17.01.2020, 10:38

Cyklisti budú od apríla jazdiť už bezpečnejšie

Namiesto koridoru pre cyklistov sa v rámci pripravovaných zmien v dopravnom značení chystá zavedenie ochranného pruhu pre cyklistov a zavádza sa zákaz zastavenia a státia na ochrannom pruhu pre cyklistov. Ďalšie novinky sa začnú záväzne uplatňovať na cestách od 1. apríla.

Cyklisti budú od apríla jazdiť už bezpečnejšie
Zdroj: Dreamstime

1. Povinné zipsovanie vozidiel

Zatiaľ platí, že ak prechádzate z jedného jazdného pruhu do druhého, ste povinný dať smerovku a prednosť vodičovi v pruhu, do ktorého prechádzate. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného tak, že nie je jasné, ktorý z nich je priebežný, vodič z ľavého je povinný dať prednosť tomu, kto je v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie, takzvané zipsovanie, upravené dopravnou značkou. Striedavé radenie – zipsovanie – sa bude od apríla povinne uplatňovať nielen pri súbežnej jazde pred prekážkou cestnej premávky, ale aj pri zbiehaní jazdných pruhov. Vodič v pravom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla v ľavom jazdnom pruhu, ktorý dáva smerovku, že chce odbočiť vpravo, aby sa zaradil do kolóny. Je povinný dávať také znamenie o zmene smeru jazdy a pri zaraďovaní do kolóny nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho v pravom jazdnom pruhu. Rovnako to bude platiť aj v prípade, keď sa jazdné pruhy zbiehajú. Ak budete v priebežnom pruhu, musíte pustiť prvého vodiča, ktorý dal smerovku, a ten pritom nesmie ohroziť vás.

2. Jazda v kruhových objazdoch

Teraz platí, že vodič, ktorý vchádza do kruhového objazdu, má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak. Pravidlo prednosti v jazde na kruhovom objazde sa od 1. apríla spresňuje. Jasnejšie sa určilo správanie sa v danom type križovatky. Ak je kruhový objazd označený značkou „Kruhový objazd“ spolu so značkou „Daj prednosť v jazde!“ alebo „Stoj, daj prednosť v jazde“, vodič v kruhovom objazde má prednosť. Pri kruhovom objazde, ktorý nebude označený takýmito značkami, sa bude uplatňovať prednosť sprava. Nie je však možné v rámci jedného kruhového objazdu kombinovať rôzne prednosti v jazde na jednotlivých vjazdoch do objazdu. Taktiež je každému vodičovi, ktorý vošiel

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.