29.06.2009, 00:00

Renčková pre HN: Nedokážem vyrábať série

Ako ste začínali s podnikaním?
Som od Detvy z dedinky Kriváň. Takýto trh tam nie je rozvinutý. Keď som doma povedala, že chcem podnikať, mama mi odpovedala: "To asi ťažko, dieťa moje." Snažila som sa veriť, že to možno dokážem. Zvádzala som so sebou vnútorný boj. Je iné vyrastať v prostredí, kde máte podnikavých rodičov. Moji rodičia si vôbec nevedeli predstaviť, čo to všetko bude predstavovať. Ale morálne ma podporovali.

Prečo ste sa rozhodli pre ručné výrobky? Venovali ste sa tomu už predtým?
Vôbec to nie je môj odbor. Som stavbárka. Veľmi som však k tomu inklinovala. Stavbárčina ma baví, ale vnútorne ma nenapĺňa. Mala som pár priateľov, ktorí mi dôverovali. Podarili sa nejaké výstavy aj v Bruseli, tak tá odvaha sa stupňovala. Začala som si dôverovať, že to dokážem, že moje výrobky sa páčia a že ich predám.

Máte dostatok zákazníkov?
V poslednom čase je ich veľa, mám jedného stáleho odberateľa -- internetový obchod Kvety.sk. Mám niekoľko odberateľov aj zo zahraničia, ktorí ma poznajú cez výstavy.

Ako funguje spolupráca s internetovým obchodom?
Svoje výrobky nevyrábam sériovo a o to je to ťažšie, aby ste dali do každého vzoru čosi nové, aby to dýchalo originalitou. Máme určité vzory, ktoré sa prezentujú na Kvety.sk a ktoré sa predávajú spolu s kyticami ako darčeky. Sú to napríklad vankúše.

Robíte všetko sama?
Sama, ale niekedy si zamestnám ľudí na dohodu. Chcela by som zamestnancov, no musím opäť nájsť odvahu, že ich uživím. Keby sa mi podaril internetový obchod, myslím si, že by sa to podarilo a odber by bol väčší. Sama som si tiež krvopotne robila vlastnú internetovú stránku.

Ako si predstavujete vlastný e-shop?
Boli by tam určité vzory, ktoré by tam boli stále. A boli by tam aj novinky a originály. Každý výrobok je iný. Neviem ho vyrobiť sériovo a ani by ma to nebavilo. Je to aj o zákazníkovi, ktorý mi zavolá a povie: Chcel by som toto a toto. Špecifické to je aj s bábkami do bábkového divadla.

Už dôverujete svojmu snu?
Čiastočne sa mi naplnil. Som človek, ktorý má stále nové sny. Podnikanie je vôbec veľmi ťažké a ja nie som manažérsky typ.
Sama so sebou zvádzam vnútorný boj, že v dnešnej spoločnosti si mám predávať svoje výrobky a robiť si reklamu. Táto doba ma do toho tlačí, a to ja nezvládam. Vnútorne sa mi nepáči tento prístup.

Prečo?
Je ťažké o svojich výrobkoch hovoriť, že sú dobré a nech si ich zákazník kúpi. Skôr sa mi páči, keď to ide tak pomalšie, keď sa to šíri od človeka k človeku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.