StoryEditor

Podnikatelia prestávajú byť poštármi úradov

09.04.2019, 00:00
Pri vybavovaní dokladov už nemusíte nosiť také potvrdenia, ktoré si úrady vedia zabezpečiť aj z elektronických registrov štátu. Vyhnete sa tak opätovnému noseniu výpisov na úrady a dokladovaniu dát, ktoré už o vás štát eviduje.

Zásada jedenkrát a dosť by sa mala na našich úradoch už udomácniť. Osem mesiacov mali úradníci na to, aby sa postupne stotožnili s tým, že nebudú od občanov a firiem vyžadovať také doklady, ktoré vo svojom informačnom systéme už majú. Vo veľkom štýle zákon predstavil premiér Peter Pellegrini po tom, čo ho ešte vlani v máji schválilo 128 poslancov parlamentu vrátane opozičných. Zákon o opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy začal vtedy napĺňať podľa jeho slov cieľ budovania „priateľského štátu“. Zmenil ďalších 167 iných zákonov, nariadení a vyhlášok.

Stop noseniu výpisov
Od 1. septembra 2018, keď zákon nadobudol účinnosť, sme mali prestať „robiť poštárov“ medzi úradmi a začalo sa výrazné odbúranie byrokratickej záťaže občanov i podnikateľov. „Tí už nemusia na úrady nosiť výpisy zo živnostenského ani z obchodného registra, výpis z registra trestov a listu vlastníctva ani predkladať kópiu katastrálnej mapy,“ informoval HN Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu Richarda Rašiho. Bezplatne ponúkol orgánom verejnej moci portál OverSi. Táto komplexná zmena sa totiž dotkla približne 40-tisíc úradníkov, ktorí boli roky zvyknutí tieto výpisy vyžadovať.

Špeciálny web aj pre sťažnosti
Úrady si tak potrebné výpisy môžu už dnes vyhľadať prostredníctvom Centrálnej správy referenčných údajov, portálu OverSi alebo vlastných elektronických systémov. V prípade, že ho chcú využívať, musia vyplniť elektronickú žiadosť, ktorá sa nachádza na webe stopbyrokracii. Určený je aj pre občanov, ktorí tam môžu zanechať podnet v prípade, že od nich úradníci budú žiadať výpisy, ktorých dokladovanie je už zrušené.


Úrad Richarda Rašiho vyhlásil, že v tomto ťažení proti byrokracii a papierovým výpisom bude aj ďalej pokračovať. V tomto roku ešte plánuje zrušiť povinnosť dokladovať ďalšiu jedenástku výpisov, medzi ktorými sú nedoplatky na zdravotnom poistení, nedoplatky na sociálnom poistení a daniach, potvrdenia o dávkach nemocenského poistenia a dôchodkových dávkach. Súčasťou druhého antibyrokratického balíka bude tiež zrušenie dokladovania potvrdenia o návšteve školy, ktorých sa ročne vydá až okolo 1,2 milióna.

Odbremenia sa aj mimovládky
Výpisy z registra by sa mali stať minulosťou aj pre mimovládne organizácie, ich štatutári už nebudú musieť úradom nosiť výpis z registra nadácií, výpis z registra občianskych združení ani výpis...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-12-18 22:15:12 - Feat.: - Title: Rezort hospodárstva vyhlásil tri výzvy pre podnikateľov za viac ako 77 miliónov eur 02 - Modified: 2024-12-13 15:21:19 - Feat.: - Title: Transakčná daň ako strašiak? Slovenské firmy sú vynaliezavé, už našli možnosti, ako „optimalizovať“ 03 - Modified: 2024-12-04 10:00:00 - Feat.: - Title: Ako sa prejavia zmeny v dani z príjmu? Pozrite si modelové príklady troch firiem 04 - Modified: 2024-12-01 22:41:50 - Feat.: - Title: Šetriť treba aj zbytočnými nápadmi 05 - Modified: 2024-11-27 22:53:06 - Feat.: - Title: Únia musí zvýšiť výdavky na obranu, zásadné sú tiež inovácie a zbavenie sa byrokracie, povedala šéfka komisie
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
22. december 2024 11:12