StoryEditor

Sedem dní v znamení ohlasov na reklamný podvod na festivale v Cannes, ale aj na výnimočný bilbordový projekt v Benátkach

08.09.2008, 00:00

Benátky a Cannes sa v posledných týždňoch oveľa viac než predtým spomínali v spojení s reklamou. Benátky v súvislosti s renováciou pamiatok, na ktorú majú zarobiť megabilbordy na lešeniach, Cannes pre reklamný škandál.

Parížska agentúra TBWA porušila pravidlá najvýznamnejšej reklamnej súťaže Cannes Lions. Na tohtoročný festival prihlásila prácu, ktorá sa nikdy predtým neobjavila v tlači. Zverejnenie je pritom jedným zo základných kritérií na nominovanie na cenu. TBWA získala bronzového leva v kategórii print za prácu pre mimovládnu organizáciu Amnesty International. Napokon však zostane bez ocenenia. Škandál vypukol po tom, čo niektoré agentúry a odborná verejnosť upozornili, že levom ocenená práca z dielne TBWA\Paris nebola nikdy predtým publikovaná. Konkrétne nie v termíne od marca 2007 do apríla 2008. Od víťaznej reklamy sa nakoniec dištancovala aj samotná organizácia Amnesty International. Pre viaceré médiá uviedla, že na plagátoch síce figuruje adresa www.amnesty.com, ale jej oficiálne internetové sídlo je umiestnené na www.amnesty.org.
Reklamné agentúry -- aby sa čo najviac zviditeľnili medzi konkurentmi - často produkujú kampane pre tretí sektor. Ide o sofistikovaný spôsob presadenia značky a vlastných kreatívnych prác. Tieto reklamy sú väčšinou šokujúce a zasahujú svojím posolstvom priamo či nepriamo široké spektrum ľudí. Pre mimovládne a neziskové organizácie tvoria agentúry prevažne zadarmo a z vlastnej iniciatívy.
Benátky zaplaví reklama
Mnohé historické pamiatky v Benátkach sú v havarijnom stave. Týka sa to najmä Námestia svätého Marka, ktoré patrí medzi turisticky najvyhľadávanejšie atrakcie. Jeho rekonštrukcia sa pripravuje už takmer polstoročie, no ku konkrétnym krokom pristúpila benátska mestská správa len nedávno. Jedno zo strategických rozhodnutí, ktoré by malo pomôcť pri obnove námestia, je zapojenie reklamného biznisu do rekonštrukčných prác. Na jednej strane ide o tvrdý komerčný zásah do kultúrneho dedičstva, na druhej je to však jediná možnosť, ako zachrániť schátranú pamiatku.
Námestie preto čaká už v najbližšom čase rekonštrukcia. Veľká časť pamiatky sa zahalí ochrannou sieťou, aby sa predišlo možným úrazom pri prácach. Práve tieto plochy, ktorých rozloha je približne 686 štvorcových metrov, by mali počas najbližších šiestich rokov poslúžiť záujemcom o reklamu. Dovedna bude na námestí nainštalových päť gigantických digitálnych bilbordov.
Príjmy, ktoré získajú Benátky z reklám, poslúžia na financovanie obnovy. Ozvali už aj kritici, ktorí označili plán za "perverzný". "Nie je to škaredé ani pekné riešenie, ale je potrebné, pretože máme limitovaný rozpočet," povedal primátor Benátok Massimo Cacciari.

Sladká česká kampaň
Česká vláda predstavila minulý týždeň informačnú kampaň v súvislosti s blížiacim sa predsedníctvom Českej republiky v Európskej únii. Jej súčasťou sú známe osobnosti verejného a športového života, okrem iných aj hokejista Jaromír Jágr.
Dôležitú úlohu v kampani hrá český vynález kocky cukru, na ktorú nadväzuje motto -- Európe to osladíme. Podľa českých lídrov je cieľom informovať občanov a vzbudiť v nich záujem o úniu. Praha sa zároveň usiluje o to, aby Česi cítili väčšiu európsku spolupatričnosť a aby lepšie spoznali procesy a samotné fungovanie 27-členného bloku. Česká republika prevezme šesťmesačné rotujúce predsedníctvo 1. januára 2009, keď sa skončí súčasné šéfovanie Francúzska.

Google Chrome možno stiahnuť
Pripravovanú novinku, o ktorej informoval aj portál Marketer.sk, už spoločnosť Google oficiálne sprístupnila na "stiahnutie". Ide o softvérový produkt, ktorý má priamo konkurovať najväčším hráčom na poli internetových prehliadačov.
Google prišiel s vlastným prehliadačom po tom, ako Microsoft uvoľnil testovaciu verziu prehliadača Internet Explorer 8, ktorá ponúka lepšiu ochranu súkromia.
V súčasnosti s veľkým náskokom dominuje na trhu Internet Explorer z dielne Microsoftu, dvojkou je Firefox od firmy Mozilla a trojkou Safari od Apple. Google plánuje nechať softvérový kód prehliadača Chrome absolútne otvorený, aby sa mohol rozvíjať aj pomocou externej spolupráce.
Google Chrome má veľkosť 474 kB a dá sa stiahnuť na adrese http://www.google.com/chrome. Je aj v slovenčine. Zatiaľ však ide len o skúšobnú, takzvanú beta verziu.

Záujem o Kontinentálnu ligu
Americká športová televízna stanica ESPN, ale aj paneurópsky Eurosport prejavili záujem o vysielanie ruskej Kontinentálnej hokejovej ligy. ESPN by chcela na americký kontinent prenášať zápasy o Gagarinov pohár. Eurosport zasa ponúka vedeniu novej súťaže dva milióny dolárov za exkluzívne práva na vysielanie na starom kontinente vrátane Ukrajiny. Eurosport by chcel Kontinentálnu ligu vysielať na svojom druhom kanáli. Vedenie súťaže je však zatiaľ opatrné, pretože si uvedomuje, že ak by ligu predalo do každej európskej krajiny osve, získalo by väčší finančný balík. O Kontinentálnej lige uvažovala pred štartom Trojky -- podľa informácií jej vedenia -- aj STV, napokon však pre túto sezónu uprednostnila NHL. Jej kontinentálny protipól zatiaľ môžu na svojich televíznych obrazovkách sledovať fanúšikovia v Rusku, Lotyšsku, Bielorusku a Kazachstane.
Zomrel Don LaFontaine
Don LaFontaine, ktorého hlas je známy z viac ako päťtisíc trailerov, zomrel minulý pondelok vo veku 68 rokov. Potvrdil to jeho agent. LaFontaine podľahol komplikáciám pretrvávajúceho pľúcneho ochorenia v losangeleskej klinike Cedars-Sinai. Jeho nezameniteľný hlas zaznel aj v anglickej verzii propagačného spotu Slovensko -- malá, veľká krajina. Do jeho pracovnej zbierky patrili aj anglické trailery k filmom Sloní muž (1980), Batman sa vracia (1992) alebo Terminátor (1984). Okrem filmových trailerov sa jeho hlas objavil aj v stovkách televíznych a rozhlasových spotov vrátane reklám.

Dacia v revolučnej reklame
Nemecká reklamná agentúra Nordpol pripravila pre automobilku Dacia "revolučnú" reklamnú kampaň. Jej súčasťou je televízny spot, v ktorom sa postupne striedajú významné osobnosti 20. storočia. Všetky postavy v reklame pritom spája rovnaký menovateľ -- zmena.
Práve vo svetle radikálnych premien sa prezentujú rumunské modely značky Dacia. Napriek tomu, že kampaň odštartovala už koncom marca, na Slovensku sa začala vysielať až v týchto týždňoch. Okrem Che Guevaru sa v reklame objavujú i Fidel Castro, Mao Ce-Tung, Karl Marx, Lenin, Martin Luther King, Rosa Luxemburg, Ho Či Min a Mahátma Gándhí.
Tridsaťsekundový spot sa končí výstupom Che Guevaru, ktorí hovorí: "Je čas na ďalšiu revolúciu." Heslo odzrkadľuje cenovú hladinu rumunských modelov v porovnaní s konkurenčnými automobilkami.

Audi propaguje A4 cez iPhone
V poradí druhá generácia mobilných telefónov firmy Apple zasiahla už aj automobilový segment. Audi ako prvá spomedzi všetkých automobiliek predstavila vlastnú aplikáciu pre telefóny iPhone 3G. Ide o počítačovú hru, v ktorej používatelia vedú s pomocou pohybových senzorov nový model Audi A4. Hra postupne odhaľuje niekoľko úrovní rôznej obťažnosti.
Uvedenie aplikácie pre telefóny iPhone zdôvodnila firma Audi novou predajnou a distribučnou stratégiou. Automobilka chce v najbližšom čase predstaviť nový model A4 práve cez digitálne médiá. Hra pod menom Audi A4 Driving Challenge je prvým signálom štartujúcej digitálnej kampane tejto spoločnosti.

TASR s videoservisom
Tlačová agentúra Slovenskej republiky uviedla do ostrej prevádzky videoservis, ktorý už dlhší čas testuje. Nový produkt chce zviditeľniť pomocou directmarketingovej kampane. Obe slovenské tlačové agentúry tak okrem textového a zvukového servisu ponúkajú v súčasnosti už aj komerčné videospravodajstvo.
TASR vyprodukuje denne približne 20 videí, ktoré sú k dispozícii v rôznych rozlíšeniach v piatich formátoch a nechýba ani podpora pre mobilné telefóny a zariadenia.
"Po testovacej etape boli dni, keď sme vyprodukovali až 30 spotov denne," povedal generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník po uvedení novej služby. Ako dodal, prostredníctvom videoservisu má agentúra dosah nielen na územie Slovenska, ale aj na Prahu, Budapešť, Brusel či Los Angeles. "Pred konkurenciou máme technologický náskok."
TASR ponúka ucelené šoty, ale aj surové materiály vo vyššej či nižšej kvalite. Okrem toho je k dispozícii aj tzv. brandovanie prehrávača, čo znamená, že si ho zákazník môže graficky prispôsobiť podľa vlastných požiadaviek.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 04:09