StoryEditor

Sedem dní v znamení ohlásených noviniek v mobiloch, ale aj internetovej vojny či olympijských dozvukov

25.08.2008, 00:00

Producenti mobilov súťažia, kto prinesie závratnejšiu novinku. Čoskoro sa tak k spotrebiteľom dostanú exkluzívne cestovateľské informácie alebo mobilný operačný systém Android.

Fínska spoločnosť Nokia už pred niekoľkými mesiacmi oznámila, že svoju budúcnosť spája s internetom. Ďalším krokom v tejto iniciatíve je dohoda so spoločnosťou Lonely Planet, ktorá vydáva publikácie o cestovaní, mapy a turistických sprievodcov.

Majitelia telefónov Nokia si už čoskoro budú môcť stiahnuť za poplatok 5,99 libry (230 korún) informácie o stovke svetových destinácií. Prostredníctvom Nokia Maps získajú informácie napríklad o tom, kde sa možno dobre najesť, nakúpiť, či dokonca dobre si zatancovať alebo sa zabaviť. Samozrejmosťou budú informácie z histórie vybraných lokalít s podrobným výkladom.

Lonely Planet patrí medzi najväčšie svetové vydavateľstvá turistických sprievodcov, máp a vôbec publikácií o cestovaní. V súčasnosti ho vlastní britská spoločnosť BBC, ktorá kontroluje 75 percent akcií. Vydavateľstvo vyrába vo vlastnej produkcii okrem printových publikácií aj desiatky cestopisných programov, ktoré vysiela na svojom televíznom kanáli Lonely Planet Television. Zamestnáva dovedna okolo 360 ľudí. Lonely Planet založili Tony a Maureen Wheelerovci v roku 1972.

Telefón s Androidom
Taiwanský producent mobilných zariadení HTC pred niekoľkými mesiacmi oznámil, že pracuje na telefóne, ktorý bude využívať operačný systém spoločnosti Google. Zmätočným informáciám okolo tejto správy urobil koniec až denník The New York Times. Podľa jeho informácií na internete uvedie toto zariadenie spomedzi všetkých operátorov najskôr T-Mobile. Malo by to byť do konca roka, konkrétne podľa denníka už v priebehu októbra.
Mobilné telefóny, ktoré budú okrem dotykového displeja vybavené aj päťriadkovou vysúvacou klávesnicou, obohatia technológie známe z príbuzných modelov. Telefóny HTC "pobežia" na operačnom systéme Android (softvérová platforma určená pre mobilné zariadenia), za ktorým stojí spoločnosť Google. Internetový gigant sa pri programovaní nového systému zameral najmä na funkcionalitu, aby zariadenia využívajúce toto softvérové prostredie dokázali rozbiehať aplikácie z rôznych platforiem.
Dôležitým kritériom pre programátorov nového systému bola najmä funkčnosť zariadenia v prostredí internetu. Android by sa mal objaviť aj v telefónoch ostatných značiek -- na prelome tohto a budúceho roka. Zatiaľ však bude v komerčnej prevádzke uvedený len v mobiloch firmy HTC, aj to výhradne v sieti T-Mobile USA.

DVD o eure pre nepočujúcich
Národná banka Slovenska a Asociácia nepočujúcich Slovenska predstavili informačné DVD o eure určené pre nepočujúcich. Na DVD sa nachádza krátky informačný film, šesť hraných scénok so situáciami z bežného života a slovník s terminológiou týkajúcou sa eura.
Špeciálne DVD pre nepočujúcich pripravila pre Národnú banku spomínaná asociácia. Dvetisíc DVD nosičov sa rozdistribuuje prostredníctvom regionálnych školení o eure v krajských centrách asociácie.
"Cieľom je zabezpečiť nepočujúcim informačný materiál, ktorý pri prechode na novú menu zmierni bariéry ich hendikepu," povedal Martin Šuster, vedúci pracovného výboru pre komunikáciu zavedenia eura.

Li Ning zahanbil Adidas
Bývalému skvelému čínskemu gymnastovi Li Ningovi prinieslo zapálenie olympijského ohňa veľkú slávu a jeho firme podnikajúcej vo výrobe športového oblečenia reklamu na nezaplatenie. Kým napríklad spoločnosť Adidas investovala do hier okolo 250 miliónov dolárov, Ningova značka, známa dosiaľ prevažne na čínskom trhu, sa bez akýchkoľvek výdavkov dostala prostredníctvom účasti svojho šéfa na vrcholnom okamihu do celosvetovej pozornosti. Počas uplynulého týždňa akcie Ningovej spoločnosti vzrástli na burze v Hongkongu o 5,6 percenta a značka, založená šesťnásobným medailistom (z nich tri zlaté) z OH 1984 v Los Angeles, má ambície preraziť i za hranicami. Medzi klientmi sa spomína aj meno basketbalovej hviezdy NBA Shaquilla O´Neala. "Vieme, že nemôžeme ťažiť iba z momentálnej popularity. Máme pripravený presný plán a víziu, ako sa etablovať na západnom trhu," povedal hovorca firmy Žang Siao-jan.

Gruzínsko blokuje internet
Gruzínci sa k informáciám na ruských portáloch zrejme tak skoro nedostanú. Môže za to gruzínske ministerstvo vnútra, ktoré zablokovalo internetový prístup na ruské spravodajské servery. Podľa jeho šéfa Vana Merabišviliho blokáda nie je nedemokratická, naopak -- chráni Gruzíncov pred správami, ktoré by ich mohli vystrašiť či zmiasť, napísala agentúra Reuters. Ruské webové stránky zatiaľ blokuje len najväčší poskytovateľ internetového pripojenia v krajine, spoločnosť Caucasus Online. Menší operátori na to nepristúpili.
Krátko po vypuknutí konfliktu začali na gruzínske vládne servery útočiť aj virtuálni vojaci -- ruskí hackeri. Gruzínsko preto v záujme zachovania integrity a kontinuity svojich portálov presunulo vládne stránky na americké servery.
Situácia bola taká kritická, že hackeri dokonca pozmenili titulnú stránku portálu gruzínskeho parlamentu, kde sa namiesto aktuálnych informácií objavila fotomontáž gruzínskeho prezidenta M. Saakašviliho s Adolfom Hitlerom.
Svetové médiá označili ataky za historicky prvú virtuálnu vojnu, ktorá prebehla medzi dvomi krajinami aj na internete.

Prvá digitálna obec
Na mape Slovenska sa objaví nová obec s názvom Digitálne Uhrovské Podhradie. Dedina s terajším názvom Uhrovské Podhradie pri Bánovciach nad Bebravou si nový prívlastok zaslúžila za to, že sa stala prvou digitálnou obcou v rámci projektu Digitálne Slovensko.
Cieľom projektu je priniesť digitálny a satelitný televízny signál do ťažšie prístupných kútov Slovenska, a to ešte pred vypnutím analógového vysielania v roku 2012. Zároveň má pomôcť občanom, ktorých by nákup zariadenia na príjem digitálneho signálu neúnosne zaťažil. Nový názov obce, ktorá bola až do 8. augusta bez akéhokoľvek televízneho a rozhlasového signálu, by mal toto prvenstvo navždy pripomínať.

Rada pre reklamu má reklamu
Rada pre reklamu spustila reklamnú kampaň pre spotrebiteľov, v ktorej organizáciu predstaví známy hudobník Marián Čekovký. Cieľom je prezentovať radu ako inštitúciu, ktorá zabezpečuje servis pre bežného občana. Posolstvom je odkaz: Ak má niekto pocit, že ho reklama zavádza, klame alebo je neetická, Rada pre reklamu je tu na to, aby sa ním zaoberala. A to flexibilne, rýchlo a hlavne úplne zadarmo. Autorom kampane je agentúra Respect APP, ktorá vytvorila dva edukatívne spoty. Čekovský sa v nich prihovára bežnému spotrebiteľovi jazykom prijateľným pre každého. Zámerom kampane je osloviť konzumentov reklamy všetkých vekových skupín prostredníctvom známej tváre, ktorú majú ľudia radi. Ide o to -- predstaviť radu ako nie tradične oficiálnu inštitúciu, ale skôr s nadhľadom a humorom ako organizáciu ochotnú pomôcť bez komplikovaných formalít.
Televízie Markíza, Joj a TA3 poskytujú rade priestor na odvysielanie kampane zadarmo a pridala sa k nim aj STV, ktorá členom rady nie je.

Coca-Cola so zlatom
Najväčší producent nealkoholických nápojov na svete Coca-Cola môže oslavovať. Na olympiáde získala zlato v disciplíne Marketing, reklama a komunikácia. Prieskumná agentúra CMS, v pozadí ktorej stojí spoločnosť Taylor Nelson Sofres (TNS), totiž vyhlásila Coca-Colu za najefektívnejšiu značku týchto hier. Tzv. olympijský index efektivity meria úspešnosť komunikácie jednotlivých olympijských sponzorov, pričom ich vyhodnocuje v troch etapách -- najprv sa meria pred olympiádou, potom počas hier a na záver sa zisťuje efektivita po ukončení olympiády.
CMS vykonala prieskum na vzorke 1 500 respondentov v 10 čínskych mestách. Olympijský index efektivity CMS vyhodnocuje výsledky platné len pre územie Číny. Konečná, celosvetová efektivita komunikácie jednotlivých olympijských sponzorov a značiek sa preto môže líšiť. Záverečná etapa prieskumu indexu prebehne v októbri.

Deutsche Telekom padli zisky
Najväčšia telekomunikačná spoločnosť v únii Deutsche Telekom zatvorí polovicu svojich call centier v Nemecku. Dôvodom je reštrukturalizácia, v rámci ktorej chce zefektívniť a sprehľadniť systém pomoci zákazníkom. Za tvrdým opatrením stoja okrem iného aj nepriaznivé finančné výsledky telekomunikačnej skupiny. Zisky spoločnosti Deutsche Telekom sa v druhom štvrťroku 2008 prepadli v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka až o 35 percent na konečných 394 miliónov eur (11,95 miliardy korún). Podiel na nepriaznivom hospodárení má podľa firmy silnejúce euro a odlev zákazníkov ku konkurencii.

Na internete "visíme" viac
Nakupovanie cez internet využíva čoraz viac Slovákov. V porovnaní s novembrom 2007 sa ich počet dokonca zdvojnásobil. V súčasnosti chodí na "virtuálne" nákupy 37 percent internetovej populácie, pričom internet využíva polovica obyvateľov Slovenska. Stúpa aj počet domácností s pripojením na internet, a to z 30 percent v novembri na 39 percent v máji. Počítač alebo notebook vlastní približne 54 percent respondentov. Okrem nakupovania cez internet využíva čoraz viac ľudí aj služby ako internet banking a chatovanie. Na Slovensku chatujú denne alebo takmer denne najmä muži a mladí ľudia do 29 rokov. Spolu ide o 42 percent internetovej populácie. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti GfK Slovakia, ktorý realizovala v máji na vzorke tisíc ľudí vo veku od 15 do 79 rokov.

Manchester United má nového sponzora
Vedenie úradujúceho šampióna najvyššej anglickej futbalovej súťaže, ako aj prestížnej Ligy majstrov -- Manchester United -- podpísalo päťročnú sponzorskú zmluvu so saudskoarabskou spoločnosťou Saudi Telecom.
Futbalový klub by mal zinkasovať 10 miliónov libier. Hlavným sponzorským partnerom šampióna je poisťovacia spoločnosť AIG, ktorej logo majú hráči zobrazené na dresoch, za čo do klubovej pokladnice ročne pribúda 14 miliónov libier. Symboliku tímu z Old Trafford môže od septembra na svojich produktoch v Číne, Indii, Japonsku, Kórei, Thajsku a vo Vietname používať Smirnoff Vodka.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 17:10