StoryEditor

Dostanú vás z väzenia a vysúdia milióny

12.12.2007, 23:00

Kamera zaberá muža v ochrannej prilbe, prechádzajúceho staveniskom. Náhle sa ozve praskot a lešenie za ním sa zrúti. Tak nešťastne, že zasiahne i hrdinu príbehu. Nasleduje strih. Dobre oblečený právnik rozvážnym hlasom vysvetľuje, že jeho advokátska kancelária sa špecializuje na podobné prípady. A vzápätí sa na obrazovke zjaví milá pani, ktorá potvrdzuje, že advokáti z kancelárie XY robia div nie právnické zázraky. Argumenty sú rukolapné. Rodine zlievača, ktorý zahynul v železiarni, vysúdili napríklad 53 miliónov dolárov. A iný zákazník, ktorý prišiel v dielni o dva prsty, dostal s ich pomocou náhradu vo výške desať miliónov dolárov.
Americkí právnici a televízna reklama, to je téma sama osebe. Už 25 rokov môžu advokáti v USA inzerovať vlastné služby aj v televízii. Väčšinou túto možnosť využívajú menšie kancelárie s miestnou či oblastnou pôsobnosťou. Napríklad obhajca, ktorý pred kamerou vzrušene máva zväzkom stodolárových bankoviek a divákom hrdo oznamuje, že dostane z väzenia každého obžalovaného. Ďalší zase informuje, že jeho špecializáciou je to, ako pohnať na zodpovednosť šoférov, ktorí spôsobili autonehodu. Rozumej -- ako z nich vyžmýkať čo najviac peňazí.

Seriózni advokáti váhajú
"Televízna reklama je dnes častým marketingovým nástrojom mnohých kolegov," komentuje pomery v odvetví obhajca Joe Pertel so sídlom v noblesnej losangeleskej štvrti Santa Monica. A Edward Bosek z newyorskej advokátskej kancelárie Weitz & Luxemberg, ktorá je známa častou reklamou ponúkaných služieb v miestnych televíznych staniciach, má poruke aj konkrétne číslo: "Táto reklama je efektívna. Odvtedy, čo sa naše reklamné spoty vysielajú v televízii, máme o 140 percent viac práce."
Seriózni advokáti sú však v tejto otázke skôr váhaví. Niektorí sa domnievajú, že podobne ako u lekárov, aj u právnikov má televízna reklama bumerangový efekt. Okrem toho je drahá, výroba tridsaťsekundového príspevku stojí aj 30- či 50-tisíc dolárov.
Menšie kancelárie sa preto obracajú na špecializované agentúry, ktoré už majú pre takéto prípady pripravené hotové príspevky. Používa sa pre ne anglický názov "pre-made commercials" a úspora z ich využívania je zjavná, veď spravidla nestoja ani tritisíc dolárov. Advokát len uvedie, aký druh reklamy si praje, a reklamný agent vytiahne zo zásuvky vhodný spot. Nehoda, diskriminácia či dokonca smrteľný úraz na pracovisku? "Pre každú oblasť právnej problematiky máme pripravenú vhodnú kampaň," tvrdí jeden z pracovníkov agentúry Sportrunner. Vraj keď právnici vidia túto ponuku prvýkrát, sú nadšení.
A hotová reklama vyzerá napríklad takto: Na obrazovke sa zjaví dáma v strednom veku a rozpráva o najrôznejších odtienkoch diskriminácie na pracovisku. V skutočnosti je to herečka a jej "prípad" napísal scenárista. "Mnohí ľudia totiž ani nevedia, že sú v práci diskriminovaní. Až televízna reklama ich upozorní, na čo si majú dávať pozor," hovorí tvorca reklamy. A keď sa ľudia stotožnia s postavou na obrazovke, už je vlastne ruka v rukáve. Zdvihnú telefón a výdavky na reklamu sa advokátskej kancelárii razom vrátia.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 23:00