Aspoň na moment priklincovať pozornosť ľudí. Na čosi, čo by si inak nevšimli. Aj na to sú dobré tváre významných osobností či inak mediálne "prepraných" ľudí. Z takto zameraných reklám a spotov dnes pre HN vyberá a komentuje Radovan Grežo.
Je viacero spôsobov, ako sa známa osobnosť môže dostať do reklamy. Okrem toho štandardného (agentúra - telefonát - manažér - dohodnutý honorár - reklama) existuje aj iný. Stačí, ak ste dostatočne slávny a živíte sa politikou či nejakou podobne verejnou činnosťou. Potom sa vaša podobizeň môže dostať do reklamy, ani si nevšimnete.
Zaujímavý je pritom určite právny aspekt. Zákon o duševnom vlastníctve vám totiž dáva absolútne právo, okrem iného, na vlastnú tvár a meno a ich použitie podmieňuje vaším súhlasom (aj preto sa v reklame objavuje toľko historických postáv, ktoré už nežijú).
Napriek tomu sa u nás na bilbordoch a v printoch proti svojej vôli objavili napríklad Vilo Rozboril, Robo Mikla a pornohviezda Lolo Ferrari (hoci pri nich naozaj ide len o známe tváre) pre časopis .týždeň. Podobne George W. Bush pre TA3. Práve bilbordy spravodajskej televízie sa stali svojho času tŕňom v oku ambasáde Spojených štátov v Bratislave, keďže boli v uliciach nasadené zhodou okolností, prípadne celkom zámerne, presne v čase summitu Bush - Putin.
Prirodzene, zo všetkých reklamných zadávateľov sú práve médiá najčastejšími používateľmi politikov. Niet sa čo čudovať, keď im zákon umožňuje odvolať sa na spravodajský charakter vlastnej reklamy, a tým využiť medzierku v paragrafoch. Hneď na druhom mieste medzi používateľmi je tretí sektor. Tu je však šanca na angažmán, len ak niekto patrí medzi všeobecne známych diktátorov, prípadne tyranov. V prípade, že človek urobil takú chybu, že sa preslávil niečím pozitívnym, zostáva len dúfať, že sa mu podarí dostať do niektorej z mála inovatívnych kampaní, akou bola napríklad aj Think different pre Apple.
Autor je Creative teamleader v agentúre Istropolitana D’arcy a spolutvorca blogu AdArenna.BlogSpot.com
|
| NEBULVÁRNOSŤ je hlavným posolstvom kampaní slovenského časopisu .týždeň už od jeho vzniku. Táto kampaň z dielne freelancerskej dvojice Csere&Erdélyi pohla nielen Vilom Rozborilom a Robom Miklom, ale aj porotou na stredoeurópskom festivale kreativity Golden Drum. |
| |
| „ĽUDIA, KTORÍ NOSIA KOŽUCHY, nemajú úctu k životu.“ (NOAH je nemecká obdoba Slobody zvierat.) Jeden zo zaručených receptov na peknú kampaň – vezmite obrázok tyrana a ukážte ho ako zástancu toho, proti čomu bojujete. Nemecká agentúra Jung von Matt/Alster pridala za hrsť kvalitnej art direction a pekná kampaň bola hotová. |
|
| PAPIER PREBIJE NOŽNICE. Svetová asociácia novín. Tu sa denne odohrávajú dejiny.“ Takýto inteligentný humor sa v reklame často nevidí. Isteže, všetko ávisí od cieľovej skupiny – ak si poviete, že sú to inteligentní itatelia The Guardian a Financial Times, môžete si dovoliť byť ad vecou. Ale aj potom je veľké umenie prísť s niečím podobným. Juhoafrickej agentúre The Jupiter Drawing Room možno len závidieť. |
|
| REALITA V SÚVISLOSTIACH je veľmi trefný headline, keďže bilbord nám vraví len to, čo vieme z médií – prezident Bush môže za utrpenie irackých/afganských civilistov. Napriek tomu (či práve preto) kreatíva z dielne agentúry Respect APP ľudí určite zaujala. Otázkou je, či si všimli aj promovaný produkt – novospustené hlavné správy o 18.45 – alebo kampaň vnímali iba imidžovo. |
|
„ROZMÝŠĽAJTE INAK.“ Táto klasická kampaň z dielne americkej agentúry Chiat/Day TBWA rozhodne nesmie chýbať medzi príkladmi. Je to jedna z mála ukážok toho, že osobnosti sa v reklame dajú využiť aj pozitívne. Stačí, ak je váš brand dostatočne inovatívny, rebelantský i odvážny.
|
|
| SADDÁM vyskladaný z anglických slov Hrozba či Zámienka. No a, samozrejme, nie veľmi inovatívny, ale pekne jednoduchý a funkčný slogan: Pohľad z oboch strán. Veja. Kreatívci z agentúry AlmapBBDO, Sao Paulo s klasickým nápadom použiť osobnosti, ktoré polarizujú spoločnosť, vyhrali inovatívnym spôsobom. Všetky svetové ocenenia, ktoré táto kampaň získala, jednoznačne patria do rúk ich art directora Roberta Fernandeza. |
Zdroje:
AdsOfTheWorld.com
AdArena.BlogSpot.com
Apple.com
BDDpetFils.fr
AdForum.com
Archív agentúry RescpectAPP
Archív časopisu .Týždeň