StoryEditor

S cudzincami úradníci nepočítajú

06.04.2009, 00:00

Keď jednotné kontaktné miesta koncom roka 2007 začínali fungovať, podnikatelia im nedôverovali. Radšej sa šli registrovať na daňový úrad či do zdravotnej poisťovne sami. Po roku a pol ich využíva takmer každá fyzická osoba, ktorá chce začať podnikať ako živnostník. "Činnosť týchto miest vnímajú podnikateľské subjekty kladne, pretože pre nich znamenajú úsporu času. Všetko si tam vybavia naraz a nemusia behať po daňových úradoch či zdravotných poisťovniach,“ tvrdí vedúci odboru živnostenského podnikania vo Vranove nad Topľou Vincent Pihulič.

Zvýšený záujem
Právnické osoby to majú s využitím jednotných kontaktných miest trochu zložitejšie. "Ich registrácia na daňovom úrade sa môže vykonať až zápisom do obchodného registra, a nie vydaním živnostenského oprávnenia, preto si to radšej vybavia osobne, ale sú aj také právnické osoby - je ich okolo 60 percent, za ktoré registráciu na daňovom úrade vybavíme predsalen my,“ hovorí Ján Janáč z levického živnostenského úradu.

Oslovené odbory živnostenského podnikania na obvodných úradoch zhodne potvrdili zvýšený záujem ľudí z biznisu o služby kontaktných miest, ktoré nemajú len registračnú funkciu, ale aj poradenskú. Ako však spresňuje živnostenský zákon, podávanie informácií tam nemá charakter právneho poradenstva, je iba všeobecné a vysvetľujúce. Poskytujú ho pritom nielen na úrade, ale aj telefonicky a elektronicky.

"Najčastejšie otázky návštevníkov kontaktných miest smerujú na predmety podnikania, najmä pokiaľ ide o voľné ohlasovacie živnosti, ale zaujímajú sa aj o vznik živnostenského oprávnenia či o dotácie pre podnikateľov,“ informuje Janáč. Rovnako si často zvyknú pýtať i kontakty na Slovenskú obchodnú inšpekciu alebo na Slovenskú živnostenskú komoru. Častou témou sú aj príspevky štátu na vytvorenie pracovného miesta.

Hlásenie zmien
Aj keď kontaktné miesta sú určené rovnako našim občanom ako aj cudzincom, ktorí chcú u nás podnikať, je paradoxné, že komunikácia v inom než v slovenskom jazyku tam nateraz nie je možná. Slováci sa na živnostenských úradoch zase nemôžu dozvedieť to, aké podmienky na prevádzkovanie biznisu sa ponúkajú v okolitých krajinách.

Často sa stáva, že záujemcovia o podnikanie prichádzajú na jednotné kontaktné miesta nepripravení, očakávajú, že registrácia sa vybaví za jeden deň a mnoho ráz majú výhrady aj voči plateniu správnych poplatkov. Občas sa stane i drobná kuriozita, že napríklad rodinný príslušník, ktorý je v zahraničí, pošle iného člena rodiny vybaviť mu živnosť.

Z bežných úkonov, aké sa robia na kontaktných miestach, patria medzi najčastejšie registrácia daňovníkov, oznámenie zmeny platiteľa zdravotného poistenia, pozastavenie prevádzkovania živnosti či oznámenie o ukončení podnikania. Možno tam získať napríklad aj osvedčenie o praxi alebo o druhu a trvaní činnosti, ktorú má živnostník za sebou.

Prečítajte si aj:
Úrady sa musia naučiť po anglicky do konca tohto roka

Motorom zavedenia jednotných kontaktných miest bola sprvoti EÚ, ktorá žiadala o ich vytvorenie smernicou už v roku 2006. Cieľom bolo pomôcť sa etablovať zahraničným osobám na území hostiteľského členského štátu, aby si tam ľahšie zakladali podnikanie. Keďže však so živnostenskými úradmi na Slovensku môžu komunikovať zatiaľ len po slovensky, z ich strany je u nás záujem o takýto servis mizivý. Jazykovo dostupné by mali byť pre Európanov tieto služby u nás do konca roka 2009. Dovtedy by sa mala realizovať požiadavka Európskeho parlamentu, aby sa na týchto miestach dalo komunikovať v jazykoch spoločenstva. Záleží však vždy na danom štáte, aké právne predpisy si v takom prípade uplatní.

Celý článok >>

Anketa: Ako hodnotíte doterajšie fungovanie jednotných kontaktných miest?

Vladimír Sirotka, prezident Slovenskej asociácie malých podnikov:
Je to, samozrejme, plus, ktoré zlepšuje a zjednodušuje podnikanie. Určite je to pomoc. Ale chýba tam prepojenie s obcou. Žiadalo by sa rozšíriť právomoci napríklad pri otváraní prevádzok, aby si obec sama vypýtala od kontaktného miesta živnostenské oprávnenie či nájomnú zmluvu, ktoré od vás znova žiada. Malo by sa tam robiť všetko – aj odvody – pod jednou strechou. Kontaktné miesto vám pomôže na začiatku, ale to nemôže byť konečné. Keď podnikáte, administratívna náročnosť narastá.

Celý článok >>

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 16:29