StoryEditor

Marketérom sa nevidí budúce logo olympijskych hier v Londýne, návrh považujú za katastrofálny

28.07.2008, 00:00

Už krátko po zverejnení oficiálneho loga olympijských hier, ktoré sa budú konať až v roku 2012 v Londýne, sa vzniesla vlna kritiky proti grafickému návrhu. Medzi odporcov v týchto dňoch pribudli aj britskí marketéri.

Viac ako polovica britských marketingových špecialistov si myslí, že logo olympijských hier, ktoré sa uskutočnia o štyri roky v Londýne, je neefektívne. K týmto záverom dospel Britský marketingový inštitút, podľa ktorého vyjadrilo pochybnosti o súčasnom grafickom návrhu až 57 percent marketérov. Približne 30 percent si myslí, že logo je katastrofálne. Pozitívne stanovisko k návrhu zaujal len jeden z piatich opýtaných.

"Olympijské hry v Londýne v roku 2012 sú vynikajúcou príležitosťou, ako zviditeľniť Veľkú Britániu, to sa musí odraziť aj v logu hier. Grafický návrh musí jasne komunikovať, o čom má byť olympiáda. V súčasnosti sú však britskí marketéri presvedčení o opaku. Organizátori hier budú mať čo robiť, aby negatívny postoj verejnosti a marketingových odborníkov počas najbližších štyroch rokov zmenili na pozitívny," zhodnotil výsledky sondy riaditeľ výskumu a informatiky Marketingového inštitútu David Thorp.

Tesne po oficiálnom uvedení loga OH v Londýne zverejnila televízia BBC anketu, v ktorej sa pýtala na postoj užívateľov internetu k víťaznému grafickému návrhu. Prekvapivo až 80 percent hlasujúcich sa vyjadrilo, že sú dizajnom znepokojení.

Výsledky ankety takmer okamžite iniciovali zverejnenie petície prostredníctvom stránky GoPetition.com (http://www.gopetition.com/petitions/change-the-london-2012-logo.html), ktorá mala zabrániť organizátorom olympiády v ďalšom používaní schváleného návrhu loga. Už dva dni ju podpísalo 48 616 ľudí.

Od petície a oficiálneho uvedenia grafického symbolu hier v Londýne uplynul už rok. Počas neho vyjadrilo nesúhlas s oficiálnym logom nielen laické, ale aj odborné publikum. Na druhej strane však existuje niečo, čomu sa hovorí prvotný prirodzený odpor. Týka sa to najmä zásadných zmien v živote či v spôsobe existencie. Možno predpokladať, že rovnako je to aj v prípade loga OH v roku 2012. Hoci ho nateraz odsúdili, možno bude v roku 2012 symbolom pokroku a vizionárstva agentúry, ktorá ho vytvorila.
Olympijské logo hier v roku 2012 sa skladá zo štyroch číslic, ktoré korešpondujú s dátumom konania olympiády. Prvé dve, teda 2 a 0, sú doplnené o slovo London a symbol olympijských kruhov. Farebne je návrh riešený prevažne v ružovej, no mali by sa objaviť aj ďalšie odtiene, zelená a modrá. Agentúra, ktorá sa podieľala na grafickom návrhu, dostala zaň 400-tisíc libier (viac ako 15,3 milióna korún).
˙
Brusel vybral Scholz & Friends
Tender za 26 miliónov eur (790 miliónov korún), ktorý vypísal Európsky parlament, už pozná víťaza. Komunikačnú agendu tejto európskej inštitúcie zastreší na štyri roky nemecká full-servisová reklamná agentúra Scholz & Friends. Parlament prizval do užšieho kola štyroch uchádzačov, rozhodujúca bola teritoriálna veľkosť agentúrnej siete a kvalita služieb. Víťazom sa tak stala agentúrna sieť Scholz & Friends, ktorá má 27 dcérskych spoločností. Tie pôsobia na väčšine trhov únie. Úlohou bude zabezpečiť komunikačné a informačné aktivity Európskeho parlamentu na všetkých úrovniach. "Je pre nás cťou pracovať pre túto multinárodnú inštitúciu," vyhlásil prezident agentúry Frank Michael Schmidt. Scholz & Friends sa okrem tradičnej reklamy orientuje na PR, online, direct-marketing, eventy a TV produkciu. U nás zastúpenie nemá.

Reklama s hercami zabodovala
Nová produkčná spoločnosť Furča Film pripravuje pôvodný slovenský film režiséra Gejzu Dezorza s názvom Fabrika smrti: mladá krv. Hneď prvou komunikačnou aktivitou vyvolala škandál. V uliciach Bratislavy sa objavili plagáty s detailom bujného dekoltu a textom "Si talentovaná ako Fialová? Príď na casting..." spolu s nevábnym portrétom mladého muža, ktorý dopĺňa headline "Si sexi ako Kramár? Príď na casting..."
"Klient nám nechal voľnú ruku. Mohli sme pripraviť kampaň, ktorá vyvolá spontánne PR, aj keď nestojí veľa peňazí," hovorí autor kampane Róbert Slovák z Respect APP.
"Na plagáty reagovali najmä bulvárne médiá. Pomohli tak odpromovať casting, ale aj samotný film." Na castingu sa zúčastnili mnohé celebrity, ako raper Rytmus, Martin Pyco Raush či Táňa Pauhofová.

PC Revue už elektronicky
Magazín PC Revue ako prvý z IT magazínov na Slovensku začal vychádzať aj v on-line verzii, ktorá je založená na formáte PDF. Spôsob zobrazenia magazínu je totožný s originálnou papierovou predlohou. "Veríme, že elektronické vydanie magazínu prispeje k zvýšenej čítanosti PC Revue na Slovensku, ale aj v zahraničí. Investovali sme do modernej technológie, ktorá umožňuje prístup k PC Revue mimoriadne rýchlo, odkiaľkoľvek a tiež lacno. Papierovú verziu určite neopúšťame, ale elektronickú verziu budeme posilňovať. Neskôr budeme napríklad pridávať k produktom videorecenzie, prípadne obľúbené videá z reportáží," dodal Ondrej Macko, šéfredaktor PC Revue. Úplné spustenie elektronickej podoby PC revue sa plánuje do konca kalendárneho roka.

Hlas z Hollywoodu predstaví v reklame Slovensko
Slovenská agentúra pre cestovný ruch dala v tomto roku vyrobiť nový propagačný spot o Slovensku s podtitulom Slovensko -- rozprávková krajina. Tridsaťsekundový spot vytvorili prestrihaním starších videomateriálov agentúry s pridaním nových efektov, grafiky či vytvorením nového textu a komponovanej hudby. Realizoval sa spôsobom filmového trileru v angličtine, nemčine, češtine, maďarčine a poľštine.
"Jeho odvysielaním v zahraničí chceme docieliť vyššiu mieru poznania Slovenska a podnietiť zahraničných turistov, aby strávili dovolenku v srdci Európy. K originalite spotu dopomohla spolupráca s hollywoodskou hviezdou Don LaFontainom," informovala generálna riaditeľka agentúry Svetlana Gavorová. Majiteľ najznámejšieho hollywoodskeho hlasu LaFontaine má v dabingu bohaté skúsenosti. Nahovoril 5 000 trilerov, medzi ktoré patria napríklad Terminátor, Krstný otec, Piatok trinásteho.
Podmanivý hlas láka v novom spote divákov do rozprávkovej krajiny v srdci Európy, s majestátnymi horami, kúzelnými zámkami a nedotknutou prírodou. V obrazovej podobe sa postupne objavuje Oravský hrad, Zelené pleso, Jaskyňa Domica či splav Dunajca. Spot v rôznych jazykoch plánujú odvysielať v zahraničných televíziách, napríklad v CNN, BBC World News, ako aj v televíziách v Česku, Maďarsku, Nemecku, Rakúsku a Poľsku. Počet odvysielaní odhaduje SACR približne na 500 v hodnote asi za 30 miliónov korún. Spot režírovala Vera Wisterová a text vytvoril Kamil Peteraj. Ukážka spotu je na www.Marketér.sk.
˙
Britská armáda je za drastickú kampaň
Posledné zistenia štatistického úradu v Británii odhalili, že na cestách zomrie ročne dvakrát viac vojakov ako civilistov. Britská vláda sa preto rozhodla nepriaznivý stav zastaviť prostredníctvom drastických reklamných spotov.
Alarmujúci stav je podľa denníka Guardian výsledkom nezvládnutej adaptácie vojakov pri návrate do civilného života. Pokojnú cestu kompenzujú rýchlejšou jazdou, čo stimuluje ich hladinu adrenalínu. Práve to však predstavuje najväčší problém, ktorému sa rozhodla najnovšie čeliť aj samotná armáda. Koncom júla sa zverejnia prvé dva reklamné spoty, ktoré ukážu riziká a dôsledky súvisiace s riskantnou jazdou. Hlavnými účinkujúcimi budú vojaci britskej armády. Cieľom je donútiť vojakov k väčšej zodpovednosti na cestách. Slogan kampane znie -- Drive carefully. You're tough but you're not invincible (voľne preložené -- Šoféruj opatrne. Si silný, ale nie nepremožiteľný). Reklamy sa objavia v televízii, rádiu, tlači a nebude chýbať ani kino-reklama premietaná pred začiatkom filmu.
˙
Zrušili pokutu za odhalený prsník
Americký odvolací súd zrušil pokutu 550-tisíc dolárov (10,5 milióna korún) pre televíznu spoločnosť CBS. Pokutu v roku 2004 udelila americká Federálna komisia pre komunikácie (FCC) ako trest za to, že sa v živom prenose z finále americkej futbalovej ligy na krátky moment objavil odhalený prsník speváčky Janet Jacksonovej. Podľa súdu bolo rozhodnutie FCC v rozpore s jej takmer tridsaťročnou praxou. "FCC rovnako ako ktorákoľvek iná spoločnosť môže zmeniť svoju politiku bez schválenia súdom. Nemôže však meniť zavedené postupy bez ohlásenia a dostatočného odôvodnenia, prečo od doterajšej praxe odstupuje," citovala agentúra AP z rozsudku.
Udalosť, kvôli ktorej dostala CBS pokutu, sa odohrala počas priameho prenosu, ktorý sledovalo viac ako 90 miliónov divákov. Janet Jacksonová vystupovala s Justinom Timberlakom a "náhodou" jej vyskočil z výstrihu prsník. Speváčka to odôvodnila chybou šiat. Neskôr priznala, že to naplánovala, a verejnosti sa ospravedlnila.
˙˙
Metro s klesajúcim ziskom
Zisk švédskeho vydavateľa bezplatnej tlače Metro International sa v druhom štvrťroku znížil medziročne o 83 percent a na prevádzkovej úrovni dosiahol 600-tisíc eur (18,2 milióna korún). Firmu, ktorá vydáva svoj denník aj na českom trhu, zasiahol slabý reklamný trh. Ako firma minulý týždeň vyhlásila, jej tržby za štvrťrok klesli o štyri percentá. Pritom analytici podľa agentúry Reuters čakali prevádzkový zisk tri milióny a tržby 85 miliónov eur. Na tomto výsledku sa podľa vydavateľa podpísali straty v USA, Španielsku, Dánsku a v Kanade. "Na väčšine trhov bol však štvrťrok ,celkom dobrý`," uviedol denník Metro. Vydavateľstvo zároveň priznalo, že "podmienky pre reklamu v Európe a Severnej Amerike sú nepriaznivé". Reklamné trhy sú podľa spoločnosti na tom najhoršie v USA, Británii a južnej Európe. Vyhliadky sú oveľa lepšie v Južnej Amerike, Ázii a Rusku.
Metro vydáva noviny vo viac ako 150 svetových mestách. Denník začal vychádzať v roku 1997 aj v Prahe. Vlani sa rozšíril do ďalších českých miest.

TASR je v pluse
Tlačová agentúra SR uzavrela prvý polrok hospodárenia s plusovým výsledkom. Zopakovala tak výsledok polovice roku 2007, keď sa po niekoľkých rokoch prepadu dostala do plusových čísiel.
Podľa generálneho riaditeľa Jaroslava Rezníka je to výsledok tvrdej práce zamestnancov a spolupracovníkov, ako aj nastavenia prísnych opatrení a parametrov, ktoré nové vedenie urobilo pred vyše rokom. "Zefektívnili sme výdavky a snažíme sa o čoraz vyššie výnosy. Znížili sme stav obslužného personálu a posilnili tím výkonných redaktorov, pričom ešte viac ideme obsadzovať regióny. Vyvíjame neustále nové produkty a ako prví sme začali s videospravodajstvom." Zdôraznil, že práve v tomto segmente napreduje TASR míľovými krokmi. Od septembra sa stane tento produkt TASR vážnym predajným artiklom agentúry, ktorý je technologicky pripravený ako žiaden podobný v tomto mediálnom priestore.

Petržalka proti outdoorovej reklame
"Čakalo sa, či v zákone budú regulatívy umiestňovania zariadení popri cestách. Normatívy boli už aj predtým, čakali sme, či sa niečo nezmení, aby sme nemuseli meniť koncepciu. Nezdalo sa nám to korektné," povedal petržalský starosta Milan Ftáčnik. Po doplnení niektorých nových podnetov by sa dokumentom mali zaoberať poslanci na zasadnutí miestneho zastupiteľstva na jeseň.
Podľa starostu rieši koncepcia najmä umiestňovanie nových reklamných zariadení. Materiál by mal odpovedať napríklad na otázky, čo bude a nebude dovolené pri umiestňovaní reklám, kde pri cestách by sa zariadenia mohli osadiť, či v akej vzdialenosti od komunikácie. "Nechceme, aby znešvárili Petržalku, ale aby vytvárali jej tvár. Aby boli súčasťou v pozitívnom slova zmysle. Reklama je súčasťou života, ale nesmie negatívne zasahovať tam, kam už vstupovať nemá," konštatoval Ftáčnik. Ako príklad uvádza niektoré cesty či vnútrobloky.

˙Tomáš Tokarčík
Zdroj: The Chartered Institute of Marketing, Respect APP, tasr, čtk, sita, PC Revue, SACR, Guardian, BrandRepublic

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 23:07