StoryEditor

Marcel Rebroš: Nárast služieb prenosu hlasu cez IP naberá na dynamike

15.03.2004, 23:00
Nárast služieb prenosu hlasu cez Internet Protokol (Voice over Internet Protocol, VOIP) v Európe nezadržateľne pokračuje s narastajúcim počtom operátorov a konkurencie, ktorý oslovuje podnikový segment aj trh bežných užívateľov. Európa predstavuje celu štvrtinu celosvetového trhu VoIP pre podnikovú sféru. Výnosy z VoIP na európskom trhu boli v roku 2003 celkom 134 miliónov USD a predpokladaný nárast v roku 2008 je až 7,2 miliardy USD.

V tejto súvislosti sme požiadali Marcela Rebroša, regionálneho obchodného riaditeľa a zastupujúceho riaditeľa spoločnosti Cisco Systems Slovakia o priblíženie tejto problematiky a komentovanie očakávaných trendov.

Mohli by ste na úvod dešifrovať skratku VoIP
- VoIP (Voice over Internet Protocol) je zaužívaný pojem, všeobecne definovaný ako technológia, ktorá využíva internet protokol na prenos a smerovanie hlasových signálov. Na prenos hlasu cez IP sieť digitálny signálny procesor segmentuje analógové hlasové signály z okruhovo prepínaných sietí do rámcov, ďalej umožňuje ich kompresiu a ukladanie do digitálnych paketov. Tieto pakety sa ďalej transportujú s využitím internet protokolu v súlade so špecifikáciami na prenos multimédií (hlas, video, fax, dáta).

V čom vlastne spočíva výhoda takýchto paketovo prepínaných sietí?
- Zatiaľ čo siete prepínané na báze okruhov vyžadujú špecifickú cestu, respektíve kanál vyčlenený po celý čas prenosu informácie, paketovo prepínané technológie využívajú šírku pásma efektívnejšie. Podporujúc pritom prenos dát a hlasu súčasne a nevyčleňujú zbytočne celé pásmo pokiaľ informácie nie sú prenášané. Pravdepodobne najdôležitejší atribút paketovo prepínaných technológií je schopnosť ponúknuť nové multimediálne služby pre vyspelý telefónny trh.

V praxi sa stretávame s dvoma pojmami a skratkami ~ VoIP a IP telefónie. Aký je vlastne medzi nimi rozdiel?
- Skratky VoIP a IP telefónia sa často zamieňajú ako synonymá a dokonca Medzinárodná telekomunikančá únia ITU (International Telecomunications Union) donedávna definovala tieto pojmy ako zameniteľné. Podľa Pyramid Research, VoIP je technológia a IP telefónia je aplikácia využívajúca VoIP na zabezpečenie základných hlasových služieb a služieb s pridanou hodnotou.

Namieste je teraz otázka - aké sú výhody IP telefónie oproti tradičnej telefónii?
- Výhody by sa dali zhrnúť do niekoľkých bodov. Ide predovšetkým o úspory pri budovaní, údržbe a manažovaní sietí, pričom všeobecne platí, že starať sa o servis jednej konvergovanej siete pre hlas, dáta, video je lacnejšie, ako sa starať o separátne siete. K ďalším, nie menej významným faktorom úspor patria nižšie náklady na investície do kabeláže, úspory času pri sťahovaní lokalít, podpora mobility zamestnancov a v neposlednom rade aj využívanie nových aplikácií podporujúcich produktivitu zamestnancov

Aký je súčasný trh na riešenia VoIP? Vykazuje rast alebo je v útlme?
- Európsky trh na riešenia VoIP vykazuje za posledný rok zdravý nárast na strane podnikových klientov a vykazuje znaky rozvoja aj v segmente bežných užívateľov. Vzhľadom na stagnujúcu európsku ekonomiku, európski poskytovatelia sieťových služieb a telekomunikační operátori sa snažia nachádzať zdroje výnosov orientáciou na väčší predaj existujúcim zákazníkom, ako aj rozširovaním súčasnej bázy klientov. Ako aj inde, prístup k existujúcim zákazníkom spočíva v predaji integrovaných služieb, ktoré zahŕňajú hlas, dáta a video cez jednu prístupovú linku (tzv. "triple play").

Ktoré faktory ovplyvňujú adaptovanie VoIP v Európe?
- Sú to zmeny v celkovom obchodnom prostredí, keďže spoločnosti využívajú výhodu pan-európskeho a globálneho rozvoja. Ďalej sú to prebiehajúce privatizácie a deregulácie telekomunikačných trhov a nárast penetrácie širokopásmových pripojení a využívania optických infraštruktúr.
Všeobecne je Európa pozadu za Spojenými štátmi v oblasti "loop unbundling", čiže uvoľnenia poslednej míle, no Európska únia pokračuje v tlaku na zmenu situácie. Penetrácia širokopásmového pripojenia v západnej Európe sa pohybuje medzi 9 až 22 pripojení na 100 domácností. Pomer medzi DSL a Cable pripojeniami je v každej krajine rôzny. Napríklad v Nemecku je to z väčšej časti DSL, ale napríklad v Rakúsku je majorita v káblových modemoch. Rozvoj optických pripojení je najväčší napríklad v Taliansku.

Mohli by ste kvantifikovať, aký veľký je súčasný trh VoIP služieb a aký je predpoklad rozvoja tohto trhu?
- Európsky podnikový trh pre VoIP sa za posledný rok viac ako strojnásobil z 36 miliónov dolárov v roku 2002 na 134 mil. USD v roku 2003. V roku 2008 sa predpokladá nárast na 7,2 miliardy USD. Hostované a manažované VoIP služby a ich výnosy tvorili 60 perc. obratu v roku 2003 a podľa Probe Group mali by narásť v roku 2008 na 80 perc. podielu trhu oproti 20 perc. samostatným VoIP VPN službám.

Pri budovaní nových IP sietí dominujú technológie na báze protokolu MPLS. Prečo je to tak?
- V Európe ako aj inde technológie na báze protokolu MPLS (Multiprotocol Label Switching) sa stali preferované pre poskytovanie a zabezpečenie Class of Service (CoS) garantujúce kvalitu VoIP na úrovni tradičnej pobočkovej ústredni. Takmer všetci globálni telekomunikační operátori a mnoho národných a regionálnych operátorov v Európe začalo stavať, alebo už vybudovalo MPLS siete. To samozrejme znamená nárast IP VPN služieb a pridávanie hlasových "service level agreements" (SLA), VoIP VPN služieb a hostovaných/ manažovaných PBX služieb ako následný logický krok.
Trh Frame Relay síce stále rastie, ale keďže IP pokračuje s narastajúcim počtom nových zákazníkov táto situácia sa zmení. Analytici z Probe Group predpokladajú, že trh IP prerastie trh Frame Relay u najväčších hráčov na trhu už v roku 2005 a nasledujúci rok aj na ostatnom trhu. Dobrá správa pre operátorov a poskytovateľov telekomunikačných služieb je, že celkový európsky trh dátových služieb by mal medziročne rásť 15,5 perc. CAGR (compound anual growth rate) od 2003 do 2008.

Z čoho vlastne vyplýva výhoda IP VPN riešenia s funkcionalitou MPLS pre koncového zákazníka?
- Technológia MPLS využíva topológiu tzv. "full mesh", čo je omnoho výhodnejšie a lacnejšie ako pri technológiách Frame Relay alebo ATM. Vďaka funkcionalite MPLS v IP sieťach je možné poskytovať službu na prenos rôznych typov dát, s rôznou kvalitou garantovaných parametrov kombináciou rôznych tried kvality služby (napr. pre e-learning, videokonferencie, IP hlas alebo iné kritické dáta). Klasické dátové riešenia cez Frame Relay ponúkajú jednu úroveň kvality, ktorá môže byť pre niektoré aplikácie zbytočne vysoká. MPLS VPN služby sú služby z pohľadu koncového zákazníka tzv. end-to-end riešením, kde telekomunikačný operátor zabezpečuje manažment a konfiguráciu celej siete až po koncové zariadenia (tzv. CE smerovače). V prípade MPLS je oveľa jednoduchšie napríklad pridávať a adresovať do existujúcej siete nové pobočky. Celá sieť je z hľadiska riadenia a správy flexibilnejšia a jednoduchšia.

Aký vývoj predpokladáte v samotných službách, čo môže zákazník dnes očakávať?
- Globálni poskytovatelia predávajú IP VPN služby už niekoľko rokov, hlavne veľkým nadnárodným podnikovým zákazníkom a zároveň oslovujú aj masovejší trh bežných užívateľov službami na báze CPE smerovačov (customer premise equipment) s využitím IPSec služieb. Taktiež je zaznamenaný výrazný posun k poskytovaniu hlasových služieb novej generácie, ktoré zahŕňajú nielen konektivitu a privátny číslovací plán, ale aj služby typu web-based administrácia, smart call forwarding, unified messaging, audio conferencing a funkcie call centra.

Sú to pomerne nové, málo frekventované služby. Mohli by ste vysvetliť ich podstatu?
- Small call forwarding umožňuje selektívne presmerovávať hovory na iné čísla (mobil, domov, odkazovač) na základe času volania počas dňa, identifikácie volaného alebo iných parametrov. Unified messaging zahŕňa napríklad schopnosť forwardovať urgentné hlasové správy na e-mailové správy. Služba audio conferencing zahŕňa samostatne moderované konferencie, ad hoc, alebo môžu byť vopred pripravované s oznámením pozvania s patričným číslom, automaticky emailované účastníkom, ďalej schopnosť živého nahrávania konferencie atď. Služby call centier umožňujú vytváranie virtuálnych call centier, ktoré využívajú inteligentné presmerovávanie hovorov na agentov podľa ich technických, jazykových alebo iných znalostí alebo iných parametrov.

01 - Modified: 2002-11-24 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Čína je pre svet magnetom
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 20:36