StoryEditor

Malý trh je priestorom pre férových

19.12.2007, 23:00

V časoch, keď konkurenti na seba hľadia nevraživo a vedú až nezdravo tvrdé súboje, ona ich spája dokopy. V rámci konferencií In Forum a Management for the future, ktoré sa jej v krátkom časovom úseku podarilo zorganizovať. Ako sama hovorí, biznis podľa nej musí mať predovšetkým ľudský rozmer a aj na malom trhu môžu mať slušní ľudia svoj priestor.

Kedy nastali u nás prvé zmeny v riadení ľudských zdrojov a v čom spočívali?
Moja generácia si ešte dobre pamätá fungovanie kádrových útvarov v podnikoch. Predovšetkým tu prekvitala rozsiahla administratíva, čo s riadením ľudských zdrojov nemá veľa spoločné. Určite ešte aj dnes existujú menšie firmy, kde na personálnych oddeleniach riešia predovšetkým administratívno-právne úkony, teda vypracúvanie pracovných zmlúv, rozviazanie pracovného pomeru, preradenie na inú pozíciu či do inej platovej triedy.
Kvalitný ľudský kapitál patrí k najhybnejším pákam spoločností. Manažér, ktorý má riadenie ľudských zdrojov v kompetencii, musí byť vo vedení spoločnosti rovnako dobrým vizionárom ako ten, kto riadi obchod.

Znamená to, že vašou prioritou je dosadzovať správnych ľudí na správne miesta?
Klienti, s ktorými spolupracujem, sú prevažne z bankovníctva, poisťovníctva a maklérskych spoločností. Predovšetkým musíte získať počas rokov pôsobenia v týchto sférach prehľad o trhu, vybudovať si kontakty. Veľkým predpokladom na vykonávanie tejto práce je logicky myslieť a mať okrem toho aj vynikajúcu predstavivosť. Pokiaľ nepoznáte človeka, ktorého v danej chvíli potrebujete získať, musí vám zapracovať fantázia a intuícia, kde ho hľadať. Ak ho nájdem, musím zistiť, či je v danej chvíli motivovaný na zmenu. Vyhovuje mu jeho súčasné pracovné zaradenie, platové podmienky, má podmienky pre ďalší osobnostný rast? Pokiaľ je so svojou pozíciou spokojný, nemá význam ho zbytočne presviedčať, vyvíjať na neho nátlak. Všetko je to o hľadaní motívu, či to vôbec význam má. Možno mi dotyčná osoba zavolá o rok a o zmenu prejaví záujem. Všetci sa neustále vyvíjame a zmenu skôr či neskôr budeme potrebovať. Mnohí ľudia sa mi ozývajú sami od seba.
Na druhej strane však prikladám veľký význam osobnému a ľudskému rozmeru. Ak by som niekomu v danej chvíli nedokázala pomôcť iba preto, že situácia na trhu nie je v zmysle hľadania jeho pracovnej pozície priaznivá, pomôžem mu osobne. Napriek tomu, že daný prípad už nemôžem považovať za obchod. Za touto prácou sa nemôže skrývať chladnokrvný lovec. Vzhľadom k mojim skúsenostiam túto prácu vôbec nevnímam ako tvrdý biznis.

Pojem zdroje mi skôr pripomínajú nerastné suroviny, energiu. Nie je to v súvislosti s človekom neadekvátne?
Pojem, ktorý spomínate, je natvrdo preložený z angličtiny. Nevyvoláva vo mne príjemné pocity. Pokiaľ mu však ľudia rozumejú a nevedie k negatívnym emóciám, je to v poriadku. Rovnako nepekný bol v minulosti pojem kádrové rezervy. Dnes pre talentovaných a perspektívnych ľudí pripravujeme kariérne mapy a plány. Pritom ide o to isté. Niekedy sa mi zdá komické, že pomenúvame novými termínmy to, čo už bolo dávno vymyslené.
Pre mladých ľudí sú však tieto anglické výrazy úplne prirodzené. Stali sa súčasťou ich bežného denného vyjadrovania.

Aké skúsenosti ste si preniesli z predošlej sféry do vášho súčasného biznisu?
Pred trinástimi rokmi som opustila svet vedy. Pôsobila som na Geologickom ústave SAV. Pracovala som v Slovenskej sporiteľni, spočiatku na marketingu, neskôr som dostala príležitosť venovať sa ľudským zdrojom. Potrebovala som nadobudnúť odborné znalosti, no pomohla mi moja prirodzená komunikatívnosť a empatia. Prácu vo sfére ľudských zdrojov považujem za poslanie. Z vlastných skúsenosti viem, s akými pocitmi som išla na personálnej oddelenie, keď si ma nechal predvolať kádrovák.
Vzhľadom na môj vek som jednoducho chcela využiť všetky kontakty a skúsenosti nadobudnuté počas môjho profesionálneho pôsobenia na finančnom trhu a založila som si vlastnú spoločnosť.

V tomto biznise vládne veľmi tvrdá konkurencia. Organizovaním vašich konferencií konkurentov spájate. Prečo?
Posúvam sa týmto spôsobom dopredu. Nevidím dôvod niečo tajiť a pred ostatnými tabuizovať. Na mojich konferenciách sa skutočne stretávajú tvrdí konkurenti a cítia sa veľmi dobre. Majú príležitosť navzájom sa pozhovárať o svojich plánoch a nie nezmyselne sa hrať na mačku a myš. Napriek tomu, že náš trh je malý, myslím si, že vytvára dostatočný priestor pre všetkých férových a slušných hráčov.

Do práce s ľudským kapitálom neodmysliteľne patrí koučing. Stal sa akýmsi módnym trendom. V čom sú jeho klady a zápory?
Kouč v rámci firmy môže byť napr. váš nadriadený -- je to človek s istými odbornými skúsenosťami, ktoré sa vám snaží odovzdať. Existujú však kouči najímaní z externého prostredia, ktorých práca je veľmi slušne zaplatená. V istých prípadoch môže nastať aj moment, keď si zamestnanec, ktorý má byť koučovaný, uvedomí svoje nedostatky a pomyslí si, že je zrelý na výpoveď. Alebo to pochopí ako benefit, vďaka ktorému môže osobnostne rásť a naučiť sa niečo nové. Všetko je predovšetkým o kvalitnej komunikácii. Pokiaľ viem, čo mi má tento proces priniesť a čo má byť jeho výsledkom, nie je dôvod na sebapodceňovanie a paniku. Každý nesprávne informovaný človek v prvom rade zneistie, začne strácať pôdu pod nohami. Aj dobrý úmysel, ak zle pretlmočený, spôsobuje ťažkosti. Človek sa uzavrie a kouč vám už v ničom nepomôže.
V minulosti sme pojem kouč vnímali spravidla v športovej terminológii. Predovšetkým ako človeka motivujúceho istý tím alebo jednotlivca. Koučing je cesta k osobnému rastu.

V čom sa naši manažéri najčastejšie vzdelávajú?
Predovšetkým chcú dosahovať lepšie výsledky. V obchode, v riadení a motivovaní ľudí. Špičkoví topmanažéri si témy koučovania zadávajú sami. Stretávajú sa s daným odborníkom pravidelne. Komunikujú s ním či už osobne alebo prostredníctvom mailov, alebo telemostu.

Nie sú kouči vnímaní ako direktívne osoby?
Všetko závisí od vzájomnej komunikácie. A tiež od charakterových čŕt a profesionálnych schopností človeka, ktorým máte byť koučovaný. Ak kouč nedisponuje pozitívnymi ľudskými vlastnosťami a nie je odborníkom, nemal by túto prácu vykonávať. Stane sa z neho demotivátor a strašiak. Pokiaľ poskytuje nadriadenému iba negatívnu spätnú väzbu o koučovanom zamestnancovi, je to zlé. Koučing nesmie byť nástroj direktívneho riadenia. Predovšetkým by sme si počas našich vzájomných rozhovorov mali s koučom sadnúť aj ľudsky. Dôležité je, aby medzi nami vznikla dôvera a rozhovor bol úprimný a autentický. Naše vzájomné stretnutie musí vo vás vyvolávať príjemné pocity.

Dokážete si týmto spôsobom pomôcť aj v osobnom živote?
Koučing mi v osobnom živote veľmi pomohol. Nielen v pracovnom živote, ale i v súkromí predovšetkým platí, aby ste nerobili druhým to, čo nechcete, aby vám spôsobovali ostatní. Platí to v komunikácii s kolegami, obchodnými partnermi, deťmi. Koučing nie je nijaký zázrak. Všetko je ukryté v ľuďoch.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
12. máj 2024 06:16