V kompaktnej triede nie je veľa japonských áut, ktoré sa dokážu pozrieť európskej konkurencii priamo do očí. Nová Toyota Auris však určite patrí medzi ne. Má svieži, triezvy dizajn a solídnu technickú bázu. Presvedčili sme sa o tom aj počas týždenného testovania jej dízlovej verzie D-4D.
Sila i ekonomika
Nafta si podľa všetkého svojou efektivitou podmanila už aj klientelu kupujúcu autá nižšej strednej triedy. Prvotná investícia do dízlovej verzie je síce vyššia, no naftiak pod kapotou sa uskromní s menej častými návštevami čerpacích staníc a ponúka slušnú dynamiku aj v nižšom spektre otáčok. Radový štvorvalec novej Toyoty Auris je vynikajúco odhlučnený a príjemne nás prekvapil aj kultúrou svojho chodu. Jeho ťah je prakticky kontinuálny, nástup práce turbodúchadla nie je vôbec cítiť. Je dobré, že technici sa rozhodli tento motor sprevodovať manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Agregát sa najlepšie cíti v rozmedzí od 2 000 do 3 500 otáčok, udržať ho v tejto rýchlosti nie je problém, odmenou je priemerná spotreba pohybujúca sa na hranici šiestich litrov nafty na sto kilometrov.
Útulný i priestranný
Interiér novinky Toyota Auris je vypracovaný z hodnotných a trvácnych materiálov. To je zrejmé už na pohľad. Päťmiestna a päťdverová kabína ťaží z veľkého rázvoru osí kolies, priestoru je nadostač aj na zadných sedadlách. Stredová časť prístrojového panelu pozvoľna prechádza do stredového tunela, ktorý zreteľne oddeľuje priestor pre vodiča a spolujazdca. Chválime proporcie i konštrukciu sedadiel. Evidentne majú tuhšie čalúnenie, no telám poskytujú solídny komfort aj pri dlhšom sedení. Multifunkčný volant mal v nami skúšanej verzii kožené obšitie a rýchlo nám padol do ruky. Analógové prístroje mali efektné jantárové podsvietenie, ich stred bol vyplnený displejom plnohodnotného palubného počítača.
O triedu vyššie
Po naštartovaní nie je motor v kabíne takmer vôbec počuť. Agregát je dobre vyvážený, necítiť ani jeho vibrácie. S dízlovým Aurisom je radosť predbiehať, mocný krútiaci moment je k dispozícii už od nízkych otáčok, netreba teda často radiť rýchlosti. Auto zvláda aj ostrejšie športové nasadenie, hoci jeho podvozok je odladený hlavne so zreteľom na komfort, čo sme ocenili na cestách nižších kvalít. Za zmienku stojí aj vyššia torzná tuhosť karosérie, pri prejazde nerovnosťami sa takmer nekrúti a pôsobí veľmi robustne, solídne a bezpečne.
ZÁKLADNÉ ÚDAJE:
Motor: 2,0 R4 16V DOHC
Max. výkon: 93 kW (126 k)
Max. krút. moment: 300 Nm
Zrýchl. 0-100 km/h: 10,3 s
Max. rýchlosť: 195 km/h
Rozmery: 4,22x,1,76x1,51 m
Rázvor: 2,60 m
Pohot. hmotnosť: 1460 kg
Priem. spotreba: 5,4 l/100 km
Batožinový priestor: 354/777 l
PLUSY:
Motor a podvozok
Spoľahlivosť a bezpečnosť
MÍNUSY:
Vyššia cena