Slovenský trh, aj keď na ňom ešte stále existujú medzery, ktoré môžu obsadiť noví podnikatelia, sa takmer dve desaťročia od prechodu z centrálne riadenej na trhovú ekonomiku zapĺňa. Či ide o stolára živnostníka, špeditéra s piatimi zamestnancami alebo majiteľa reklamnej agentúry so 40 pracovníkmi, úspech každého z nich je závislý od optimalizácie nákladov a hľadania rezerv. Pri nákupoch a komunikácii s dodávateľmi často môžu využiť to, že sú pre poskytovateľov rôznych tovarov a služieb zaujímavou cieľovou skupinou.
Výhodné podmienky
Malí a strední podnikatelia sú hľadanými zákazníkmi. Ich obchodní partneri vedia, že vytvárajú na osobu spravidla väčšie tržby ako individuálni klienti. Navyše, za predpokladu, že podnikateľovi sa bude dariť a jeho biznis sa rozrastie, zo zvýšených obratov sa budú tešiť aj jeho partneri.
Preto výhodné podmienky pre podnikateľov ponúkajú banky, poisťovne, telekomunikační i mobilní operátori. Bankové účty pre podnikateľov sú síce o niečo drahšie ako bežné súkromné účty, za svoje peniaze však klient dostane neporovnateľne kvalitnejšie služby. Aj pri vybavovaní úverov to podnikatelia majú ľahšie. Pre banky sú lukratívnejšími a zaujímavejšími klientmi, čo im dáva lepšiu pozíciu na dohodovanie. V konečnom dôsledku sa dá povedať, že podnikateľ si pri obdobných, aj keď komplexne ťažko porovnateľných, podmienkach vie vybaviť lepšiu úrokovú sadzbu na úver, ako keby si ho brala súkromná osoba.
Pre podnikateľov sú aj širšie možnosti lízingu. Lízingové spoločnosti už neponúkajú len autá, ale častejšie sú predmetom lízingu aj stroje, nehnuteľnosti a podobne. Špecialitou pre podnikateľov je operatívny lízing, ktorý sa týka vozidiel. Auto počas celej lehoty splácania zostáva v majetku lízingovej spoločnosti, a ani po skončení splácania neprechádza do majetku podnikateľa. Ide vlastne o formu podobnú prenájmu, všetky náklady, ako sú poistenie a podobne, znáša lízingová spoločnosť. Zaujímavosťou je aj lízing osôb, ďalší z nástrojov, ako na trhu získať kvalitných pracovníkov s pomocou personálnych agentúr.
Zaujímavé podmienky pre podnikateľov ponúkajú aj telekomunikační operátori a poskytovatelia internetu. Vzhľadom na to, že podnikateľ ako zákazník spravidla má na seba napísaných viac telefónov ako súkromný človek, vytvára sa miesto na poskytovanie rôznych úľav, rabatov a výhod. Dnes je už samozrejmosťou, že aj malá firma s niekoľkými mobilnými či pevnými aparátmi má od telekomunikačnej firmy zaručené volania v rámci siete zadarmo. Volania po celom Slovensku, ba aj do zahraničia, môžu byť oveľa lacnejšie po dohode a uzatvorení individuálnej zmluvy, ako čísla uvedené v klasickom cenníku. Netýka sa to len väčších firiem, aj živnostníci dostanú vo väčšine firiem po preukázaní sa živnostenským listom za svoje peniaze oveľa viac ako nepodnikatelia.
Mreža za pätinu
Veľkou výhodou pre podnikateľov je možnosť ušetriť až 19 percent na mnohých modeloch áut. Po drobných úpravách za niekoľko tisíc korún je totiž možné vybrané modely preklasifikovať z osobných na úžitkové vozidlá. Podnikateľ, platiteľ dane z pridanej hodnoty, má potom nárok na odrátanie dane, čím ušetrí za nákup vozidla takmer pätinu.
Podnikateľ síce musí zaplatiť celú sumu za auto, no výšku zaplatenej dane z pridanej hodnoty si však potom odráta z daňového základu pri najbližšom zúčtovaní DPH, či už na mesačnej, štvrťročnej alebo ročnej báze. "Moje auto malo už osem rokov. Aj tak by som časom musel kúpiť nové, a v poslednom štvrťroku som mal neočakávane vysoké príjmy. Za úpravy na úžitkové vozidlo som zaplatil 27-tisíc korún, nakoniec však na tom ušetrím takmer tristotisíc," hovorí Pavel Pastírik, ktorý pracuje v oblasti manažérskeho a teambuildingového poradenstva.
Pastírik si kúpil auto s takou istou značkou ako pred ôsmimi rokmi. Vtedy sa o možnosť kúpy úžitkového modelu zaujímal tiež, prerobiť jeho model však vtedajšia legislatíva nedovoľovala. Odvtedy sa zákony zmenili. Dnes sa na úžitkové vozidlo dajú prerobiť takmer všetky kombi modely. Dôležité je, aby sa dal oddeliť úložný priestor a priestor pre cestujúcich.
Poznávacím znakom každého úžitkového vozidla je mreža nainštalovaná za zadnými sedadlami. Paradoxne práve táto mreža môže niekedy zavadzať, nedajú sa totiž sklopiť zadné sedadlá a využiť celý priestor za sedadlom vodiča. Okrem toho treba spravidla fóliami alebo iným materiálom znepriehľadniť zvonka zadné bočné okná a zadné dvere. Okrem toho, aj keď sa do počtu a usporiadania sedadiel nezasahuje, úžitkové autá majú v technickom preukaze miesto piatich cestujúcich spravidla uvedený maximálny počet štyri. "Všetky tieto veci mi však za ušetrené peniaze stoja," dodáva Pastírik.
Môžu si vybrať elektrinu
Podnikatelia si na rozdiel od domácností už dnes môžu vybrať, od koho budú odoberať elektrinu a plyn. Týmto štýlom sa má dosiahnuť liberalizácia trhu s energiami a vyvolať konkurenčný boj medzi jednotlivými dodávateľmi energií.
Podnikatelia zatiaľ nemajú veľa možností v oblasti dodávok zemného plynu, jediným významným obchodníkom s komoditou na našom území stále zostáva Slovenský plynárenský priemysel a malí obchodníci zatiaľ nie sú schopní ponúknuť výhodnejšie ceny.
V oblasti elektriny je však situácia iná. Podnikateľ sa môže rozhodnúť, či zostane u svojho klasického dodávateľa, jednej z troch regionálnych distribučných spoločností alebo sa začne zaujímať o alternatívnych dodávateľov. V druhom prípade je to o niečo zložitejšie, bude totiž dostávať dve faktúry. Poplatky za distribúciu a dodávku elektriny bude stále platiť lokálnej distribučnej spoločnosti, ktorá vlastní vedenia v regióne. Tieto poplatky sú regulované štátom. Napriek väčšiemu objemu papierovania však môže ušetriť práve na výške druhej faktúry, cene za spotrebovanú elektrinu. Obchodnú zmluvu môže uzatvoriť s ktoroukoľvek z troch distribučiek, ale aj s niektorým zo slovenských alebo zahraničných obchodníkov, ktorí čoraz úspešnejšie vstupujú na náš trh. Dohodnutie lepších cien za energiu môže byť prínosom k optimalizácii nákladov.
StoryEditor
Podnikatelia v centre záujmu
Slovenský trh, aj keď na ňom ešte stále existujú medzery, ktoré môžu obsadiť noví podnikatelia, sa takmer dve desaťročia od prechodu z centrálne riadenej na trhovú ekonomiku zapĺňa.