Podľa štatistík európskych automotoklubov najazdia motoristi počas prázdnin bezmála tretinu z celkového počtu kilometrov kalendárneho roka. Pochopiteľne, zabrať dostáva hlavne technika, pretože dovolenkové jazdy vodiči absolvujú zväčša s plným nákladom a v rýchlom tempe. Auto slúži v tropických a často i prašných podmienkach, denne najazdiť vyše päťsto kilometrov nie je nič neobvyklé. Aj preto si karoséria a technika vozidla po letnej sezóne zaslúžia dôkladnú previerku a očistu.
Zverte ho odborníkom
Súčasné autá môžu svojou elektronikou smelo konkurovať domácim počítačom. Aj preto je rozumné zveriť ich do sezónnej i pravidelnej opatery skôr autorizovaným servisom než zväčša slabo vybaveným súkromníkom. "Riadiace jednotky a snímače, ktorých je v modernom vozidle viac než päťdesiat, sú veľmi citlivé na vlhkosť a znečistenie. Často vodič ani len netuší, že niektorý z nich je poškodený. Auto síce funguje aj naďalej, má však, povedzme, vyššiu spotrebu a emisie. Alebo sa mu pomaly, no isto ničí katalyzátor. Myslím si, že preventívny hĺbkový test elektroniky vozidla je dobru investíciou," hovorí šéf servisu Auto Korzo Vlado Struhálik. Napojenie automobilu na servisný počítač stojí podľa nášho prieskumu od tristo do tritisíc korún v závislosti od typu a veku auta. Veľa ráz stačí opätovne nastaviť výrobcom zadávané hodnoty, prípadne len modernizovať softvér riadiacich jednotiek.
Starostlivosť výrobcu
Ostatné modely áut sa cez servis prostredníctvom internetu pripájajú priamo na server výrobcu a potrebné dáta tak získavajú bez chýb a v aktuálnom stave. Uznajte, garážový mechanik to sotva zvládne. Preto aj naše odporúčanie znie -- po dovolenkových výletoch zverte automobil do rúk odborníkov. A to aj bez toho, že by ste mali podozrenie, či mu niečo nie je. Len preventívne. Iste sa vám za to v zime odvďačí bezporuchovou prevádzkou. Koniec koncov, aj nízke teploty, voda a ľad mu dajú zabrať, nech je na ne pripravený.
StoryEditor