StoryEditor

Dvojciferný rast trhu je minulosťou

22.08.2005, 00:00
Rast lízingového trhu na Slovensku sa v posledných rokoch spomaľuje. Podobný vývoj ako v 90. rokoch, keď rast dosahoval dvojciferné čísla, je už minulosťou. Vlani si trh pripísal približne 3,6 percenta.
Rast lízingového trhu na Slovensku sa v posledných rokoch spomaľuje. Podobný vývoj ako v 90. rokoch, keď rast dosahoval dvojciferné čísla, je už minulosťou. Vlani si trh pripísal približne 3,6 percenta.
Podľa lízingových spoločností ide o prirodzený jav vyplývajúci z vývoja ekonomiky. Lízingové spoločnosti boli v minulosti často jedinou alternatívou, dnes im konkurujú banky a k miernejšiemu rastu prispeli aj prostriedky z fondov Európskej únie.
Nosná komodita stagnuje
V posledných rokoch stagnuje alebo dosahuje iba mierny rast najmä lízing osobných a úžitkových vozidiel, tradične najsilnejšej lízingovej komodity. Jej váha na celkových predajoch klesá. V minulom roku bola hodnota lízingu osobných automobilov 18,7 miliardy korún a úžitkových 4,9 miliardy korún. Ich podiel na všetkých lízovaných hnuteľných veciach bol 52,8 percenta. Oproti roku 2003 zaznamenali osobné vozidlá pokles päť percent, úžitkové 7,4 percenta. Prečo je to tak?
Trh i legislatíva spravili svoje
Samotný trh s osobnými autami výrazne nerastie, čo sa prejavilo aj na lízingu. V roku 2003 sa veľmi sľubne vyvíjal najmä obchod s ojazdenými vozidlami. Lízingovky však narazili na dve prekážky: narastajúcu konkurenciu zo strany bánk a odlišný názor štátu na uplatňovanie dane z pridanej hodnoty. Ministerstvo financií totiž niekoľko mesiacov trvalo na tom, že ak lízingovka odkúpila ojazdené auto od neplatiteľa DPH, musí cenu o túto daň zvýšiť bez ohľadu na to, že ju už zaplatil pôvodný majiteľ. V praxi sa to prejavilo zvýšením ceny o ďalších 19 percent a klienti o finančný lízing ojazdených áut stratili záujem.
Veľkú časť klientov tvoria súkromné osoby a pri zlepšujúcich sa úverových podmienkach zo strany bánk a priemernej akontácii 40 percent bolo pre súkromné osoby veľmi jednoduché dofinancovať nákup vozidla touto cestou.
Predaj automobilov zároveň kulminoval v rokoch 2000 - 2001. "A keďže cyklus obmieňania automobilov trvá štyri a viac rokov, odrazilo sa to aj na stagnácii predaja automobilov a následne lízingu tejto komodity v minulom roku," hovorí obchodný riaditeľ VB Leasing, Vladislav Pechočiak.
Úlohu mohol zohrať aj fakt, že s lízingom si klient auto musí automaticky poistiť, čo predstavuje dodatočný náklad. "Neplatenie poistného považujú niektorí klienti za zdanlivú úsporu výdavkov, čo zohľadňujú pri rozhodovaní," uviedla obchodná riaditeľka spoločnosti Tatra-Leasing, Edita Szászová.
V minulom roku sa začali rozvíjať aj formy financovania osobných automobilov, o ktoré dosiaľ lízingové spoločnosti a ich klienti neprejavovali záujem. Bolo to spôsobené najmä spomínanými legislatívnymi komplikáciami. Do popredia sa dostal najmä predaj na splátky.
Ťahúňom sa stali nákladné autá
Stagnáciu osobných áut kompenzovali iné komodity. K najväčšiemu rastu došlo v segmente nákladných vozidiel, ťahačov a prívesov, ktoré vzrástli o viac ako 1,9 miliardy korún, teda o 24 percent. Zvýšil sa aj podiel financovania nákladných automobilov na celkovom financovaní hnuteľných predmetov o 3,7 percenta na 22,8 percenta. Nákladné autá napredovali aj v prvej polovici tohto roka.
Rastie aj lízing strojov a priemyselných zariadení. Veľkú časť tu tvoria produkty pre spoločnosti podnikajúce v poľnohospodárstve, ktoré získavajú prostriedky z eurofondov, na čo lízingovky reagovali ponukou nových produktov. Spomedzi strojov a zariadení považujú lízingovky za najperspektívnejšie technológie.
Mierne kleslo financovanie počítačov a kancelárskej techniky. Táto komodita je na okraji záujmu. Jej podiel 1,1 percenta na celkovom lízingu hnuteľných vecí pri poklese o 0,3 percenta neznamená výraznejší zásah do súhrnných čísiel.
Výrazný nárast zaznamenali lode a lietadlá. Ide však o posun z veľmi malých čísel a tieto komodity majú len nepatrný vplyv na celkové čísla. Ich lízing je úzko spätý s problematikou poistenia. Na Slovensku nie sú lode a lietadlá na takej úrovni, aby spĺňali požiadavky rentability pre klienta, ako i dostatočnej ochrany investície lízingovej spoločnosti. Navyše slabý celkový potenciál trhu lodí a lietadiel na Slovensku znamená, že bude hrať z hľadiska lízingového trhu vždy len okrajovú úlohu.

Nehnuteľnosti zostávajú v úzadí
Už niekoľko rokov sa hovorí o nástupe nehnuteľností. Nárast v tomto roku očakávajú viaceré lízingové spoločnosti, o čom svedčia aj čísla za prvý štvrťrok. Za prvé tri mesiace vzrástol lízing nehnuteľností v porovnaní s predchádzajúcim rokom takmer štvornásobne. Výsledky však ovplyvnil fakt, že spoločnosť CAC leasing v minulom roku prebrala tri spoločnosti vrátane HVB real estate, čím sa hodnota jej obchodovaných aktív zarátala do štatistík asociácie. V západnej Európe predstavuje lízing nehnuteľností priemerne asi pätinu celkových obchodov, v niektorých krajinách dokonca 40 percent. Na Slovensku rozvoj tejto komodity brzdili legislatívne bariéry. Teraz sú už daňové aj ostatné predpisy priaznivejšie a nič nebráni jej rozvoju. Výhodou je tu podľa predstaviteľov lízingoviek daňové hľadisko. Keďže nehnuteľnosť možno pri tomto spôsobe obstarania odpísať už za dvanásť rokov, budú to ziskové spoločnosti využívať na optimalizáciu svojej daňovej povinnosti.

Z rastúcej konkurencie ťažia klienti
Banky predstavujú pre lízingovky čoraz silnejšiu konkurenciu. Týka sa to v prevažnej miere súkromných osôb, pre ktoré z lízingového financovania nevyplývajú žiadne daňové výhody. Pre podnikateľov zostáva lízing ešte stále zaujímavým produktom, ktorý im síce poskytuje menej výhod ako v minulosti, ale čoraz viac v porovnaní s klasickým úverovým financovaním.
Lízingovky ani tak nechcú ostať pozadu a menia sa na spoločnosti, ktoré poskytujú nie len finančný lízing, ale čoraz viac aj operatívny a rastúcu váhu získavajú produkty typické skôr pre banky či splátkové spoločnosti. Tu sú znovu vo výhode univerzálne bankové lízingové spoločnosti, ktoré tak môžu riešiť celý projekt. "Výhodou lízingoviek je, že neposkytujú iba financovanie, ale sprostredkujú aj poistenie a navyše výhrady k vysokým poplatkom bánk, ktoré dnes rezonujú, sú pri financovaní lízingovkami neopodstatnené," uviedol Juraj Ebringer, člen Predstavenstva ČSOB Leasing.

Finančný verzus operatívny lízing
Silnejúca konkurencia prináša rozdiely aj v spôsobe financovania. Klesá podiel klasického finančného lízingu a čoraz viac sa využíva operatívny lízing, ktorého boom sa očakáva v najbližších rokoch. Ide o krátkodobý vzťah medzi lízingovkou a nájomcom, kde nájomca majetok využíva a po ukončení nájmu vlastnícke práva ostávajú lízingovej spoločnosti.
S požiadavkou operatívneho lízingu prichádzajú prakticky všetky zahraničné firmy vstupujúce na slovenský trh. "Pri finančnej konsolidácii firmám ušetrí prostriedky a dá sa naplánovať. Ide o klasický prenájom, dôležité je, že si klient nemusí lízovaný predmet kúpiť," dopĺňa Ebringer.
Takýto produkt je však pre lízingovky rizikovejší a náročnejší na kapacity. Spoločnosť ho musí prispôsobiť tak, aby ho v prípade zostatkovej hodnoty dokázala ďalej realizovať.

Vývoj lízingového trhu na Slovensku
  Rok 2003 Rok 2004 Nárast/Pokles (v %) Podiel na financovaní hnuteľných vecí (v %) 1.štvrťrok 2005 Podiel na financovaní hnuteľných vecí (v %)
Komodita Obstarávacia cena bez DPH (v mil. Sk)
Stroje a priemyselné zariadenia 8782 9504 8,2 21,1 2293,7                                                              22,9   
Počítače a kancelárska technika 619 479 -22,6 1,1 83,3                                                                0,8   
Nákladné vozidlá, ťahače, prívesy 8258 10230 23,9 22,8 2230,1                                                              22,3   
Osobné automobily 19741 18747 -5 41,9 3901,0                                                              39,0   
Úžitkové automobily 5324 4931 -7,4 11 1292,7                                                              12,9   
Lode, lietadlá, železničné vozidlá 91 162 78 0,4 49,0                                                                0,5   
Ostatné 391 726 85,7 1,6 162,6                                                                1,6   
Spolu hnuteľné predmety 43206 44779 3,6 100 10012,3                                                            100,0   
Zdroj: Asociácia lízingových spoločností

Lízing nehnuteľností
rok v mil. Sk
2002

275

2003

118

2004

1503

1. Štvrťrok 2005

872

Zdroj:Asociácia lízingových spoločností
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
20. apríl 2024 05:03