StoryEditor

Suverénne najrýchlejší tereniak

23.07.2007, 00:00

Atraktívny vzhľad, veľkorysé proporcie, mohutný zvuk výkonného motora a dynamické vlastnosti priam superšportového auta. Taký je nový Jeep Grand Cherokee vo verzii SRT8, ktorý sme si mali možnosť vyskúšať. Jazda bola skutočne zážitkom, na aký sa nezabúda. Dvaapoltonové monštrum s päťdverovou karosériou typu offroad pokorí rýchlosť sto kilometrov za hodinu za menej než päť sekúnd!
Dravec na ceste
Inžinieri automobilky Jeep sa netaja tým, že ich Grand Cherokee sa v najsilnejšej verzii SRT8 cíti sebavedome hlavne na kvalitných asfaltových cestách. Legendárna značka sa v prípade tejto verzie doslova vzdala akýchkoľvek terénnych ambícií. Auto má dvadsaťpalcové nízkoprofilové pneumatiky, svetlú výšku "len" 178 milimetrov, nízke nájazdové uhly a chýba mu aj redukcia prevodovky a uzávierka diferenciálu. Na rozdiel od svojich - v lese prakticky nezastaviteľných - súrodencov má verzia SRT8 krásne aerodynamické spojlery, výkonné brzdy Brembo, veľké výfuky s hrubým hlasom, interiér športového strihu, a hlavne mimoriadne výkonný benzínový motor. Ohromujúcu silu 425 koní prenáša prostredníctvom päťstupňovej automatickej prevodovky na všetky kolesá.
Americké pohodlie
Vnútornému vybaveniu Jeepu Grand Cherokee SRT8 skutočne nechýba nič, Američania si potrpia na pohodlie. Jeho súčasťou je navigácia, kvalitné audio s meničom na šesť diskov, dvojzónová klimatizácia a, samozrejme, aj kožené sedadlá so zvýšenými bočnicami na lepšie držanie tela v zákrutách. Vzhľadom na športové ambície auta by sme však uvítali, keby mal veniec volantu väčšiu hrúbku, iste by sa zišli pôsobivé analógové ukazovatele teploty oleja alebo dobíjania batérie. Naopak, chrómové pedále alebo kožou potiahnutá radiaca páka a výplne dverí sú veľmi štýlové. Na dlhých cestách každý iste ocení tempomat a satelitnú navigáciu.
Temperamentná jazda
Okamžite po naštartovaní je jasné, že verzia SRT8 sa športovo nielen tvári, ale na to skutočne má. Zvuk veľkoobjemového vidlicového osemvalca budí rešpekt. Automatická prevodovka odvádza pri jazde skvelú prácu, zmenu pomeru prakticky necítiť a na pohyb plynu reaguje rýchlo. Tento tereniak si to v zrýchlení môže rozdať naozaj s kýmkoľvek, veď tempo 100 km/h v čase pod päť sekúnd sú parametre áut typu 911 Carrera, M3 alebo C 63 AMG!
Jedna vec je zrýchlenie, druhá samotná jazda. Na rovnej ceste sa Cherokee SRT8 cíti absolútne v pohode, jeho temperament spoľahlivo krotia veľké brzdy. V zákrutách je však dobré mať na pamäti jeho hmotnosť a proporcie. Vyššie ťažisko a odstredivé sily sa snaží eliminovať tvrdšie odpružený podvozok a široké obutie Goodyear Eagle. Do veľkej miery sa im to darí, v kritických momentoch zasahuje elektronický stabilizačný systém s programom obmedzujúcim riziko prevrátenia. S autom sme si dovolili vyvádzať aj krkolomné kúsky, ale ani raz sme nezaznamenali krízovú situáciu.
SRT8 je, zdá sa, rozumný dostihový kôň, nie divoký mustang. Ak ho človek vedie s rozumom, zo sedla ho nevyhodí. Dopraje mu plnohodnotný a nevšedný zážitok zo športovej jazdy, možno tak trochu v štýle country.

ZÁKLADNÉ ÚDAJE:
Motor: 6,1 V8 HEMI
Max. výkon: 313 kW (425 k)
Max. krút. moment: 569 Nm
Rozmery: 4785x2149x1710 mm
Pohotovostná hmotnosť:
Zrýchl. 0-100 km/h:
pod 5 s
Max. rýchlosť: 245 km/h
Priem spotreba: 16 l/100 km

PLUSY:
Dizajn a priestor
Imidž

MÍNUSY:
Vyššia spotreba

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 10:01