StoryEditor

S kartou sa dá získať i stratiť

16.07.2007, 00:00
CESTOVNÝ RUCH. Európske mestá sa snažia svoj turistický produkt čo najviac zatraktívniť.

Plastová kartička za niekoľko desiatok eur. Malá nenápadná drobnosť, ktorá dokáže počas potuliek európskymi mestami spríjemniť pobyt. Zabezpečí bezplatné vstupy do pozoruhodných múzeí a galérií, presuny mestom zdarma za zaujímavými atrakciami ľubovoľnými prostriedkami verejnej dopravy, ale aj zľavy v reštauráciách, kaviarňach, na športoviskách či v obchodoch.
Mestá potvrdzujú, že záujem o tento produkt z roka na rok stúpa. Podľa Eriky Rožkovej z agentúry Compress sa v roku 2005 v metropole Rakúska predalo približne 279 tisíc kariet nazvaných Wien-Karte či Vienna Card. Vlani ich už bolo 296 tisíc a údaje o predaji z tohto roku zatiaľ potvrdzujú štvorpercentný medziročný nárast.
Magnet pre viacerých
Turistická karta platná 24 hodín, alebo aj niekoľko dní je nepochybne zaujímavým produktom pre mestá, podnikateľov i turistov. Veľké metropoly, ale už aj menšie mestá prostredníctvom karty a brožúriek, ktoré turisti získajú pri jej kúpe, informujú o atrakciách na svojej pôde.
Aby však bol vernostný systém pre návštevníkov čo najatraktívnejší, musia do neho zapojiť čo najviac prevádzkovateľov gastronomických a športových zariadení, ako aj poskytovateľov služieb. Pribúdajú k nim aj majitelia predajní, ktorí ponúkajú suveníry, darčekový a remeselný tovar, ale aj exkluzívne oblečenie, sklo či starožitnosti. Zapojenie sa do systému je pre nich zárukou, že pod strechu svojej predajne pritiahnu klientelu, ktorá by v mnohých prípadoch práve ich podnik či obchod nevyhľadala. Táto skupina návštevníkov im následne viac či menej výrazne prispieva k zvyšovaniu tržieb.
Pre turistov je však vo väčšine prípadov hlavným lákadlom pri kúpe karty možnosť návštevy múzeí a galérií zdarma, prípadne s výraznými zľavami. To, že si môžu na niekoľko dní požičať auto, navštíviť miestne kúpalisko, alebo nakúpiť suveníry za cenu o pätinu či desatinu nižšiu, ako bez karty, berú zväčša ako príjemný bonus, ktorý vďaka karte získajú počas spoznávania mesta.
Vôľa a chuť
Hoci sa zdá, že turistická karta je univerzálny produkt, ktorému by nemal odolať takmer žiadny návštevník, neplatí to tak úplne. Cestovateľ Ivan Janko tvrdí, že kúpa turistickej karty sa oplatí len ľuďom, ktorý majú skutočne vôľu aj chuť spoznať do hĺbky mesto, ktoré navštívili. V opačnom prípade pre nich turistická karta nemá význam a jej kúpou môžu finančne stratiť.
Podľa Janka by si turista mal najskôr preštudovať informácie o meste a jeho pamätihodnostiach. Až keď je presvedčený o tom, že objekty, na ktoré mu umožňuje karta vstup zdarma či so zľavou chce skutočne vidieť a že sú pamiatky počas jeho pobytu otvorené, by si ju mal kúpiť.
Nad jej zaobstaraním by nemali váhať cestovatelia, ktorí chcú eurovíkend či zopár dní v Londýne, Prahe či Barcelone prežiť takmer výlučne spoznávaním galérií a múzeí. Jej kúpa sa stále ešte vyplatí návštevníkom, ktorí si chcú svoj niekoľkodňový pobyt v európskej metropole spravodlivo rozdeliť medzi návštevu zaujímavých miest a oddychovanie v hotelovej izbe. V takom prípade však už treba zvážiť, aká karta je pre tento typ návštevy mesta najoptimálnejšia. Ak si totiž zaplatia 72 hodinovú kartu a počas pobytu stihnú navštíviť len dve či tri múzeá, kde im navyše poskytnú len 20-percentnú zľavu, môžu prísť o pomerne veľa peňazí.

01 - Modified: 2003-06-01 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Nezaplatené nájomné vo WTC 02 - Modified: 2003-06-01 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Ropný kartel ignoruje irackú vládu
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 15:04