Na slovenskom lízingovom trhu badať sprísnenie podmienok v poskytovaní lízingu i väčšiu snahu lízingoviek plniť predsavzaté plány. Finančná kríza, ktorá robí aj im starosti, sa však prejavuje dvojako. Na jednej strane opatrnosťou klientov pri bratí záväzkov na dlhšie obdobie, pri škrtoch v rozpočtoch a odsúvaní nových investícií, čo vyvoláva odkladanie splátok, na druhej strane časť zákazníkov volí práve kvôli kríze nákupy lízingom namiesto v hotovosti.
Nedoplatky - na parkovisku
Medzi klientmi lízingoviek sa objavuje aj veľa podnikateľov, ktorí kvôli znižovaniu výroby či druhotnej platobnej neschopnosti nemajú z čoho uhrádzať finančné záväzky za prenajaté auto, stroj alebo nehnuteľnosť. Čo s tým? "Naším záujmom je, aby klient lízing splatil a nemuseli sme mu odoberať predmet financovania. Nepotrebujeme mať ,na parkovisku' odobraté predmety a v dôsledku krízy ich ani nemať komu predať,“ vraví riaditeľka BKS Leasing pre nehnuteľnosti a technológie Denisa Holková.
Lízingovka sa s podnikateľom snaží v prvom rade dohodnúť. Keď to nejde, prichádzajú prvé upomienky. Ak ani tie nezaberú a zákazník nenavrhne iný termín - dokedy splatí svoje záväzky, rieši sa záležitosť prostredníctvom inkasnej agentúry. Tá ho chce prinútiť legálnym spôsobom aby zaplatil, a pohľadávky vymáha mimosúdnou cestou.
Ak ani agentúra nepochodí, lízingovka osloví svoju právnickú kanceláriu, ktorá vyzve klienta a opäť sa snaží s ním dohodnúť. Ak ani toto nefunguje, prichádza na rad odobratie predmetu. Takémuto scenáru sa však lízingové spoločnosti snažia predísť, lebo to zvyčajne znamená stratu v danom obchode.
Čo sa deje, ak klient neplatí lízingovej spoločnosti*
* Každá lízingovka postupuje individuálne, ale postupy pri neplatení splátok sa podobajú |
Upravujú splátkový kalendár
Klienti lízingoviek sa však aj sami musia viac starať o to, aby nezostali v čase krízy bez peňazí. "Naši rozhodujúci obchodní partneri si uhrádzajú záväzky včas. Veľa partnerov však nedodržuje termín splatnosti,“ hovorí fleet manažér Skybau Ladislav Kerak. Aby sa vyhli problémom, hľadajú východisko za rokovacím stolom.
Niektoré lízingové spoločnosti v snahe predísť komplikáciám s nesplatenými zmluvami sprísnili obchodné podmienky. Klienta skúmajú podrobnejšie. Ako vraví Marián Hitka z Grenke Leasing: "Na jednej strane sme sprísnili kritériá pri schvaľovaní nových obchodov, na druhej strane sa musíme oveľa viac snažiť pri plnení obchodných plánov.“
A s tým môžu mať problém. Lízingové spoločnosti totiž zaznamenávajú výrazný prepad obchodov. Ako hovorí napríklad Ján Krišťák, vedúci ekonomického odboru vo VB Leasing, ich spoločnosť pociťuje od konca roka 2008 pokles o tridsať percent. Je to dôsledok nižšej schopnosti splácať lízingové splátky zo strany klientov. Podľa Hitku plnia lízingovky plány dokonca približne len na tretinu. "Dúfajú však, že dosiahnu čísla, ktoré im pomôžu aspoň sa priblížiť k tým z minulého roka,“ dodáva Hitka.
Podľa Lucie Dobos z Business Lease Slovakia zatiaľ nemožno hovoriť o markantnom ukončovaní zmlúv zo strany klientov z dôvodu nesolventnosti, ide skôr o ojedinelé prípady. VB Leasing, naopak, masívne upravuje predpísané splátky nájmu a rozkladá ich na dlhšie časové obdobie alebo vytvára splátkové prázdniny, počas ktorých neobmedzí využívanie prenajatého predmetu. "Vyzývame klientov, aby nás včas žiadali o úpravu splátkových kalendárov, prípadne navrhli opatrenia, ktoré by im mali pomôcť zlepšiť ťažkú situáciu,“ dodáva Krišťák z ekonomického odboru tejto spoločnosti.
Zákazka nad zlato
Stavbár - živnostník Pavol Kardoš je činný v stavebníctve takmer dvadsať rokov. Za ten čas mal štyri autá na lízing, ktoré bezproblémovo splatil. "Rád by som zobral na lízing teraz nové nákladné auto. Viem, že išli ceny dole, ale aj tak mám vážne obavy, či ho dokážem pravidelné splácať.“ O svojej firme hovorí stroho: "Sme radi, že žijeme. Čakáme na každú zákazku. Ideme od výplaty k výplate.“
Platobnej neschopnosti klientov voči sebe predchádza splátkovým kalendárom a zálohami. Kardoš považuje lízing skôr za prospešný ako výhodný. Nepáči sa mu, že zmluvy o lízingu sú napísané v prospech prenajímateľov. Razantne kritizuje poplatok za vypracovanie zmluvy o lízingu. "My vypracúvame cenové ponuky dvaja - traja aj niekoľko dní a nedostaneme za ne ani euro. Oni vložia do počítača len meno zákazníka, názov a cenu auta, lehotu plnenia a počítač im všetko vypočíta. Za to si dovolia vypýtať 300 až 500 eur. To sa mi zdá nehorázne,“ reaguje Kardoš.
Stavebná spoločnosť SkyBau si prenajíma kontajnery, stavebné vežové žeriavy, nakladače, teleskopický manipulátor, kompresory a cez lízing nakupuje aj nové motorové vozidlá. Považuje ho za moderný a efektívny spôsob obstarania potrebných strojov a zariadení bez hotovosti. "Šetrí finančné prostriedky firme,“ vraví Ladislav Kerak. Ako však dodáva, pokiaľ by podcenili u svojich obchodných partnerov riziko platiť v dohodnutých termínoch, hrozila by im platobná neschopnosť aj im. A teda aj problémy so splácaním prenajatých strojov.
Prečítajte si aj: |
Ak klient neplatí včas, počkáme Rozhovor. Riaditeľ Grenke Leasing na Slovensku Marián Hitka aj o odhaľovaní lízingových podvodníkov pre HN: Ako sa líši lízingovka od banky? My máme na rozdiel od banky niečo, čo nám umožňuje eliminovať riziko a schváliť zákazníka, ktorého neschváli banka: predmet lízingu. Ten môže spoločnosť, ak zákazník neplatí, po istých nesplatených splátkach a vyzvaniach odobrať. Lízingovky sú tak oproti bankám viac chránené pred insolventnosťou zákazníka. Celý článok >> |