StoryEditor

Dobrá adresa nemusí byť v centre

25.05.2009, 00:00

Mať dobrú adresu a sídliť v centre mesta. To je lákadlo najmä pre advokátske kancelárie, konzultačné spoločnosti i renomované finančné inštitúcie. Byť v strede mesta však nie je výhodné pre každú firmu. Napríklad pre vysoký nájom alebo nedostatok parkovacích miest. "Ten, kto kladie dôraz na dobrú adresu, nebude sídliť na periférii, hoci by sa v tej lokalite nachádzalo najmodernejšie biznis centrum,“ myslí si obchodný riaditeľ AAA-real Václav Chochol.

Nadhodnotená výška
Najväčšie rozpory nastávajú pri stanovení štandardu komerčnej nehnuteľnosti a výšky jej nájmu. Podľa Chochola veľké percento vlastníkov a realitných maklérov netuší, aká je správna kategorizácia administratívnych priestorov. "Tak sa neraz stáva, že vlastník, ktorý priestor vymaľuje a vybaví plastovými oknami, sa mylne domnieva, že jeho priestor po tejto rekonštrukcii zodpovedá najvyššej kategórii A,“ tvrdí Chochol.

Prenajímať kancelárie za nadhodnotenú cenu je prakticky nemožné. Sám vlastník sa takýmto spôsobom oberá o zisk, keďže nemá nájomcov. "Treba si uvedomiť, že vo vyspelých krajinách platí pomerne prísna kategorizácia štandardov. Aj z týchto dôvodov sa predovšetkým zahraniční klienti neraz cítia u nás zavádzaní pri hľadaní vhodných priestorov.“

Kritérium pre zahraničie
Jedným z dôležitých kritérií pri rozhodovaní, či investovať, je pre zahraničnú spoločnosť u nás aj cena nehnuteľností a nájmov. "Určite sa sem nesťahujú len kvôli nižším cenám, ktoré tu aj tak nie sú v porovnaní s okolitými štátmi a ostatnými krajinami východnej a strednej Európy nízke,“ vraví hovorkyňa agentúry SARIO Jana Murínová.

Ponuka voľných nehnuteľností na Slovensku nie je podľa nej dostačujúca. Agentúra SARIO napríklad našla investora, ktorý chcel podnikať v Košickom a Banskobystrickom kraji. Ostalo však iba pri slovíčku "chcel“. Firma nenašla vhodnú nehnuteľnosť.

Moderné áčko
Moderná administratívna budova štandardu A by mala byť vybavená najmä dostatočnou ventiláciou priestorov v podobe klimatizácie a kúrenia, ktoré možno jednoducho regulovať, ďalej modernými výťahmi, "neviditeľnou“ dátovou kabelážou, výškou stropu aspoň 2,65 metra, parkovaním (jedno miesto na 50 m2 úžitkovej plochy), službami recepcie, 24-hodinovou strážnou službou a v neposlednom rade neobmedzeným celodenným prístupom. Bežne sa vyžadujú napríklad aj stravovacie možnosti v objekte. "Budovy, ktoré nespĺňajú tieto kritériá, nie sú hodné, aby niesli označenie kategóriou A,“ tvrdí Chochol.

Prečítajte si aj:
Presun firmy treba vedieť skoordinovať

Približne 1 200 pracovníkov ústredia a niektorých dcérskych spoločností z jedenástich objektov v Bratislave sťahovala vlani Slovenská sporiteľňa do jedinej novej budovy na Tomášikovej ulici. „Zhodnotili sme ho ako úspešné, pretože sme dodržali plánované vecné, časové aj finančné predpoklady,“ povedal vedúci odboru správy majetku a investícií v sporiteľni Štefan Michálek. Pri takomto veľkom pohybe ľudí, techniky aj nábytku je nevyhnutná dlhodobá príprava a koordinácia – zamestnancov, ako aj externých firiem podieľajúcich sa na presune a sprevádzkovaní nových pracovísk.

Celý článok >>

Pribudnú nové priestory, takže ceny by nemali ďalej rásť

Generálny sekretár Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska Martin Lazík pre HN:

Aký je záujem zo strany firiem o prenajímanie administratívnych priestorov?
Záujem je. Samozrejme, že firmy v dnešnej situácii tak ľahko neexpandujú, ale zase na druhej strane si všímajú všetky náklady, ktorými by mohli optimalizovať chod svojej firmy.

Celý článok >>

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 23:26