StoryEditor

Rivalita servisov rastie

Značkové opravovne bodujú výbavou, neznačkové však cenou a pohotovosťou.

Dať si opraviť alternátor? Vymeniť olej? Alebo si nechať preveriť podozrivo fungujúcu autoelektrinu? S podobnými menšími záležitosťami sa čoraz menej vodičov obracia na značkové servisy. "Sú drahšie a nie som si istá ani ich vyššou deklarovanou kvalitou, keď sa venujú môjmu viacročnému autu," hovorí bratislavská vodička. V lete pri balení kufrov či turistických prípravách, ale hlavne počas dovolenkovej cesty, sú patálie okolo auta ešte háklivejší problém než inokedy.
Milión starých áut
Na Slovensku jazdí podľa údajov polície okolo milióna tristotisíc áut. Podľa automobilových expertov u nás za posledné tri roky pribudlo len 220- až 250-tisíc nových áut, z čoho vyplýva, že vyše milióna vozidiel sú stroje staršie než tri roky. Priemerný vek vozidla tu dosahuje 14 rokov, ako uvádza Cech predajcov a autoservisov SR. Podľa neho to však ani v okolitých štátoch, okrem Rakúska, nie je o nič lepšie.
O štvorkolesových tátošov sa na Slovensku stará odhadom asi 1 600 servisov. Značkových aj neznačkových. Podiel prvých je výrazne nižší, tvoria necelú tretinu. Hoci ich počet mierne narástol - najmä od nášho vstupu do únie, keď sa zjednotil trh, prišli k nám noví predajcovia a servis i predaj áut sa zliberalizoval - značkovým opravovniam vo všeobecnosti práce ubúda. Dokonca podľa informácie cechu za posledné tri roky autorizovaným servisom klesol podiel prác na trhu až o 30 percent.
Dôvody poklesu
Ich podiel sa však neznížil iba preto, že záručné opravy či poskytovanie náhradných dielcov už môže vykonávať ľubovoľný servis, ktorý si zvolí zákazník, teda i neznačkový. Je to aj preto, ako tvrdia niektorí automobiloví experti, že ani samotní výrobcovia áut nie sú celkom spokojní s kvalitou niektorých svojich dílerov. Nie každý totiž dokáže držať krok s technickým vývojom. Ak nie je schopný poskytovať servis značky podľa kritérií výrobcu, príde o licenciu a stane sa neznačkovým. Čo ako môže byť garážmajster zručný a skúsený, bez kvalitnej elektroniky v servise nemôže prísť na to, aby napríklad na Mercedese Benz radu 4, ktorý má 47 počítačov, odhalil, čo mu je.
Podľa Petra Lechana zo Seatu Import "my naše servisy pravidelne navštevujeme. Ak prídu nové modely, vyškolíme ľudí. Každému nášmu dílerovi každoročne oznámime, či spĺňa naše štandardy. Ale ak ich aj momentálne nespĺňa, každý má právo na nápravu. Počet našich dílerov je za posledné roky konštantný".
Vyťaženosť neautorizovaných
Oslovené neznačkové servisy sa rady pochválili, aké sú vyťažené. "Ľudia si však predstavujú, že namiesto značkového servisu, kde by ich stáli rozvody na Zafire 15-tisíc, im ich ja urobím za 6-tisíc. No za toľko nekúpim ani potrebné súčiastky!" posťažoval si Jozef Polom z firmy Po Fa Service v Prešove. Dodal, že bez neustáleho samovzdelávania cez internet a odborné časopisy by už mnohé poruchy na dnešných autách opravovať nemohol. Aj tak sa s ťažšími obracia na "značkových" kolegov.
V galantskom servise Duplatio si zas podľa jeho majiteľa Miroslava Benkoviča pamätajú na nespokojných majiteľov áut Audi či BMW z Bratislavy. "V značkovom servise boli raz, dvakrát a povedali si, že viac nie." Takáto nespokojnosť súvisí zväčša nielen s cenou, ktorá býva v značkovom servise až o 50 percent vyššia, ale najmä s oveľa dlhšou lehotou čakania na opravu. "Našou výhodou je rýchlosť služieb. Ak aj potrebné súčiastky hneď nemám, sadnem do auta a idem ich zohnať. Do troch hodín si auto zákazník môže odviezť."

Asistečné služby poisťovní

Posťovne

zaplatenie odťahu

zaplatenie opravy na mieste

uschovanie nepojazdného vozidla

pomoc pri strate kľúčov

pomoc pri vyčerpaní paliva

pomoc pri výmene pneumatiky

Generali áno áno áno v produkte Auto 6 v produkte Auto 6 v produkte Auto 6
Uniqa áno áno áno náklady hradí klient náklady hradí klient náklady hradí klient
Allianz Slovenská poisťovňa áno áno áno nie iba pri zámene pohonných látok áno
OTP Garancia áno áno áno nie nie nie
Wustenrot áno áno áno náklady hradí klient náklady hradí klient náklady hradí klient
ČSOB Poisťovňa áno áno áno áno náklady hradí klient nie
Komunálna poisťovňa áno áno áno nie nie nie
Poisťovňa Kooperativa na naše otázky neodpovedala

01 - Modified: 2003-06-03 22:07:00 - Feat.: 0 - Title: Cestoviek máme menej ako vlani 02 - Modified: 2003-06-03 22:09:56 - Feat.: 0 - Title: Riziko sa zmenšilo, ale úplne nezmizlo
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 18:25