StoryEditor

Skladačky pre deti aj seniorov

16.04.2007, 00:00

Detí sa rodí menej a staršej populácie pribúda. Zmena demografie sa istej oblasti môže dotknúť mimoriadne citlivo - výrobcov hračiek. Na situáciu sa preto snažia reagovať vymýšľaním hier určených špeciálne pre staršiu klientelu.
Hry aj na veľtrhu
"Keďže je stále menej detí, je logické, že sa zameriavame aj na iné cieľové skupiny," vysvetľuje Karsten Schmidt, šéf spoločnosti Ravensburger. Spoločnosť z južného Nemecka sa vývojom hier pre seniorov zaoberala dva roky. Výsledky predstavila nedávno na veľtrhu hračiek v Norimbergu. Ravensburger tam predviedol prvých päť hier pre generáciu viac než päťdesiatročných.
"Je to zaujímavá cieľová skupina," myslí si Christoph Blum z agentúry na výskum trhu Eye Research. "Starší ľudia chcú hodnotné produkty. Nahráva to predovšetkým nemeckým značkám." Nový trend však podľa neho rozpoznali i zahraniční konkurenti. Hry pre seniorov vyrábajú napríklad už aj firmy z Ázie. "V Hongkongu miera pôrodnosti nepredstavuje ani jedno dieťa na rodinu. Preto je téma staršej klientely pre našich výrobcov hračiek veľmi dôležitá," potvrdzuje Winchell Cheung z organizácie na podporu ekonomiky v Hongkongu. Práve spoločnosti z tohto čínskeho veľkomesta patria medzi vedúce firmy na svetovom trhu.
Minuloročné výsledky predaja dokazujú, ako silno pociťujú výrobcovia tlak nájsť niečo nové. Veď obrat v oblasti tradičných hračiek vlani v Nemecku opäť klesol asi o tri percentá a v celej západnej Európe o dve. Klesajúci predaj, ktorý trvá na západe už niekoľko rokov, však nespôsobuje len nižšia pôrodnosť. Dôvodom je i to, že deti z hračiek rýchlo prechádzajú na mobilné telefóny a inú zábavnú techniku.

Naši seniori objavili puzzle
Firma Ravensburger nie je neznáma ani na Slovensku. Hoci k nám ešte s ponukou zábaviek pre seniorov neprišla. Jej spoločenské hry ako Chaos, Alibaba, Scotland Yard či Marco Polo však už figurujú v ponuke tunajších predajcov. Majú úspech. Hrávajú sa s nimi dospelí i deti.
Podľa Jany Sapu z internetového hračkárstva www.mravenisko.sk majú o tieto hry dospelí záujem asi aj preto, že sa líšia od stolových hier, s akými sa kedysi hrávali oni. Oveľa väčším lákadlom než stolové hry sú však pre strednú a staršiu generáciu skladačky puzzle. "To, že by si u nás kúpil nejaký senior Lego, o tom neviem, ale puzzle si objednávajú," vraví.
Predaj puzzle na Slovensku medziročne stúpa. Na ich obľube sa odráža aj to, že na rozdiel od spoločenských hier si pri nich vystačí človek sám. "Kvôli stúpajúcemu záujmu sme rozšírili ponuku o puzzle s umeleckými dielami svetových maliarov. Ľudia sa tohto sortimentu dožadovali," dopĺňa Sapu.
Slovenskí výrobcovia hier a hračiek však zatiaľ výrobu na seniorov nepresmerúvajú. Živnostník Martin Višňovec týmto smerom vôbec neuvažuje. Po útlme pôrodnosti v uplynulých 10-15 rokoch sa opäť viac rodia deti, a tak vidí stále priestor v produkcii detských hračiek. Naproti tomu Janka Hajdučková, majiteľka spoločnosti Nela Toys, vyrábajúca aj didaktické pomôcky, si vie predstaviť, že by sa raz firma zaoberala aj výrobou pre starších. "Začali sme spolupracovať s reklamnými agentúrami a niektoré z nich už majú záujem aj o hry pre dospelých." Väčší záujem o takýto sortiment zo strany seniorov by potešil i banskobystrické výrobné družstvo Venta. Vo výrobnom programe má hlavolamy, čiže druh hier určený skôr pre starších ako pre deti.

Kvíz, kocky, pasians
Nájsť spôsob, ako osloviť starších hráčov, však vôbec nie je jednoduché. "Nestačí iba vytlačiť návod väčším písmom či vyrobiť väčšie kocky," myslí si expert Blum. Dôležitejšie podľa neho je, aby hry a ich obsah zodpovedali životným skúsenostiam hráčov. V Nemecku to napríklad už pochopili takí výrobcovia ako Selecta a Via-Spiele.
Pre Ravensburger znamenajú hry pre seniorov inováciu. Ponúka napríklad kvíz, hry s kockami či pasians. S rýchlym a veľkým úspechom firma nepočíta. "Bude to dlhá cesta," hovorí šéf Schmidt.
Osloviť staršiu klientelu by chcel napríklad i dánsky výrobca stavebníc Lego. "Klasický trh sa bude zmenšovať, rásť môžeme iba vďaka novým cieľovým skupinám," myslí si Dirk Engehausen, šéf firmy pre Nemecko. Zvláštny výrobok pre seniorov zatiaľ ešte v ponuke nemá, ale veľkú časť ich stavebníc si podľa Engehausena kupujú dospelí už dnes.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 20:55