02.04.2020, 18:45

Ako neprísť o peniaze za zrušené kurzy či kúpeľné pobyty? Dohodnite si náhradu

Usporiadatelia v súčasnosti nerušia kurzy, školenia, kúpeľné pobyty či iné aktivity z vlastnej vôle. Zasiahla vyššia moc, ale aj tak musia vrátiť peniaze, alebo ponúknuť náhradné plnenie.

Ako neprísť o peniaze za zrušené kurzy či kúpeľné pobyty? Dohodnite si náhradu
Zdroj: Dreamstime

Zákaz organizovať a usporadúvať hromadné podujatia urobil škrt cez rozpočet mnohým organizátorom. Týždne, neraz mesiace príprav ukončila vyššia moc - pandémia koronavírusu. Zrušené museli byť aj také športové, kultúrne, spoločenské či vzdelávacie akcie, na ktoré už mali ľudia zaplatené vstupné či účastnícke poplatky. Epidemiologické opatrenia proti šíreniu nákazy výrazne zasiahli aj slovenské kúpeľné podniky.

Kúpele obmedzili prevádzku

V čase mimoriadnej situácie a vyhláseného núdzového stavu, museli prírodné liečebné kúpele na Slovensku od 13. 3. 2020 ukončiť pobyty samoplatiacich klientov a všetkých klientov zo zahraničia. „Za prísnych epidemiologicko-hygienických podmienok mohli poskytovať len kúpeľnú starostlivosť schválenú zdravotnou poisťovňou, pretože v zmysle zákona patria medzi poskytovateľov zdravotnej starostlivosti,“ hovorí Janka Zálešáková, predsedníčka Asociácie slovenských kúpeľov.

„V prvej fáze mimoriadnych opatrení vznikala panika u niektorých klientov aj zamestnancov, preto približne polovica kúpeľných podnikov do odvolania prerušila svoju prevádzku už v prvej polovici marca. Ostatné sa snažili doliečiť pacientov zdravotných poisťovní, ktorí sa rozhodli zostať a postupne tiež začali dočasne uzatvárať svoje prevádzky,“ dodáva.

Od 2. apríla majú prerušenú prevádzku už takmer všetky kúpeľné podniky. Tie, ktoré sú otvorené, využívajú len časť svojej kapacity a pravdepodobne po odchode posledných pacientov budú musieť tiež načas zatvoriť. „Klientom, ktorí už zaplatili za objednaný pobyt ponúkli kúpele presun termínu. Mnohí ľudia si pobyty preložili prevažne na jeseň. Ak klienti s týmto riešením nesúhlasia vybavujú ich požiadavky individuálne,“ vysvetľuje Janka Zálešáková.

Prerušená liečba a doplatky

V prípade, že klient platil vopred len zálohu, ktorá pokrývala časť absolvovaných dní, pri odchode z kúpeľov doplatil len za reálne využité služby - tento prípad bol najčastejší. Ak bol pobyt zaplatený vopred na celú dĺžku pobytu (napríklad deti kúpili svojim rodičom kúpeľnú starostlivosť ako darček) kúpeľný podnik sa dohodol s klientom pri jeho odchode na spôsobe a termíne vyrovnania. Ak bola prevádzka kúpeľov prerušená, plánovaní pacienti dostali o tom oznámenie s aktuálnymi informáciami.

Všeobecná zdravotná poisťovňa od vyhlásenia mimoriadnej situácie uhradí svojim poistencom, ktorí prerušili liečbu, jej pokračovanie, prípadne predĺži termín platnosti návrhu na kúpeľnú liečbu aj mimo zákonom stanovenej 30-dňovej lehoty na absolvovanie kúpeľnej liečby na základe výnimky. Vzhľadom na vývoj epidemiologickej situácie a prerušenie prevádzky viacerých kúpeľných zariadení nie je v súčasnosti možné určiť termín nástupu na pokračovanie kúpeľnej liečby, alebo termín predĺženia kúpeľného návrhu, zdôvodňuje poisťovňa.

„Ubezpečujeme však poistencov, že všetky prijaté žiadosti riadne zaevidujeme a vybavíme po odvolaní mimoriadnej situácie a po otvorení prevádzky kúpeľných zariadení, a to v čo najkratšom možnom čase v poradí podľa dátumu doručenia. Rovnako budeme postupovať aj v prípade kúpeľných návrhov, ktorých platnosť sa končí v čase mimoriadnej situácie,“ povedala pre HN Slávka Gáborová, hovorkyňa VšZP.

Ak poistenec vráti Návrh na kúpeľnú starostlivosť a neuvedie dôvod, alebo nepožiada o pokračovanie v liečbe, alebo predĺženie termínu nástupu, poisťovňa návrh zaeviduje ako vrátený a nebude ho ďalej vybavovať.

Pozor na platnosť kúpeľných návrhov

Zdravotná poisťovňa Dôvera tiež umožní svojim poistencom v kúpeľoch liečbu z dôvodu koronavírusu prerušiť. „Posudzujeme to ako prerušenie zo zdravotných dôvodov. Ak budú mať záujem kúpeľnú liečbu dočerpať neskôr, môžu tak urobiť po dohode s kúpeľným zariadením, avšak vždy v rámci platnosti kúpeľného návrhu,“ informoval hovorca Matej Štepianský.
Ak má klient dohodnutý termín, ale pre koronavírus nechce do kúpeľov nastúpiť, môže kontaktovať kúpeľné zariadenie a požiadať o nový (neskorší) termín. Kúpeľnú liečbu však musí absolvovať v rámci platnosti kúpeľného návrhu. Platnosť kúpeľných návrhov pre koronavírus nebola predĺžená, upozorňuje poisťovňa Dôvera.

Lehoty sú definované zákonom, je to v rámci indikačného zoznamu pre kúpeľnú liečbu a ten je prílohou k zákonu - nie je to rozhodnutie zdravotnej poisťovne. Lehoty majú svoje medicínske opodstatnenie. „Napríklad kúpele po operácii bedrového kĺbu majú byť hradené z verejného zdravotného poistenia, ak sú čo najskôr po operácii. Najneskôr do 12 mesiacov po operácii, v takom prípade to má medicínsky význam. Ak je to neskôr pacient, má nárok na kúpeľnú liečbu, ale len v skupine B, vtedy mu zdravotná poisťovňa platí procedúry a rehabilitáciu, nie ubytovanie a stravu,“ vysvetlil Matej Štepianský.

Zrušené školenia, kurzy a iné podujatia

Organizátor by mal bez zbytočného odkladu informovať účastníka, že s ohľadom na vládne opatrenia v súvislosti s ochorením COVID-19 sa plánované podujatie alebo kúpeľný pobyt neuskutoční. Nie je vylúčené o tejto skutočnosti informovať účastníkov hromadne, napríkad prostredníctvom internetovej stránky, povedala Veronika Kachaňáková, z advokátskej kancelárie HMG Legal. „Účastníkom odporúčame preštudovať si všeobecné obchodné podmienky organizátora. Bez ohľadu na ne by však účastník mal mať nárok na vrátenie už uhradenej ceny za podujatie alebo kúpeľný pobyt a to bez storno-poplatku,“dodáva.


Petra Čakovská, podpredsedníčka Spoločnosti ochrany spotrebiteľov pripomína, že usporiadateľ akcie môže spotrebiteľovi okrem finančného vyrovnania navrhnúť aj náhradné plnenie. Napríklad namiesto neuskutočneného kurzu cudzieho jazyka v marci a apríli ponúkne ten istý kurz v niektorom z mesiacov v druhej polovici roka. „Môže tiež neuskutočnený seminár zrealizovať formou videokurzu či online seminára v inom dohodnutom termíne. Je na spotrebiteľovi, či takúto ponuku prijme alebo bude požadovať vrátenie peňazí za neposkytnuté služby,“ upresňuje Čakovská. Odporúča nechať si vystaviť písomné potvrdenie alebo si zabezpečiť iný dôkaz,o dohode o náhradnom plnení, ktorým možno v budúcnosti svoj nárok preukázať.

Právo na vrátenie peňazí
 V prípade, že sa akcia či kurz neuskutoční, spotrebiteľ má vždy právo žiadať o vrátenie peňazí. „Inak by mohlo dôjsť k bezdôvodnému obohateniu na strane usporiadateľa. Spotrebiteľ by dokonca mohol na súde požadovať aj náhradu úrokov z omeškania, ak predajca s vrátením peňazí otáľa,“ zdôrazňuje Petra Čakovská. Okrem práva na vrátenie peňazí za neuskutočnenú akciu ďalšie práva podľa nej spotrebiteľovi nevznikajú.

 K zrušeniu zmluvy došlo v dôsledku opatrení súvisiacich so súčasnou pandémiou, ktorú možno zahrnúť do kategórie tzv. vyššia moc (vis major). Ide teda o mimoriadne a nepredvídateľné prekážky, ktoré vznikli nezávisle od vôle usporiadateľa akcie. Spotrebiteľ tak nemôže od neho žiadať náhradu škody, ktorá mu zrušením akcie vznikla.
Ak chce spotrebiteľ žiadať vrátenie peňazí, mal by kontaktovať usporiadateľa hneď ako zistí, že dané podujatie je zrušené. „V súčasnosti odporúčame predajcu kontaktovať mailom, kde vysvetlíme, že k plneniu na strane spotrebiteľa nedôjde/nedošlo z dôvodu šírenia vírusu a žiadame vrátenie peňazí na číslo účtu… Predajca má v takomto prípade povinnosť vrátiť peniaze spotrebiteľovi do 14 dní,“ dodáva Čakovská.

Petra Štrbová Marková z advokátskej kancelárie Eversheds Sutherland upozorňuje na neustále sa meniace opatrenia v súvislosti s krízovou situáciou. Každú situáciu je podľa nej potrebné posudzovať osobitne a s ohľadom na to, či je objednávateľom firma alebo spotrebiteľ, či plnenie nie je možné uskutočniť dodatočne alebo za sťažených podmienok. V takom prípade to nemožnosť plnenia a zánik záväzku nebude. Rovnako je potrebné posúdiť, či plnenie nie je možné aspoň sčasti. „Alternatívou sú aj rôzne vouchery na poskytovanie služieb. Akékoľvek zmeny si vyžadujú dohodu, organizátori by mali s návrhmi konkrétnych riešení oslovovať svojich zákazníkov.“ Advokátka odporúča snažiť sa nájsť riešenie mimosúdnou cestou. „Ak to nie je možné, je potrebné si pohľadávku vymáhať prostredníctvom súdu. V prípade spotrebiteľov prichádza do úvahy aj tzv. alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov. Budú to skôr ojedinelé prípady, ale ak existujú vzájomné pohľadávky s organizátorom, je možné  za splnenia určitých predpokladov zo strany klienta pohľadávky jednostranne započítať,“ uzatvára. 

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.