Odpovedá Ivana Skokanová, hovorkyňa Finančnej správy
1. Elektronická komunikácia
V tomto roku už musia všetci živnostníci podávať priznanie k dani z príjmov, ktoré dosiahli v minulom roku, výlučne elektronicky. Je možné, že sa doteraz nedokázali zaregistrovať na Finančnej správe na elektronickú komunikáciu. Mohli by ste im poradiť, ako by mali podať priznanie riadne a včas? Aké majú možnosti?
Každá fyzická osoba, ktorá je podnikateľom a je registrovaná na daňovom úrade pre daň z príjmov, je povinná podať daňové priznanie k dani z príjmov za rok 2018 výlučne elektronicky. Ak ešte nemá vybavené prístupy k elektronickej komunikácii, je povinná zaregistrovať sa na elektronickú komunikáciu pred podaním daňového priznania. Vybavenie elektronickej komunikácie s Finančnou správou vôbec nie je náročné. Daňový subjekt môže elektronicky odosielať dokumenty finančnej správe troma spôsobmi: aktivovaním eID karty (občianskeho preukazu s čipom), aktivovaním kvalifikovaného elektronického podpisu (KEP), prostredníctvom dohody o elektronickom doručovaní. Ak daňový subjekt chce doručovať správcovi dane písomnosti elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP) ani eID kartou, v takom prípade uzavrie so správcom dane písomnú dohodu o elektronickom doručovaní. Všetky informácie sú dostupné na: https://www.financnasprava.sk/sk/elektronicke-sluzby/elektronicka-komunikacia/elektronicka-komunikacia-dane#RegistraciaPouzivatela.
2. Prerušená živnosť
Živnostník ukončil živnosť k 30. 6. 2018. Má povinnosť komunikovať elektronicky aj po ukončení živnosti, to znamená od 1. 7. 2018?
Nie, nemá, keďže po ukončení živnosti už nebude podnikateľom, a teda povinnosť komunikovať elektronicky sa na takúto osobu už nebude vzťahovať.
3. Zavedenie e-kasy
Aké kroky ich čakajú v súvislosti so zavedením eKasy? Na aké výdavky by sa mali pripraviť, prípadne aké povinnosti im odpadnú?
V prípade prerušenia podnikania nevznikajú podnikateľovi v súvislosti s eKasou žiadne povinnosti. Pri ukončení podnikania je podnikateľ povinný oznámiť ukončenie používania pokladnice eKasa klient ktorémukoľvek daňovému úradu najneskôr do troch pracovných dní od ukončenia jej používania. Oznámenie sa bude podávať v predpísanej štruktúrovanej forme cez eKasa zónu. Pri ukončení používania pokladnice eKasa klient nevznikajú podnikateľovi z hľadiska Finančnej správy SR žiadne výdavky a v prípade elektronicky podaného oznámenia nie je potrebná osobná návšteva daňového úradu.
4. Účtovná jednotka
Kedy sa oplatí podnikanie prerušiť a čo to pre živnostníka znamená? Aké má povinnosti voči daňovému úradu, zdravotnej a Sociálnej poisťovni? Napríklad aj vtedy, keď niekoho zamestnáva?
Ak fyzická osoba, ktorá je účtovnou jednotkou podľa zákona o účtovníctve, a ktorá prerušila podnikanie, obnoví podnikateľskú činnosť do lehoty na podanie daňového priznania, je povinná viesť účtovníctvo počas celého zdaňovacieho obdobia. Na účely zistenia základu dane z príjmov daňovníka, ktorý je fyzickou osobou, sa skončením podnikania rozumie aj prerušenie alebo pozastavenie podnikania a jeho neobnovenie do lehoty na podanie daňového priznania s výnimkou sezónnych činností. Napríklad, ak prerušila podnikanie od 1. 9. 2018 na šesť mesiacov, pričom k 1. 3. 2019 podnikanie obnoví, nedochádza u nej ku skončeniu podnikania. Teda nevzniká jej...
Zostáva vám 85% na dočítanie.

