Americká tlačová agentúra The Associated Press otvorila diskusiu na tému autorské právo verzus blogerské príspevky. Nepáči sa jej sporná klauzula, ktorá v rámci korektného používania povoľuje blogerom preberanie a citovanie krátkych príspevkov z agentúrneho spravodajstva.
Vojnu blogerom vyhlásila agentúra The Associated Press. Nepáči sa jej rastúci počet blogerských príspevkov, v ktorých sú uvedené príliš dlhé výňatky z článkov AP. Jej zástupcovia preto začali otvorene hovoriť o potrebe vytvoriť pravidlá brániace samovoľnému rozširovaniu autorského obsahu prostredníctvom blogov.
Napriek existencii pravidla fair use, čiže korektného používania, sa blogeri v príspevkoch často dopúšťajú prekročenia hranice, ktorá už zasahuje do práv autora i agentúry. Týka sa to najmä tých, čo nedokážu odhadnúť korektnú mieru pri citovaní cudzieho textu. AP pritom upozorňuje, že problematika sa netýka len blogerov, ale aj portálov, fungujúcich na princípe bookmarkingu (zviditeľnenie a šírenie zaujímavých internetových adries -- napríklad odkazy na články). Takéto stránky dokážu efektívne fungovať na princípe automatického zverejňovania nadpisov a perexov priamo z článkov agentúrneho spravodajstva. Samozrejme, vo väčšine prípadov ide len o odkazy, ktoré napokon aj tak nasmerujú čitateľa na plnú verziu textu.
Existuje však aj druhá strana mince. Blogeri tvrdia, že americká tlačová agentúra problematiku zbytočne nafukuje. Argumentujú, že nijakým spôsobom nezasahujú do práv autora ani agentúry.
Spomínaný bookmarking a prelinkovanie v tele blogerských príspevkov je podľa Rogera Cadenheada model, na ktorom stojí a funguje väčšina svetových blogov, napísal denník Guardian. Skutočný problém medzi The Associated Press a komunitou blogerov však spočíva v interpretácii klauzuly o korektnom používaní. Obe strany majú vlastnú verziu a ani jedna z nich nechce ustúpiť. Blogeri napriek tomu varujú, že agentúra AP ide sama proti sebe. Podľa nich sú príspevky na blogových portáloch cenným zdrojom informácií a vytvárajú čítanosť práve tým, že v tele článkov umiestňujú odkazy na pôvodné, plné texty -- trebárs aj z agentúrneho spravodajstva AP.
Debata, ktorú otvorila agentúra na tému blogy a autorské právo, bude iste zaujímavá. Obe strany majú sčasti pravdu, no vôbec nie je isté, či by dokázali fungovať bez pomoci druhej strany aspoň na takej úrovni ako v súčasnosti.
T-Mobile ponúkne iPhone za 1 euro
Najväčší európsky mobilný operátor T-Mobile zvolí pre uvedenie telefónu iPhone 3G na nemecký trh podobnú stratégiu ako britská Telefónica. Začiatkom júna vyhlásil operátor O2 UK, že ponúkne telefón iPhone 3G bez poplatku pre klientov, ktorí s ňou podpíšu zmluvu na 18 mesiacov. Takýto predajný model naznačil aj prezident T-Mobile Philipp Humm. Pre Die Welt povedal, že jeho spoločnosť zvolí podobnú stratégiu ako Telefónica O2 UK. Ako dodal, iPhone 3G za symbolickú cenu jedného eura (približne 30 korún) získa len ten zákazník, ktorý si zvolí mesačný paušál minimálne za 89 eur (2 698 korún) pri viazanosti na dva roky. Klienti nemeckého T-Mobile tak budú musieť zaplatiť celkovo v prepočte 64 788 korún. V cene je zahrnutý mesačný program za 89 eur, ktorý obsahuje 1 000 voľných minút do všetkých sietí, 300 SMS a neobmedzené pripojenie na internet.
Hantuchová a Cibulková v reklame
Tenisová asociácia žien WTA odprezentovala minulý týždeň v Londýne reklamnú kampaň Hľadanie hrdinky, zameranú jednak na prezentáciu koncoročného šampionátu v katarskej Dauhe, ako aj "bieleho športu". V minútovej verzii, pre ktorú pod vedením režiséra Matthieua Mantovaniho vznikali zábery pred Roland Garros v Ríme, je základným konceptom triková transformácia hráčok z civilných situácií do športových. Zostrih prináša aj zábery Daniely Hantuchovej. Vo fotografickej sprievodnej verzii autora Nathaniela Welcha sa objavujú viaceré nové hráčky či deblistky, napríklad Bieloruska Viktoria Azarenková, Maďarka Ágnes Szávayová či Slovenka Dominika Cibulková. Kampaň sa počas roka a pol objaví v 75 krajinách.
Faux pas švajčiarskej televízie
Švajčiarska verejnoprávna televízia (RSG) vyrobila minulý týždeň faux pas, keď počas národných hymien pred zápasom Rakúsko -- Nemecko na futbalových majstrovstvách Európy pustila v podtitulkoch chybný prepis textu nemeckej hymny. Objavili sa v ňom slová z prvej slohy štátnej hymny, ktorú používalo nacistické Nemecko v čase tretej ríše. Po skončení 2. svetovej vojny spievali "západní" Nemci svoju hymnu Deutschlandlied až od tretej slohy, ktorá sa začínala slovami "Jednota, spravodlivosť a sloboda pre nemeckú otčinu", a tá sa stala aj oficiálnou hymnou zjednoteného Nemecka v roku 1991. Omyl vznikol chybným rešeršovaním zo strany dvoch mladých športových novinárov pracujúcich pre Swiss Text, ktorý patrí pod RSG.
Bratislavská polícia s kampaňou
Mestská polícia v Bratislave spustila dosiaľ najväčšiu reklamnú kampaň zameranú na nábor nových pracovných síl. Podľa magistrátu hlavného mesta sú rady mestskej polície značne poddimenzované. Hlavné mesto vyčlenilo na kampaň zo svojho rozpočtu 200-tisíc korún. Tieto prostriedky sa postupne použijú na reklamu v periodikách a na krátke televízne spoty v regionálnych televíziách. Kampaň odštartovala 21. mája a potrvá až do konca júna. Pod kreatívnu stránku náborovej kampane sa podpísala reklamná agentúra Sowa.
Telefónica O2 prehrala
Dlhotrvajúci súdny spor medzi telekomunikačnými spoločnosťami O2 UK a 3 sa skončil. Operátor britskej mobilnej siete O2 UK podal pred štyrmi rokmi žalobu na konkurenčnú spoločnosť 3 (Three) za to, že v reklame použila bublinky. Tie sú totiž predmetom ochrannej známky a môže ich používať, v rámci telekomunikačného segmentu, len Telefónica O2. Spor sa skončil pre žalobcu fiaskom -- Európsky súd rozhodol v prospech žalovanej strany. Podľa verdiktu súdu nedošlo k vedomému ani inému porušeniu ustanovení vyplývajúcich z ochrany značky a firemnej symboliky spoločnosti O2. 3 môže teda naďalej používať v reklame bublinky, ale tak, aby to bol férový konkurenčný boj a aby nedošlo k samovoľnej zámene dvoch konkurenčných značiek v povedomí verejnosti.
Vaculíkovci pre OSN
Agentúra Vaculik Advertising rozšírila svoje portfólio pro-bono projektov o Úrad vysokého komisára OSN pre utečencov (UNHCR), pre ktorý vytvorila kampaň Maratón. Nakrúcanie TV spotu prebehlo počas veľkonočných sviatkov a okrem množstva komparzistov v ňom účinkovalo aj 130 skutočných utečencov z pobytového utečeneckého tábora v Gabčíkove. Kampaň odštartovala v rámci informačnej agendy UNHCR k Svetovému dňu utečencov 20. júna. Okrem TV Markíza ho uvedú televízne stanice v Maďarsku, Poľsku, Rumunsku, Slovinsku a Bulharsku, ale najbližšie aj vo Francúzsku.
Nové vedenie
Valné zhromaždenie Klubu reklamných agentúr Slovenska zvolilo nové prezídium po tom, ako sa skončilo dvojročné funkčné obdobie starého. Novými členmi prezídia KRAS-u sa stali Juraj Miškov (MUW Saatchi & Saatchi), František Toman (Istropolitana D'Arcy), Peter Kontra (Wiktor Leo Burnett), Juraj Vaculík (Vaculik Advertising) a Roman Lazar (Lazar-Klostermann). Prezidentský post obsadil Juraj Vaculík. Po úprave stanov KRAS-u, kde sa znížil počet členov dozorného výboru, sa novými členmi stali Radovan Grohoľ (Mayer McCann Erickson), Valér Hlobil (Jandl) a Milan Gliviak (VYV).
Elektrodom NAY má magazín
Obchodná spoločnosť NAY vydala minulý týždeň prvé číslo lifestylového magazínu Nay Style. Časopis zameraný na spotrebnú elektroniku bude vychádzať štvrťročne a je určený zákazníkom obchodnej siete NAY Elektrodom, ktorí ho dostanú pri nákupe zadarmo. Prvé číslo vyšlo v náklade 100 000 kusov vo formáte A4+ s rozsahom 68 strán. "Nay Style má byť nielen zábavné čítanie o spotrebnej elektronike, ale zároveň aj užitočný časopis, ktorý hovorí jazykom nášho zákazníka," povedal František Vámoši, vedúci oddelenia marketingu NAY, a. s.
Šéfom STV 3 Gabriel Kollár
Šéfom tretieho televízneho okruhu verejnoprávnej Slovenskej televízie bude Gabriel Kollár. Manažérom nového kanála bude Andrej Miklánek. Jeho úlohou bude venovať sa marketingu okruhu. Obchod a reklamu pre Trojku zabezpečí dcérska spoločnosť STV, 1.2 media. Na rokovaní Rady STV o tom informoval generálny riaditeľ STV Štefan Nižňanský.
Tlačový zákon nás nezaujíma
Sporný tlačový zákon, ktorý na Slovensku začal platiť 1. júna, zatiaľ nevyvolal medzi ľuďmi ohlas. Takmer tretina naň nemá žiadny názor, podľa ďalšej tretiny až praxe ukáže, či je dobrý alebo zlý. Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky agentúry MVK, ktorý minulý týždeň zverejnil denník SME. Naopak, medzi slovenskými politikmi a novinármi vyvolal búrlivé reakcie už od predloženia do parlamentu. Medzi opýtanými zákon podporuje len 13 percent ľudí. Ešte menej ho odmieta -- len 12 percent. Viac ako desatina vraj o tlačovom zákone nikdy nepočula.