BMW Z4 -- vybavené dvaapollitrovým benzínovým šesťvalcom (192 koní) pod prednou kapotou a s klasickým pohonom zadnej nápravy -- to je niečo, čo dokáže poriadne zvýšiť tepovú frekvenciu už len pri pohľade naň.
Výnimočnosť Z4 spočíva v tom, že má extrémne dlhú prednú časť a akoby odstrihnutý krátky zadok. Sedíte niekde vzadu a pred vami sa rozprestiera nekonečne dlhá kapota. Predok na vás hľadí takmer nevinným pohľadom. Nedajte sa však zmiasť, z boku nastúpia ostré, takmer agresívne hrany. Všetko sa tak odhalí v plnej kráse pri bočnom pohľade. Možno je to len subjektívny dojem, ale bez strechy je tento roadster podstatne príťažlivejší než vtedy, keď ju má natiahnutú. Dokonca v jednom uhle pohľadu vyvoláva plátenná strecha dojem, že k autu akoby ani nepatrila. Zloženie i spätné natiahnutie strechy prebieha držaním tlačidiel na stredovom tuneli. Dlhej prednej časti sekunduje extrémne krátky zadok, ktorý pôsobí svalnatým dojmom. Navodzujú to široké blatníky, ale aj mohutný zadný nárazník. Kryt batožinového priestoru má na svojom konci jemnú odtrhovú hranu, čo vytvára aspoň čiastočný prítlak pri vysokých rýchlostiach. V spodnej časti nárazníka na ľavej strane je umiestnená dvojitá koncovka výfuku, samozrejme, náležite (zvukovo) funkčná.
Interiérová klasika
Z4 je v súčasnosti najstarším modelom automobilky, ale nie od základu. Najviac času uplynulo od jej posledného faceliftu. Cítiť to na rôznych technických drobnostiach, tie však rozhodne neuberajú nič z imidžu roadstera. Napríklad klasický kľúč. V iných modeloch tejto značky ho nenájdete. Táto drobnosť nie je jediným poznávacím znakom skoršieho dátumu narodenia -- ovplyvňuje ho napríklad aj dizajn palubnej dosky. Z4 nie je ani tým modelom, pri ktorom sa budete často pozastavovať nad štýlom interiéru. Vysoký stredový panel a vysoké prahy spolu s nízko ukotvenými sedadlami vytvárajú správnu športovú intimitu "pracoviska" vodiča. Stačí už len nastúpiť do dráždivo červených sedačiek. Napriek tomu, že ponúkajú širokú možnosť nastavenia, ak patríte k vyšším jedincom, musíte si sedadlo spustiť do najnižšej polohy a posunúť čo najviac dozadu, až kým sa operadlo neoprie o stenu kufra.
No vráťme sa k prístrojovke. Ergonómia ovládacích prvkov je tradične na vysokej úrovni. Na všetko si veľmi rýchlo zvyknete a počas jazdy nebude "nič vyrušovať", azda len úzky displej audiosústavy na stredovej konzole. Ten je počas denného svetla pri stiahnutej streche nečitateľný. Pochvalu si zaslúži volant. Nielenže dobre vyzerá, ale výborne padne do ruky. Aj taká drobnosť, ako je výhľad dozadu, presvedčí o tom, že parkovacie senzory nemusia byť v tomto prípad len zbytočne vyhodenými peniazmi.
Sila výkonu
Najviac nás na tomto aute provokoval "poklad" ukrytý pod dlhou prednou kapotou. Dvaapollitrový šesťvalec nás zaujal už od začiatku Hneď po naštartovaní sa ozve vyrovnaným a mierne dunivým zvukom, ktorý naznačuje skrytý potenciál. Motor ponúka široké pásmo
využiteľných otáčok. Ani pri tých nízkych neprotestuje, reaguje už na najjemnejšie povely pedála akcelerátora. V strednom pásme jeho sila naberá na intenzite, a čo je veľmi príjemné pre športovejšie založených vodičov, čím viac sa blíži ručička otáčkomera k červenému poľu,
tým sa vám viac odvďačí. Stačí si to vyskúšať a už nebudete chcieť jazdiť inak. Tradične nás nesklamala ani presná šesťstupňová manuálna prevodovka. Vďaka nízkej pohotovostnej hmotnosti sa motor s autom akoby pohrával.
Dynamika je bez preháňania výborná. Na stredovom tuneli sa navyše nachádza tlačidlo Sport. Po jeho stlačení sa zmení charakter posilňovača riadenia, ktorý mierne stuhne a zvýši sa citlivosť pedála akcelerátora. Za pozornosť stojí aj naladenie výfuku. Je presne také, aké by ste čakali v športovom roadsteri. Pri nízkych otáčkach len nerušene duní, pri vysokých rozohrá parádny koncert. Motor si o pozornosť vyslovene koleduje a k agresívnej Z4 sa vyslovene hodí.
Možno nie je celkom na mieste hovoriť pri takomto aute o spotrebe, pretože pri jazde s ním na ňu aj tak nikto myslieť nebude. Napriek tomu nás palubný počítač zaskočil, jeho údaje sa takmer zhodovali s tým, čo uvádza výrobca. V priemere sme sa zmestili do deviatich litrov na sto kilometrov. V meste sme sa dostali dokonca pod údaj automobilky, a čo je dôležité, často sme si overovali dynamiku tohto BMW.
Tvrdý šport
Z4 má ideálne rozloženú hmotnosť na obe nápravy a nízko uložené ťažisko. Pri prejazde zákrutami, a to aj ostrými, si dovoľuje držať rýchlosť, o akej sa väčšine smrteľníkov ani nesníva. Ak však pritlačíte plyn, pri výjazde z nich sa auto začne správať pretáčavo. Keď sa to preženie, zadná náprava, najmä na mokrej vozovke, dostane chuť predbehnúť predok auta. V takýchto prípadoch zasahuje elektronický stabilizačný systém. Komfort v tomto BMW jednoducho nehľadajte. Výhody takto tvrdo naladeného podvozku využijete hlavne na kvalitných cestách. Čo však tomuto športovcovi vyslovene nesedí, sú zvlnené asfaltové povrchy. V takomto prípade je nestabilný a je problém ho udržať na ceste.
BMW Z4 Roadster je v každom prípade pôsobivé auto. Určite spĺňa všetky predstavy, aké by ste o takomto aute mohli mať. Navyše prekvapí aj takou maličkosťou, ako je batožinový priestor. Nezmení sa, ani keď sa stiahne strecha, dokonca je na takýto model prekvapujúco veľký.
Technické parametre
Motor: 24-ventilový radový zážihový šesťvalec, uložený vpredu pozdĺžne
Max. výkon: (kW/ ot. za min.) 160/ 6 400
Max. krútiaci moment: (Nm / ot. za min.) 250 / 2 750 -- 4 250
Max. rýchlosť: (km/h) 240
Zrýchlenie: (z nuly na 100 km/h v sek.) 6,5
Rozmery: (dĺžka, šírka, výška v mm) 4 091, 1 781, 1 299
Rázvor: (v mm) 2 495 mm
Spotreba: (mesto, mimo kombi v lit./100 km/h) 11,9 6,2 8,3
Batožinový priestor: (lit.) 260
Cena: 1 244 400 Sk
Plusy
-- motor
-- dynamika
-- jazdné vlastnosti
Mínusy
-- aerodynamický hluk
