Funguje to celkom jednoducho. Hneď ako sa do rozostavaného domu dá namontovať výťah, posiela developer žeriav preč. Výťah nechá obložiť doskami, aby nepoškodil interiér a niekoľko mesiacov ním preváža ťažké veci. ,,Je to rovnaké, akoby vám niekto predával super luxusné auto, na ktorom predajca vozil cement," konštatuje Peter Šustek, inšpektor TÜV SÜD Slovakia.
Okrem toho, že ide o ťažký náklad, na ktorý výťah nie je stavaný, je problémom aj priveľká prašnosť a špina. ,,Riadiace systémy výťahu sú na takéto veci veľmi háklivé, škodia im," vysvetľuje Peter Šustek. Odporúča preto ľuďom, ktorí si kupujú byt v novostavbe, aby sa pýtali developera, akým spôsobom výťah používa pred odovzdaním domu novým majiteľom.
Výťah, v ktorom sa vozia ťažké stavebné materiály, bude totiž potrebné v krátkom čase opravovať. ,,Niektoré časti, ktoré by sa za normálnych okolností menili až po niekoľkých rokoch, sa tak musia vymeniť už za dva až tri roky," dodáva Peter Šustek. Opravu pritom musia zaplatiť vlastníci bytov, keďže aj výťah je v ich spoločnom vlastníctve. Najčastejšie sa ako prvé mení zariadenie, ktoré zabezpečuje, že sa výťah plynulo rozbehne a zastane, takzvaný frekvenčný menič. Cena za nový je päť- aj viac tisíc eur. Bez neho sa však výťah nepohne.
Vlastníci bytov pritom pravdepodobne nepochodia ani u výrobcu výťahu. A to ani v prípade, že by sa pokazil v záručnej dobe. ,,Výrobcovia vedia, akým spôsobom developer využíval výťah. Je preto pravdepodobné, že sa budú brániť opravovať ho v záruke," uzatvára inšpektor Peter Šustek.