Dovolenková sezóna sa dostáva do plného prúdu, no spolu s ňou aj správy o skrachovaní niektorých cestovných kancelárií. Ak sa na zájazd ešte len chystáte, pri plánovaní nezabudnite na žiaden detail. Či už ide o poistenie, kontrolu bezpečnosti prostredia, preverenia cestovky, a najmä, o kontrolu vašej dostatočnej finančnej rezervy. „Finančné plánovanie na dovolenku by malo vždy pokrývať všetky riziká – zdravotné, bezpečné a v prvom rade finančné,“ prízvukuje Darina Huttová, generálna tajomníčka Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov. Práve to vám dokáže zachrániť „kožu“.
1. Myslite aj na nevšedné zážitky
Dovolenka vždy láka dopriať si viac než len ležanie na pláži. Napríklad potápanie ku koralom, kitesurfing, paddleboarding či lezenie po skalách. S takouto možnosťou však treba počítať už pri plánovaní.
„Pri výbere zdravotného poistenia do zahraničia je potrebné si uvedomiť, čo má kryť, a zároveň preveriť, aké sú výluky poistenia,“ radí Huttová. Poistka by určite mala kryť náklady na ochranu nielen pre prípad lekárskeho ošetrenia, ale aj úrazu, či dokonca smrti a repatriácie. „Teda potreby prevozu ostatkov z cudziny domov, ak dôjde k úmrtiu,“ spresňuje odborníčka. Preverte si aj rozsah asistenčných služieb, možnosti ubytovania rodinných príslušníkov, ak je jej člen napríklad hospitalizovaný. Pri pobytoch vo vysokohorskom prostredí je zas vhodné osobitné poistenie pre prípad potreby využitia horskej záchrannej služby pri úraze alebo usmrtení. „Ide o nákladnú záležitosť a bez poistenia to môže spôsobiť mimoriadne vysoký zásah do rozpočtu,“ podotýka odborníčka.
S európskym preukazom zdravotného poistenia vás vo verejných zdravotných zariadeniach síce ošetria, no musíte počítať so spoluúčasťou. Aj v prípade komerčného poistenia sa však môže stať, že budete musieť zaplatiť na mieste, napríklad za lieky, a náklady vám poisťovňa spätne preplatí až na Slovensku. Vždy si preto rozsah poistných plnení zistite už vopred.
2. Preverte si prostredie
Či patríte k dobrodruhom, alebo len príležitostným cestovateľom, vždy si preverte aj oblasť, do ktorej idete. Nielen ak ide o potrebu prípadného očkovania, ale aj z bezpečnostného hľadiska. Ministerstvo zahraničných vecí na svojej stránke aktualizuje informácie aj s prípadným odporúčaním do danej destinácie necestovať. Ak by ste totiž napriek tomu do takejto oblasti išli a stali sa terčom násilia, poisťovňa nemusí škody preplatiť. Ako však pripomína odborníčka, súčasťou by preto malo byť nielen zdravotné, ale aj cestovné poistenie – pomôže aj v prípadoch, kedy by bolo potrebné v cudzine pre zhoršenú bezpečnostnú situáciu uhradiť náhradné ubytovanie či cestu do vlasti.
3. Chráňte si veci, vlastné aj cudzie
Cestovné poistenie rovnako zmierňuje finančné dopady aj v prípadoch straty, krádeže či poškodenia batožiny a cenností, ktoré máte na dovolenke so sebou. Ale pozor! Ak máte malé ratolesti, zvážiť by ste mali aj pripoistenia, napríklad zodpovednosti za škodu na majetku či zdraví, ku ktorým môže dôjsť aj ich zapríčinením. Náprava škody by vás najmä v drahších rezortoch mohla vyjsť poriadne draho. „Rozhodne odporúčame, aby si občania cestovné a zdravotné poistenie konzultovali nielen s cestovnou kanceláriou, ale aj s finančným agentom, ktorý urobí presné zistenie potrieb klienta pred cestou a ponúkne potrebné zabezpečenie vzhľadom na charakter cesty a poistenie,“ spresňuje generálna tajomníčka.
4. Nezľaknite sa krachu cestovky
Asi najstresujúcejšou záležitosťou je krach cestovnej kancelárie. Najmä ak sa o nej dozviete pri príchode do letoviska, kde vás hotel z dôvodu neuhradenia peňazí cestovkou odmietne ubytovať, alebo cestou na letisko pri odchode. „Kým dôjde k ukončeniu vymáhania škôd z krachu, potrebné je vedieť si zabezpečiť náhradné ubytovanie a návrat domov z vlastných prostriedkov. Obzvlášť potrebné je myslieť na deti, ktoré s vami cestujú a potrebujú opateru,“ upozorňuje Huttová. Tu pomôže zmierniť straty cestovné poistenie. Poistenie cestovných kancelárií pred krachom totiž nemusí byť dostatočné pre náhradu poškodeného. Vždy sa odporúča vybrať si osvedčené cestovné kancelárie s tradíciou a overiť si rozsah ich vlastného poistenia. Majte pri sebe aj kontakt na slovenský zastupiteľský úrad najbližší k danej destinácii.
5. Reklamujte, ak nie ste spokojní
Dovolenku môžu pokaziť aj prípady, keď namiesto krásneho výhľadu dostanete izbu v podzemí, namiesto klimatizácie vám hučí ventilátor, prípadne si popod dvere spravili promenádu mravce. Nebojte sa reklamovať, ak vám hotel nedodal to, čo bolo predmetom ponuk. Najmä v orientálnych destináciách však môže byť úroveň služieb v skutočnosti o hviezdičku nižšia, než sme zvyknutí. Dôvodom na sťažnosť a požadovanie náhrady škody sú určite prípady, ak nie je zabezpečená čistota a hygiena ubytovania, ak je hmyz v hromadnom výskyte, špinavá posteľná bielizeň či neupratané izby. Cestovka má sťažnosť vyriešiť do 30 dní, v zložitejších prípadoch do 30 dní oznámiť, ako ju bude riešiť a definitívne ju musí vyriešiť do 60 dní.
6. Nezabudnite na stopercentnú rezervu
Už pri plánovaní dovolenky určite myslite na rezervu. Mal by dosahovať až sto percent nákladov na dovolenku. Ide o náklady na cestu a ubytovanie počas dovolenky pre prípad vzniku spomínaných neočakávaných škodových udalostí.