StoryEditor

Program šitý na mieru regiónov

28.03.2007, 00:00

Operačný program sa dopĺňa s operačnými programami Doprava, Informatizácia spoločnosti, Konkurencieschopnosť a hospodársky rast, Vzdelávanie a Zamestnanosť a sociálna inklúzia. Cieľom operačného programu je "zvýšenie dostupnosti a kvality občianskej infraštruktúry a vybavenosti v regiónoch". Hoci operačný program nie je priamo zameraný na podporu podnikateľskej sféry, určite prispeje k rozvoju podnikateľských aktivít najmä malých a stredných podnikov a zároveň zvýši atraktivitu regiónov pre zahraničné investície.
Prioritné osi programu
Prioritné osi Regionálneho operačného programu sa budú zameriavať na budovanie občianskej a verejnej infraštruktúry miest a obcí. Infraštruktúra v regióne je väčšinou vo vlastníctve regionálnych a miestnych samospráv. Program môže pomôcť regiónom, ktorým chýbajú zdroje na obnovu a modernizáciu infraštruktúry.
1. Rozvoj zariadení občianskej infraštruktúry
Z programu by sa mala podporovať rekonštrukcia, rozširovanie a modernizácia existujúcich materských, základných, stredných škôl a iných školských zariadení.
V rámci tejto prioritnej osi pôjdu financie na budovanie nových a rekonštrukciu existujúcich zariadení sociálnych služieb, sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately. Peniaze by mali ísť aj na zlepšenie stavu objektov, ktoré využívajú pamäťové a fondové inštitúcie na regionálnej a miestnej úrovni. Prioritná os bude tiež podporovať revitalizáciu nevyužitých a poškodených významných pamiatok.
Podpora by mala smerovať aj do rekonštrukcie budov, ktoré využívajú nekomerčné záchranné služby
2. Posilnenie vybavenosti územia
Modernizovať by sa mali cesty ll. a lll. triedy. Prioritná os bude ďalej zahŕňať široké spektrum aktivít pre mestá a obce v oblasti regenerácie sídiel, napríklad rekonštrukciu miestnych komunikácií, úpravu verejných priestranstiev, verejnej zelene a areálov s multifunkčným využitím, výstavbu a rekonštrukciu chodníkov, mostov, reguláciu povodí v zastavanom území, dobudovanie technickej infraštruktúry sídiel. Súčasťou podpory budú aj neinvestičné aktivity zamerané na prípravu územnoplánovacej dokumentácie, programov hospodárskeho a sociálneho rozvoja.
Podporu môžu získať aj komplexné projekty regenerácie mestských oblastí vrátane bývania v mestských oblastiach postihnutých úpadkom a sociálnym vylúčením. Táto prioritná os bude tiež riešiť problém rómskych osídlení vo vidieckych oblastiach.
V skrátenom programovom období 2004 -2006 bol veľký záujem o projekty podporujúce budovanie občianskej infraštruktúry v rámci Priority 3 Operačného programu Základná infraštruktúra. Veľa projektov sa však dostalo do zásobníkov, lebo nebolo na ne dostatok financií. Ministerstvo by chcelo podporiť aj tieto pripravené projektové zámery, aby sa vytvorila kontinuita medzi jednotlivými programovými obdobiami a zúročili sa vynaložené finančné prostriedky na prípravu veľkého množstva projektov .

Príspevok z ERDF na programové obdobie 2007 - 2013 je v Regionálnom operačnom programe rozdelený do troch kategórií - Prioritná téma, Forma finančného príspevku a Podporované územie.
Rozdelenie príspevku z ERDF do kategórie Prioritná téma
Kategória* financie v eurách
Regionálne/miestne cesty* 320 000 000
Cyklistické dráhy*2 000 000
Iné opatrenia na zachovanie životného prostredia a predchádzanie rizikám*80 000 000
Ochrana a rozvoj prírodného dedičstva* 25 000 000
Iná pomoc na zlepšovanie služieb cestovného ruchu *25 000 000
Ochrana a zachovanie kultúrneho dedičstva *100 000 000
Rozvoj kultúrnej infraštruktúry *20 000 000
Iná pomoc na zlepšovanie služieb v oblasti kultúry*20 000 000
Integrované projekty regenerácie mestských a vidieckych oblastí*170 000 000
Vzdelávacia infraštruktúra*300 000 000
Infraštruktúra v oblasti starostlivosti o deti *110 000 000
Infraštruktúra bývania*110 000 000
Iná sociálna infraštruktúra*105 000 000
Mechanizmy na zlepšenie tvorby politiky a programov, monitorovanie a hodnotenie na štátnej, regionálnej a miestnej úrovni, budovanie kapacít pri predkladaní stratégií a programov *12 340 000
Príprava, vykonávanie, monitorovanie a kontrola*30 000 000
Hodnotenie a štúdie; informácie a komunikácia*15 660 000

Oblasti podporované v ROP
- školstvo
- sociálne služby, sociálnoprávna ochrana a sociálna kuratela
- miestne a regionálne pamäťové a fondové inštitúcie a miestna kultúrna infraštruktúra
- nehnuteľné kultúrne pamiatky
- infraštruktúra nekomerčných záchranných služieb
- cesty II. a III. triedy
- regenerácia sídiel (verejné priestranstvá, miestne komunikácie, integrovaná obnova mestských oblastí vrátane obnovy bytových domov, komplexná regenerácia rómskych osídlení a príslušných obcí )
- infraštruktúra cestovného ruchu

Samospráva chce viac kompetencií
V súvislosti s implementáciou ROP v programovom období 2007 - 2013 by sa mala posilniť úloha samosprávnych krajov, ktoré by mali byť sprostredkovateľskými orgánmi na úrovni NUTS 3. Už v priebehu skráteného programového obdobia 2004 - 2006 bolo jedno zo štyroch opatrení Priority 3 Operačného programu Základná infraštruktúra (opatrenie Renovácia a rozvoj obcí) z časti implementované v spolupráci so samosprávnymi krajmi. Aké sú teda skúsenosti samosprávnych krajov?
"Samosprávne kraje vypisovali výzvy na predkladanie projektov, prijímali, kontrolovali, hodnotili a vyberali projektové žiadosti, podpis zmluvy o poskytnutí financií bol v kompetencii ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja," povedal predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár. Samosprávne kraje budú priamo implementovať len určitú časť operačného programu. V oblasti turizmu pôjde o podporu nekomerčnej mikroinfraštruktúry turizmu v strediskách regionálneho a národného významu - napríklad parkoviská, orientačné tabule, odpočívadlá, verejné WC. V oblasti regenerácie sídiel pôjde o rekonštrukciu miestnych komunikácií spolu s mostmi a lávkami, výstavbu a rekonštrukciu chodníkov, cyklistických trás, úpravu verejných priestranstiev, rekonštrukciu a výstavbu verejných osvetlení, autobusových zastávok, verejných sociálnych zariadení. Podpora môže ísť aj na rekonštrukcie ciest II. a III. triedy.
Kompetencie bude upravovať zmluva o delegovaní právomocí medzi krajmi a ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja. "Pri príprave programu náš kraj presadzoval záujmy zariadení občianskej infraštruktúry a navrhoval rozšíriť oprávnené aktivity. Zároveň sme žiadali zvýšiť financie pre program a deklarovali záujem plniť úlohy plnohodnotných sprostredkovateľských orgánov pre celý operačný program a nielen pre jeho vymedzenú časť. Keďže tieto požiadavky, ktoré presadzovali aj ostatné kraje, neboli zohľadnené, nie je to podľa našich predstáv," konštatoval Blanár. Predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica pripomenul, že kraje sa nebránia auditu, ktorý má preveriť pripravenosť krajov na čerpanie z eurofondov, avšak "cieľom auditov by nemalo byť dokázanie toho, čo ešte nevieme". Kraj sa už pripravuje na čerpanie z eurofondov. "Implementačné orgány by sa mali vytvoriť buď ako odbory pod riaditeľom úradu alebo pod predsedom. Za know-how je zodpovedné ministerstvo, v rámci Technickej pomoci boli vyškolení ministerskí odborníci a my očakávame, že ministerstvo bude ústretové pri odovzdávaní skúsenosti, manuálov a ďalších dokumentov," dodal Belica. Kraj si však už dnes pripravuje vlastné manuály a kritériá na hodnotenie projektov.

Finančný plán Regionálneho operačného programu (v eur)
 

Štrukturálne fondy

2007

205515550

2008

199983512

2009

192452432

2010

177546535

2011

191179553

2012

210935525

2013

267386894
Spolu 1445000000

Kompetencie VÚC ako sprostredkovateľských orgánov
- vypracovanie a uverejňovanie výziev na prekladanie projektov
- prijímanie a registrovanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok
- hodnotenie a výber žiadostí
- príprava a kontrola zmlúv
- monitorovanie
- zabezpečenie informovanosti
- mnohé iné činnosti súvisiace so zberom dát, účtovnými operáciami, archiváciou

Regionálny operačný program
Regionálny operačný program nadväzuje na Prioritu 3 Lokálna infraštruktúra Operačného programu Základná infraštruktúra v skrátenom programovom období 2004 - 2006. Je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF). Riadiacim orgánom programu je ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja.

Porovnanie priorít operačných programov
Operačný program Základná infraštruktúra 2004 – 2006
3.1    Budovanie a rozvoj občianskej infraštruktúry v regiónoch 
        3.1.1 Budovanie a rozvoj školskej infraštruktúry
        3.1.2 Budovanie a rozvoj zdravotníckej infraštruktúry
        3.1.3 Budovanie a rozvoj sociálnej infraštruktúry
        3.1.4 Budovanie a rozvoj kultúrnej infraštruktúry
3.2    Budovanie a rozvoj informačnej spoločnosti pre verejný         sektor 
3.3    Budovanie a rozvoj inštitucionálnej infraštruktúry v oblasti         regionálnej politiky
3.4    Renovácia a rozvoj obcí
Program má tri priority, priorita 3 má 4 opatrenia
alokácia z ERDF 95,16 mil eur
 
Regionálny operačný program 2007 – 2013
1.    Rozvoj zariadení občianskej infraštruktúry (4 oblasti):
1.1  Infraštruktúra vzdelávania
1.2  Infraštruktúra sociálnych služieb a sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately
1.3  Infraštruktúra pamäťových a fondových inštitúcií      na miestnej a regionálnej úrovni a revitalizácia a hospodárske využitie pamiatkových objektov v území
1.4  Infraštruktúra nekomerčných záchranných služieb
2.    Posilnenie vybavenosti územia (3 oblasti):
2.1  Regionálne komunikácie zaisťujúce dopravnú obslužnosť regiónu
2.2  Regenerácia sídiel
2.3  Podpora a obnova infraštruktúry cestovného ruchu
3.    Technická pomoc
alokácia z ERDF 1445 mil. eur
Zdroj: MVRR SR, 2006

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. máj 2024 03:31