StoryEditor

Talentovaných na trhu pribúda. Ulovte ich.

02.07.2009, 00:00
Seriál Firemné mozgy. Najvýkonnejším ľuďom pridávajte zodpovedné a náročné úlohy. Potrebujú sa zlepšovať a vyniknúť.

Pracovný trh vám v súčasnosti rastie pred očami. Práve preto by ste mali využiť príležitosť a vyberať si tých najlepších ľudí, ktorých vám nechali ostatné firmy. Už iba preto, že k svojim najlepším mozgom pristupovali nevhodne. Aj o tom je udržiavanie si a získavanie tých najlepších, ktorí majú zásluhu na výsledkoch a posúvajú vašu spoločnosť dopredu.

Nielen v kríze
Talentovaní ľudia vo firmách môžu pomôcť nielen v súčasnom stave krízy. Dlhodobo totiž existuje dokázateľná väzba medzi riadením talentov, výkonnosťou a produktivitou. Ak ich máte vo firme nedostatok, obmedzí to vašu firmu v rôznych a potrebných inováciách a rýchlych reakciách na zmeny. Bez váhania sa rýchlo zamyslite, či vám práve v tomto období nehrozí únik tých najlepších ľudí. Možno sa to bude zdať nepredstaviteľné, ale veľký únik mozgov predpovedajú špecialisti v riadení ľudských zdrojov zo súkromného sektora do štátnej správy. Napriek tomu, že aj v tejto sfére sa očakávajú dosahy finančnej krízy, plánujú sa tu veľké zákazky a projekty. V nedávnej minulosti to bolo niečo nemysliteľné, no realita je dnes úplne iná.

"Úspešných a talentovaných ľudí je potrebné vždy oceniť. V každej situácii a za každých okolností. Ak človek dosiahne úspech, znamená to, že mu nechýba zdravé sebavedomie a veľká túžba presadiť sa. Ak títo talentovaní ľudia od vedenia firiem nepocítia záujem, ochotu ponúkať im stále nové príležitosti, privedie ich to k osobnej stagnácii. Alebo sa okamžite budú chcieť presadiť niekde inde,“ vysvetľuje Drahomíra Kutňanská, riaditeľka personálnej spoločnosti Randstad pre Slovensko.

Dajte im príležitosť vyniknúť
Na udržanie si vašich kľúčových mozgov je potrebné prehodnotiť súčasný systém odmeňovania. "Dôležité je tiež zhodnotiť, či má váš systém riadenia pracovného výkonu skutočne motivačný charakter pre vašich ľudí. Dokážu vaši manažéri správne nastaviť ciele a rovnako ich aj správne zhodnotiť?,“ upozorňuje Lucie Veselá, konzultantka spoločnosti Deloitte. Motivácia nemusí spočívať iba vo finančnom hodnotení. Veď títo ľudia sa chcú neustále vzdelávať, a preto by ste im mali zabezpečiť cielené vzdelávacie a rozvojové programy. "Napriek tomu, že sa vaše rozpočty na vzdelávanie určite znížia, nezabudnite na prípravu kariérnych a rozvojových plánov. V prípade, že so zamestnancami budete diskutovať o ich budúcom rozvoji, dávajte im najavo, že máte záujem o ich zotrvanie v spoločnosti. Vaši ľudia tak budú mať väčšiu istotu, že s nimi rátate ako s aktívnymi členmi v tíme. A tým celkovo pozdvihnete morálku vo firme,“ dodáva Lucie Veselá.

Krízové obdobie je jednoznačná príležitosť, aby ste svojim "zlatým rybkám“ dali príležitosť vyniknúť. Ak na to máte možnosti, dokonca tých najtalentovanejších povýšte. A to aj tým, že im pridelíte veľmi zodpovedné a kľúčové úlohy. Napokon, neočakávajú od vás nič iné. "Práve talentovaní ľudia poznajú silné a slabé stránky trhového sektora, v ktorom sa nachádzate. Naša spoločnosť je obchodná, a preto sa prioritne zameriava na výkonnosť a jej riadenie. Sledujeme a hodnotíme ju v pravidelných intervaloch. Bez odhaľovanie silných a slabých stránok trhu a našich ľudí si výborné výsledky nedokážeme predstaviť,“ dodáva Drahomíra Kutňanská.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
18. apríl 2024 16:25