s fajčením a ktoré sa rozdávajú verejnosti, okrem reklamných vecí, ktoré sa rozdávajú na miestach predaja výrobkov,
-- prostredníctvom sponzorstva,
-- uvádzaním ochrannej známky, emblému, názvu alebo iného výrazného znaku tabakového výrobku.
Dôležitý termín
Smernica Európskeho parlamentu a rady 2003/33/ES z 26. mája 2003 o aproximácii zákonov, iných právnych predpisov a správnych opatrení členských štátov týkajúcich sa reklamy a sponzorstva tabakových výrobkov začala platiť 31. júla.