StoryEditor

Zvládnuť riadenie ľudí je jednou z najťažších úloh úspešného manažéra

02.09.2004, 00:00
O tom, aké vlastnosti by mal mať úspešný manažér, sa už popísali stohy prác a rovnako sa ešte nikto nedopracoval k ich najpresnejšej definícii. Podľa môjho názoru sa jedná o komplex vlastností, ako odborných tak aj interpersonálnych.

Keďže som prešiel tréningom firmy Procter & Gamble, ktorá mala a má definovaný presné požiadavky na manažéra, budem vychádzať z týchto požiadaviek, ktoré sa aj mne v manažérskej práci osvedčili.

- Vodcovské schopnosti
- Schopnosť tímovej práce
- Komunikácia
- Iniciatíva a dôslednosť
- Stanovovanie priorít a analyzovanie
- Kreativita a inovácie
- Strategické myslenie a riešenie problémov
- Odborná spôsobilosť

Vodcovské schopnosti alebo inak aj leadership

Jedna z najdôležitejších vlastností, ktorú by mal manažér alebo kouč mať, ak chce byť úspešný. V každej dobe ľudia potrebujú vodcov, ktorých nasledujú a ktorí ich budú viesť do budúcnosti. V histórii ľudstva sa vždy našli takíto vodcovia, za ktorými ľudia šli. Mali svoje vízie, vedeli ich dobre predať a mali smer, kam sa chcú pohnúť. Títo ľudia skutočne hýbu dejinami a firmami a je radosť sa na nich pozerať. Schopnosť iných motivovať a dosahovať ciele prostredníctvom nich je veľmi vzácna vlastnosť, ktorú sa musia manažéri naučiť. Manažér musí vyvolať potrebu vodcovstva a potom sa jej držať.

Schopnosť tímovej spolupráce
Nikto nemôže byť dobrý manažér, ak nedokáže spolupracovať v tíme a s tímom ľudí. Zvládnutie riadenia ľudí je jednou z najťažších úloh úspešného manažéra. Musí sa totiž naučiť, ako fungujú osobnostné typy v tíme, akým spôsobom s nimi komunikovať, ako ich motivovať, ako ich pochváliť, ako zvládať ich prípadné problémy. Manažér musí vedieť takisto pracovať v tíme s ľuďmi na jeho úrovni, tak, aby sa dosahovali výsledky firmy. V prípade, že ide o pozíciu, kde musí vychádzať aj s klientmi, tak je to o to dôležitejšie, aby vedel, ako sa má s nimi pracovať a čo presne vyžadujú.

Komunikácia
Tvrdí sa, že ak je vo firme nejaký problém, je to hlavne chyba v komunikácii. Nezvykli sme si ešte na to, že čím viac majú ľudia informácií, čím viac sa dozvedia o firme, tým je väčšia ich zainteresovanosť na celkových výsledkoch a veciach. Manažér by mal vedieť efektívne komunikovať tak so svojimi nadriadenými, ako aj so svojimi podriadenými, písomne a ústne. Manažér musí vedieť dobre počúvať, vedieť vycítiť, kedy niečo v komunikácii škrípe. Hlavne však musí vytvoriť atmosféru dôvery, kde sa veci komunikujú úplne na rovinu a otvorene a kde sa potom z toho stanovujú ďalšie ciele. V tom je zaujímavý prínos najnovších poznatkov emočnej inteligencie, ktorá nad klasickú inteligenciu IQ stavia práve emočný kvocient (EQ). Tento koeficient vyjadruje schopnosť emočne pôsobiť na svoje okolie. Manažéri, ktorí majú vyššie EQ, sa hneď dostávajú do popredia pred tými, ktorí majú iba vysoké IQ.

Iniciatíva a dôslednosť
Manažér by nemal čakať na príkazy zhora, ale jednoznačne by mal sám ísť príkladom a byť vždy o niečo vpred pred svojimi podriadenými. Nemusí vedieť všetko, na to má tím špecialistov, ktorí mu to pripravia, ale musí byť iniciátorom zmien a pohybu. Musí byť aj dôsledný v plnení týchto cieľov a toho, čo povedal, pretože inak by stratil kredit pred svojimi podriadenými, ale aj nadriadenými a klientmi. Manažér musí prijímať zodpovednosť za projekty a musí vedieť, kedy je nutné ich dokončiť a čo sa má pre to urobiť.

Stanovovanie priorít a analyzovanie
Manažér by mal vedieť, ako stanoviť priority a čo na to budú jeho ľudia potrebovať. Musí vedieť riadiť svoj čas tak, aby sa dosahovali výsledky vo firme, ale aby si našiel čas aj na svojich podriadených. Hospodárske výsledky sú jedna vec (a najdôležitejšia hlavne z pohľadu akcionárov a majiteľov firmy!), ale nesmieme zabúdať na to, že firmu tvoria ľudia a títo ľudia tvoria tento výsledok. Takže im by sa mala venovať veľmi veľká pozornosť, tak, aby sa dosahovali tieto výsledky.
Schopnosť analyzovať správne informácie a z nich potom vyvodzovať tie správne východiská je takisto podstatnou schopnosťou manažéra. V tejto oblasti je dobré si to trénovať až dovtedy, kým skutočne nebudem schopný vedieť do niekoľkých minút urobiť rýchle rozhodnutie. Pozor, nie vždy musí byť to rozhodnutie aj správne! Vždy totiž vychádzam z toho, že v danom momente sa rozhodujem správne a robím rozhodnutia z najlepších možných riešení daného momentu. Nezažil som ešte manažéra, ktorý by neurobil chyby. Je preto dôležité nastaviť systémy vo firme tak, aby sa chyby mohli urobiť a aby sa z nich manažéri poučili. Úspešní manažéri, a ja to môžem potvrdiť, sa najviac naučili zo svojich neúspechov, ako zo svojich úspechov. Je len otázka, ako tieto úspechy a neúspechy dokážeme analyzovať, aby sme z nich pre seba vyťažili čo najviac.

Kreativita a inovácie
Správny manažér by mal mať istú dávku kreativity. Pozerať sa na problémy aj inými očami, dokázať niektoré problémy tzv. challengovať (prepáčte za výraz, ale nič lepšie sa na túto vec nehodí). Niektorí manažéri idú stále vo svojich koľajach a nechcú pripustiť, že by niektoré veci mohli byť urobené aj inak. Hlavne tam, kde nie sú dané jasne a striktne pravidlá, tam musí manažér jednoznačne improvizovať a ako to dokáže, je na ňom alebo na pomoci jeho tímu. Manažér by mal v každom okamihu hľadať možnosti, čo sa dá inovovať. Či už vo vzťahu k výrobku, k službe, k procesom v tíme, procesom vo firme alebo k sebe samému. Inovácia je to, čo bude rozhodujúce pre úspech v najbližšom období. Zvíťazia tí, ktorí budú flexibilnejší, pripravenejší, viac motivovaní a pripravení robiť veci po novom a inak, než doteraz. Krásnym príkladom takéhoto postupu bola minuloročná reklama na BMW radu 7, kde manažér po jazde v úplne novom aute, ktoré len teraz opustilo brány podniku, vyhlási: "Už viem, čo zlepšíme nabudúce."

Strategické myslenie a riešenie problémov
Síce až skoro na koniec, ale jedna zo zásadných vecí, ktorú by mal manažér ovládať, ak chce byť úspešný v dlhodobom horizonte. Vídavame to u politikov, že niečo ako dlhodobá stratégia firmy na niekoľko desiatok rokov dopredu, je veľkou neznámou. Väčšinou sa riešia operatívne veci a nestíha sa pripraviť takáto stratégia na dlhší čas. Pritom toto je jeden z kľúčových bodov úspechu firmy. Keď som sa začal zaoberať otázkou, prečo niektoré firmy sú úspešné v dlhodobom horizonte a niektoré nie, zistil som, že tie najúspešnejšie majú svoje stratégie práve stanovené na niekoľko rokov dopredu. Majú svoje poslanie, vízie, ciele, majú jasne stanovené hodnoty, na základe ktorých tieto firmy pracujú s ľuďmi, klientmi, so svojím okolím a podľa toho sa správajú. Ak nemám tieto veci stanovené, tak je veľký predpoklad, že ani neviem, kam smerujem. Väčšinou manažéri operujú tým, že nemajú čas na prípravu stratégie, pretože sa musia venovať operatívnym veciam. Bohužiaľ, to svedčí skôr o tom, že nechápu potrebu vedieť najprv, čo má byť pripravené najprv a čo až potom.
V knihe Mentor milionářů od Grega S. Reida bola jedna zo zaujímavých definícií toho, ako spoznať skutočného lídra - "skutočným meradlom všetkých veľkých vodcov je to, ako dokážu zvládať búrky". A presne to je o riešení problémov. Manažéri a ľudia, ktorí pred riešením problémov utekajú, tak majú malý predpoklad, že by boli úspešní. Problém sa nevyriešením nevyrieši sám, ale sa iba odloží. A väčšinou sa vráti ako bumerang ako ešte väčší problém, než bol ten pôvodný. Úspešný manažér by mal vedieť reagovať na problémy primerane a vedieť ich riešiť citlivo, na prospech firmy a ľudí, ktorí v nej pracujú. Niekedy je nutné prijímať aj nepopulárne riešenia, ktoré sú súčasťou nášho každodenného života. Tak ako aj v reálnom živote nemôžeme robiť iba populárne riešenia, tak aj v práci by sme nemali zabúdať na to, že okrem toho, čo nás skutočne zaujíma, musíme občas riešiť aj veci, ktorých by sme sa najradšej vzdali. Podľa toho, ako k nim pristupujeme, sa odráža aj charakter človeka.

Odborná spôsobilosť
Mnohí možno budú tvrdiť, že odborná spôsobilosť by mala byť niekde v čele, ale ja mám iný názor. Videl som počas svojej kariéry veľa dobrých odborníkov, ktorí však boli tragickými manažérmi. Videl som ľudí, ktorí boli skvelými študentmi, ale pre praktický život boli nepoužiteľní. Sám som vyštudoval strojnícku fakultu, ale vo svojom živote som sa tomu nevenoval, pretože som sa chcel venovať marketingu a manažmentu a pochopiť skôr pravidlá fungovania týchto dvoch vecí. Ako som už spomínal vo svojom prvom článku, ešte stále prevláda názor niektorých manažérov, že ak je niekto dobrý odborník, tak mu dajme hneď riadiacu pozíciu, ale opak je pravdou. Práve naopak, ak chce človek postupovať v hierarchii vyššie, musí sa práve zbaviť niektorých odborných znalostí na úkor práve pochopenia fungovania manažmentu a manažérskych schopností.
(Autor použil myšlienky z knihy Grega S. Reida - Mentor milionářů, vydal InterNET Services Corporation, Česká republika, 2004)

01 - Modified: 2002-12-08 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Palma-Tumys získala pozitívne ratingy
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 22:48