Podľa štúdie spoločnosti GfK a Raiffeisen Capital Management polovica Slovákov ukladá svoje peniaze do najbezpečnejších produktov, pri ktorých hrozí minimálne riziko straty. Podobné skúsenosti majú aj správcovia podielových fondov.
Najmä istota
"Slovenský investor je stále konzervatívnejším investorom, ktorý sa obáva poklesu hodnoty svojej investície. Väčšina investícií preto stále smeruje prevažne do fondov peňažného trhu," konštatovala predsedníčka predstavenstva ČSOB Asset Managementu Tatiana Balážová. Na rozdiel od uplynulých rokov sa však podľa nej investori začínajú čoraz viac zaujímať aj o fondy investujúce čiastočne do akcií. "Súvisí to najmä so zvyšujúcim sa povedomím a skúsenosťami," hovorí Balážová. V posledných rokoch sa podľa nej čoraz obľúbenejšími stávajú zaistené fondy a profilové fondy, ktoré sú šité na mieru každého investora. "Dá sa konštatovať, že posun k rizikovejšiemu správaniu je zaznamenávaný iba u klientov, ktorí investíciu do akciových fondov berú ako doplnkovú," uzavrela Balážová.
Zaistené produkty, peňažné fondy a produkty na mieru prevládajú aj v štruktúre predaja Tatra Asset Managementu. "Pokiaľ ide o investičné povedomie slovenských občanov, možno v porovnaní s minulosťou pozorovať určitý posun aj k dynamickejším stratégiám. V minulosti, pri vysokých sadzbách na termínovaných vkladoch, nepotreboval klient vyhľadávať iné alternatívy, ako lepšie zhodnotiť svoje úspory. Dnes je situácia odlišná," vysvetľuje Roland Meixner z Tatra Asset Managementu.
Správanie klienta sa podľa produktovej manažérky Asset Managementu Slovenskej sporiteľne Zuzany Kardelisovej ovplyvňuje najmä lepšia ponuka investičných produktov. "Zníženie počtu klientov v korunovom peňažnom fonde v tomto roku bolo spôsobené tým, že klienti investovali do nového typu podielového fondu, fondu zaisťovaných výnosov, ktorý však svojou stratégiu patrí taktiež ku konzervatívnym fondom," doplnila.
Fondy pre ženy
Investovanie do fondov je obľúbenejšie viac u žien ako u mužov. Zo šesťtisíc obyvateľov Slovenska, ktorých oslovila agentúra GfK, využíva podielové fondy 3,1 percenta žien a 2,7 percenta mužov. "Vyššia obľúbenosť podielových fondov u žien súvisí s ich snahou zabezpečiť rodinu do budúcnosti čo najvýhodnejším zhodnotením úspor. Ženy hľadajú nové možnosti investovania a okrem tradične využívaných finančných produktov čoraz viac oceňujú možnosť výberu zo širokej ponuky podielových fondov," hovorí Karin Gostanianová, členka predstavenstva Asset Managementu Slovenskej sporiteľne. Ženy sa pritom najviac zaujímajú najmä o bezpečné investície do peňažných fondov.
Opatrný alebo zelenáč
Až pätinu Slovákov je podľa prieskumu možné zaradiť do kategórie "opatrných", ktorí uprednostňujú formy investovania ako životné a doplnkové dôchodkové poistenie. Sú to najmä robotníci, zamestnanci a ženy v domácnosti s nízkym až stredným príjmom. Za "bojovníkov", ktorí obľubujú riziko a investujú svoje príjmy do akcií, dlhopisov a podielových fondov, je možné podľa GfK označiť 18 percent populácie. Títo ľudia sú spontánni a obľubujú riziko nielen v oblasti investovania.
Ďalších 19 percent, ktorí zhodnocujú svoje peniaze prevažne v podielových fondoch a životnom poistení, označuje prieskum ako "rozumných". Rozumný investor stavia na istotu a snaží sa rozkladať riziko. Medzi takzvaných "zelenáčov", ktorí s investovaním ešte nemajú dostatok skúseností, patrí 13 percent Slovákov. Sú to najmä mladí ľudia do 29 rokov, ktorí nad možnosťou zhodnocovať svoje peniaze veľmi neuvažujú aj z toho dôvodu, že ich príjmy zatiaľ nie sú príliš vysoké. Ak sa predsa len rozhodnú peniaze investovať, rozhodujú sa najmä pre akcie, dlhopisy a podielové fondy.
Investovanie je v plienkach
Podobný prieskum zrealizovala spoločnosť GfK aj v Rakúsku a v niektorých krajinách strednej a východnej Európy. Pomer "zelenáčov" je na Slovensku spomedzi všetkých krajín najnižší, pričom najviac, až 23 percent ich je v Slovinsku. V Rakúsku sa však táto kategória nevyskytuje vôbec. Na Slovensku sa však nevyskytujú ľudia, ktorí finančné produkty priamo odmietajú alebo ich vôbec nezaujímajú. Oproti rozvinutej tradícií sporenia v Rakúsku je podľa prieskumu kultúra investovania na Slovensku stále iba v začiatkoch. Záujem o zložitejšie formy sa však zvyšuje.
Slováci však o investovaní do podielových fondov stále nemajú dostatok informácií. " Podľa jednotlivých typov prístupu k riziku sa však objavujú isté odlišnosti. Mimoriadne málo sa zdá byť o takomto uložení peňazí informovaná skupina ,nadšencov istoty#145#. Až 80 percent z nich je zle informovaných. V prípade rozumných je to 42 percent," hovorí Branko Šefránek zo spoločnosti GfK.