Hovorí, že Česi a Slováci sú už schopní kupovať šperky s drahými kameňmi. Svojimi šperkami podporí slovenskú Miss Universe Denisu Mendrejovú na svetovom finále. "Náš dizajn vychádza zo skúseností,“ hovorí pre HN.
Pred pár dňami ste navštívili Slovensko, pretože práve šperky spoločnosti D.I.C. budú sprevádzať slovenskú Miss Universe SR Denisu Mendrejovú na finále na Bahamách.
Tento rok spolupracujeme so Silviou Lakatošovou na Miss, a keďže táto spolupráca prebiehala na výbornej úrovni, rozhodli sme sa, že podporíme Denisu Mendrejovú na Miss Universe. Ponúkli sme kolekciu šiat, boli veľmi pekné. Špeciálne k nim naša spoločnosť pripravila kolekciu šperkov. Tú sme požičali Denise na súťaž.
Bude slovenskú Miss Universe na medzinárodnej súťaži sprevádzať niekto z vašej spoločnosti a starať sa o šperky?
Šperky na súťaž dopravíme kuriérom, takže sa nebude musieť báť, že ich má pri sebe. A, samozrejme, bezpečnosť na takýchto udalostiach je už dnes na skutočne veľmi vysokej úrovni. A myslím si, že aj ostatné dievčatá budú mať šperky na podobnej úrovni, ako sú tie naše.
Spolupracuje veľký šperkársky dom aj s nejakými inými šperkármi?
Nie, celý dizajn si robíme my, teda ja osobne a v spolupráci s našimi zlatníkmi. Náš dizajn roky vychádza z našich skúseností. Tento rok sme začali exkluzívnu spoluprácu so známou módnou návrhárkou Blankou Matragi, ktorá pre DIC špeciálne navrhla 2 kolekcie šperkov.
Aké sú momentálne trendy v šperkárstve?
V súčasnosti prevládajú trendy farebných kameňov ozdobených diamantmi, alebo diamantové šperky s malými drahými kameňmi a čoraz viac farebných kamienkov, aby bol šperk výrazný. Už sme sa trošku posunuli ďalej od názoru, že všetci chceli iba celozlaté šperky bez kameňov. Je to aj tým, že úroveň šperkov sa tak zlepšila, že ľudia začali dôverovať aj drahším šperkom a chcú sa ukázať, chcú mať šperk, ktorý skutočne upúta pozornosť.
Ako je to so syntetickými kameňmi? Stretávate sa s nimi častejšie alebo ľudia uprednostňujú pravé?
My pracujeme iba s pravými, teda prírodnými kameňmi. Samozrejme, určite by ľudia radšej volili syntetický kameň, ale prírodný kameň má určitú osobitosť. Samozrejme, pravý kameň v človeku vyvoláva iný pocit. Preto si určite nevyberiete kameň "z umelej hmoty“. Je to iný pocit, keď máte originál.
Dnes sú moderné technológie na tom tak dobre, že laik syntetický kameň nerozozná od pravého...
Pri "napodobeninách“ kameňov, samozrejme, je to iná kvalita ako diamant - nikdy nedosiahne takú kvalitu, ako pri prírodnom diamante, pretože tieto syntetické kamene majú úplne inú charakteristiku. Takže na prvý pohľad vidieť, že to nie sú diamanty. Po dlhšom čase začínajú tieto syntetické kamene "slabnúť“, pretože nemajú tie vlastnosti, ktoré má diamant - to znamená odraz svetla. Takže po čase ten kameň "zájde“ a aj keď ho vyčistíte, stratí charakteristický lesk.
Udržala sa cena diamantov na slovenskom a českom trhu aj v čase krízy?
Cena diamantov sa drží približne na rovnakej úrovni aj v čase krízy. Diamant je komodita, ktorá počas uplynulých sto rokov mala pravidelný ročný nárast a nikdy neklesala. Najstabilnejšími komoditami práve v čase krízy sú zlato a diamanty.
Priniesla vašej spoločnosti finančná kríza straty?
Určite nie. Spoločnosť Diamonds International Corporation mala minulý rok a prvý štvrťrok roku 2009 veľmi úspešný, svoj zisk zvýšila o 15 mil. eur. Iba v prvom štvrťroku 2009 predala firma investičné diamanty a diamantové šperky za 3,46 milióna eur (90 mil. českých korún).
Okrem nových šperkárskych kúskov si u vás môže záujemca nechať zhotoviť aj repliku nejakého starého, doslova historického šperku... Je to finančne náročné?
Repliky šperkov sú väčšinou individuálne zákazky, ktoré sa pohybujú v tých istých "medziach“ ako každé iné individuálne zákazky. Repliky šperkov si dávajú zákazníci zhotoviť najčastejšie vtedy, ak je ten šperk taký poškodený, že už sa nedá opraviť. Ak to bol nejaký cenný rodinný šperk po babičke alebo prababičke. Samozrejme, vždy to závisí od toho, koľko peňazí sú do toho ľudia ochotní investovať.
Od čoho závisí cena individuálnej zákazky?
Nedá sa to nejako rozlišovať. Samozrejme, ak ide o náročnejší šperk, a navyše sa na to robí grafika, tak to stojí viac. Ak zákazník chce, spravíme mu návrh. Ak má hotový návrh a chce si nechať spraviť šperk, my tú cenu nezvýšime. Ľudia už dnes chcú šperky, ktoré vydržia viac ako tie lacnejšie. Radšej si vyberú niečo pekné - napríklad snubné prstienky. Veď sú na celý život. Preto aj ľudia, ktorí nemajú dobré platové podmienky, si radšej našetria, aby si mohli kúpiť šperk od nás.
Aký najdrahší šperk vaša spoločnosť predala?
Myslím si, že to bol šperk, ktorého cena sa pohybovala okolo 1,5 miliónu českých korún. Najdrahší predaným kusom bol kameň - diamant za 600 mil. korún.
Pred nedávnom oslávil Karel Gott 70. narodeniny. Na zákazku ste pre neho ako darček vyrobili manžetové gombíky s iniciálami KG. Máte takéto celebritné zákazky často?
Sú to zákazky, ktoré sa "ponáhľajú“, pretože ide o promócie, svadbu, narodeniny a pod. Takéto darčeky sú v súčasnosti veľmi obľúbené. Chodia k nám všetky známe osoby českého šoubiznisu, politici aj biznismeni.