StoryEditor

Taliansko je pobúrené najnovšou reklamou Ryanairu, ktorá šikovne púta pozornosť verejnosti

04.08.2008, 00:00

Nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair sa dostala do diplomatickej roztržky s talianskou vládou. Vysokopostaveným politikom sa nepáči jej najnovšia reklama.

Vulgárna, hanebná, neslušná -- to je len niekoľko prívlastkov, ktorými označili talianske médiá najnovšiu reklamu nízkonákladovej írskej leteckej spoločnosti Ryanair. Diplomatickú roztržku medzi Talianskom a Ryanairom odštartovala reklama, v ktorej letecká spoločnosť využila fotografiu ministra pre reformy Umberta Bossiho. Na snímke je totiž zachytený so vztýčeným prostredníkom. Reklamu s fotografiou Bossiho navyše sprevádza text: Vláda podporuje vysoké ceny Alitalie, časté štrajky a vonkoncom sa nezaujíma o talianskych pasažierov.
Írska spoločnosť chce prostredníctvom inzercie upozorniť na konkurenčnú Alitaliu, ktorú dlhodobo dotuje štát. Podľa Ryanairu je pre neúmerné dotácie konkurenčný boj v Taliansku značne deformovaný.
"Letecká spoločnosť, ktorá prevádzkuje lety z našej krajiny, by sa mala ospravedlniť nielen ministrovi Bossimu, ale aj Talianom, pretože reklama je skutočne vulgárna," vyhlásil Altero Matteoli, minister dopravy.
Ryanair mal už v minulosti problémy s printovou inzerciou, keď použil fotografiu francúzskeho prezidenta Nicolasa Sarkozyho a jeho priateľky Carly Bruni. Francúzsky pár podal žalobu, ktorú aj vyhral. Bossi zatiaľ proti Ryanairu nepodnikol žiadne právne kroky.

Reklama v recesii
Útlm na reklamnom trhu, ktorý pociťovali predovšetkým noviny a rozhlasové stanice, sa začína prenášať aj na ostatné médiá. Vyhliadky trhu na tento rok nevyzerajú najlepšie, hoci sa vďaka olympijským hrám očakával opak. Najväčšou hrozbou pre médiá je pravdepodobne väčšia opatrnosť veľkých zadávateľov reklamy, ako sú automobilky, maloobchodné reťazce a letecké spoločnosti. Začali totiž viac šetriť.
"V súčasnosti máme recesiu reklamného trhu," povedal manažér portfólia spoločnosti Gamco Investors Larry Haverty. "Začalo sa to v lokálnych médiách, ako sú rádiá a noviny, a teraz sa to rozšírilo aj na televíziu." Varovné signály sú takmer denne. Aj Coca-Cola či General Motors oznámili, že sa v rámci znižovania nákladov zamerajú najmä na reklamné rozpočty.

Aktuálne.sk s novým šéfom
Spravodajský server Aktuálne.sk povedie od augusta Michal Hlaváč, ktorý na poste šéfredaktora vystrieda Ľubora Kyselého. Hlaváč pôsobí v on-line redakcii od augusta 2007. S novinárčinou začal v roku 1996 v martinských regionálnych médiách Nový Život Turca a Televízie Turiec. V roku 1997 pôsobil ako externý regionálny redaktor denníka SME. Od roku 2000 pracoval v Tlačovej agentúre SR, kde začal ako redaktor domáceho spravodajstva. V roku 2003 sa stal vedúcim domácej redakcie a o rok neskôr zástupcom šéfredaktora.

Obama v TV reklame počas OH
Demokratická strana v USA minie podľa istého amerického ekonomického magazínu 5 miliónov dolárov na predvolebnú prezidentskú kampaň Baracka Obamu v rôznych amerických televíziách počas olympijských hier v Pekingu.
Reklamné spoty podporujúce kandidatúru zástupcu "demokratov" na prezidenta sa budú vysielať v sieti staníc patriacich televízii NBC, ktorá má vysielacie práva na olympijské hry v Pekingu. Obama a ani NBC informáciu nekomentovali.

Starbucks v úzkych
Nepriaznivá ekonomická situácia na svetových trhoch zasiahla aj sieť Starbucks. Kedysi ikona dobrej kávy zažíva prepad a ruší veľký počet prevádzok. Najviac sa to dotkne austrálskej divízie a USA. Opatrenia manažmentu však neostali len pri financiách, ale premietli sa aj do marketingových aktivít kaviarenského koncernu. Najnovšie sa manažéri Starbucksu rozhodli pre pomerne riskantný, no nádejný krok. Opatrenie sa zatiaľ týka len Británie a Írska, kde má Starbucks približne 670 kaviarní. Sieť tam poskytne zákazníkom ku každému nápoju ďalší pohár, do ktorého si môžu neobmedzene doplňovať filtrovanú (základnú) kávu. Systém, ktorý je známy pod menom "re-fill" (znovu naplnenie) má prilákať viac zákazníkov a upevniť ich návyk k produktom značky Starbucks.

CME kúpila TV stanice
Spoločnosť Central European Media Enterprises (CME), ktorá na Slovensku vlastní televíziu Markíza, prevzala minulý týždeň dve televízne stanice v Bulharsku za 172 miliónov dolárov (asi 3,3 mld. korún) a bude v nich spravovať asi 80-percentný podiel. Ide o TV2 a športový káblový kanál Ring TV od spoločnosti Top Tone Media Holdings.
CME je americký podnik registrovaný na Bermudách. Vlastní televízne stanice v šiestich krajinách strednej a východnej Európy, kde ich môže sledovať viac ako 90 miliónov ľudí. Najviac tržieb generuje v Česku. Reklamný trh v Bulharsku sa vlani pohyboval podľa CME na 168 miliónoch dolárov. Do budúcna počíta mediálna skupina s rastom do 20 percent ročne.

Coca-Cola na súde
Najväčší výrobca nealkonápojov na svete Coca-Cola uviedol na trh v roku 2005 nový produktový rad pod označením Zero. Na toto označenie si však nárokuje chicagský podnikateľ Mirza N. Baig, ktorý Coca-Cola Company zažaloval 24. júla. Tvrdí, že označenie Zero využíva Coca-Cola neoprávnene. Podľa neho je vlastníkom označenia Zero on, pretože od roku 1998 podniká s balenou vodou pod značkou Naturally Zero. Je presvedčený, že Coca-Cola o jeho značke vedela, no aj napriek tomu sa rozhodla označenie bez jeho vedomia a súhlasu použiť. Podľa stanoviska výrobcu nápojov sa chicagský podnikateľ domáha označenia Zero už takmer štyri roky. Na opakovanú výzvu Baiga sa Coca-Cola rozhodla zareagovať. "Proti pánovi Baigovi a jeho spoločnosti v Atlante sme pred niekoľkými týždňami podali súdnu žalobu. Veríme, že sa nám tento problém podarí už konečne vyriešiť," povedal hovorca spoločnosti Coca-Cola Company Ray Crocket.
Šanca, že podnikateľ vyhrá, je podľa Law.com minimálna. Baig je totiž vlastníkom značky Naturally Zero Canadian Natural Spring Water, čo je podľa právnikov úplne iné ako Coca-Cola Zero či Coke Zero. Portál Law.com sa domnieva, že Baigove neustále vyhrážanie má jediný cieľ: zbohatnúť na úspechu svetoznámej spoločnosti.
Coca-Cola uviedla prvýkrát na trh produktový rad s označením Zero v júli 2005. Nápoje s nulovým obsahom kalórií dlhodobo komunikuje masívna marketingový kampaň, ktorej súčasťou je printová, televízna, rozhlasová, out-doorová a internetová reklama. Využívajú sa aj takzvané samplingy (ochutnávky). U nás nápoj začali predávať na začiatku tohto roka.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 05:00