StoryEditor

Koniec éry plastových tašiek, ale aj útlm reklám vo francúzskych štátnych médiách poznačili koniec januára

11.01.2009, 23:00

Na Slovensku prídeme o bezplatné plastové tašky, Francúzi sa zasa lúčia s reklamou v štátnych médiách.

Obchodné reťazce vydajú každý rok zákazníkom milióny plastových nákupných tašiek. Tie väčšinou končia v momente, keď zákazník príde domov a vyloží nákup. Sú teda využité jednorazovo. Takto sa však enormne zaťažuje životné prostredie.

" V predstavenstve sme schválili materiál o postupnom prechode doterajšieho typu tašiek a mikroténových vreciek na oxodegradovatľné, také, ktoré sa v priebehu dvoch rokov v prírode rozpadnú," hovorí Ján Bilinský z COOP Jednoty Slovensko. " V druhom kvartáli budú mať zákazníci možnosť používať aj papierové tašky."

Ekologické riešenia nákupných vreciek ponúka už takmer dva roky aj Tesco Stores SR. " Predvlani sme uviedli na trh ekologickú jutovú tašku na opakovaný nákup, ktorá je plne recyklovateľná a ktorá predstavuje ekologickú alternatívu pre tých, ktorí chcú prispieť k ochrane životného prostredia," hovorí Oľga Hrnčiarová zo spoločnosti Tesco Stores SR. Za túto alternatívu musia zákazníci zaplatiť určitý poplatok. Na druhej strane získajú možnosť časovo neobmedzenej bezplatnej výmeny, keď sa im taška opotrebuje či zničí. Tesco ponúka od minulého roka aj plastovú, plne recyklovateľnú tašku, za ktorú sa musí tiež priplatiť.

O zavedení ekologických tašiek uvažuje i AHOLD Retail Slovakia, ktorá prevádzkuje Hypernovu. " Zvažujeme viacero alternatív, ktoré by sme v budúcnosti radi zaviedli," vysvetľuje Lenka Juríková z AHOLD-u, ktorý na rozdiel od Jednoty a Tesca tašky zadarmo nedáva. " Po analýzach sme sa v roku 2005 rozhodli pre ich spoplatnenie," hovorí Juríková. Hypernova znížila spoplatnením ich spotrebu o 70 percent.

K ochrane životného prostredia sa pozitívne postavila aj spoločnosť Kaufland, ktorá rovnako ako Hypernova nedáva tašky bezplatne. " Vždy sme ich predávali preto, aby sme motivovali zákazníkov na opakované použitie," hovorí Martin Gärtner z Kauflandu Slovenská republika. Spoločnosť zvažuje zaviesť papierovú alternatívu.

Hoci je situácia u nás v porovnaní s Britániou či Rakúskom horšia, ekologické riešenia sa čoraz viac začínajú uplatňovať aj u nás. Stále však chýba dostatočná motivácia, a to nielen predajcov a zákazníkov, ale aj štátu. V niektorých krajinách EÚ funguje napríklad systém odmeňovania -- ak si zákazník prinesie vlastné tašky, získa odmenu v podobe bodov.

Francúzi bez reklamy?
Francúzska vláda vlani prijala zákon, ktorý má zabezpečiť, aby štátne médiá do roku 2011 postupne zrušili reklamu. S návrhom prišiel ešte v roku 2007 francúzsky prezident Nicolas Sarkozy, ktorý si za to od opozície vyslúžil ostrú kritiku.

Chýbajúce príjmy z reklamy má vykompenzovať ročná 450-miliónová (v eurách) dotácia francúzskej vlády. Táto suma bude pochádzať z trojpercentnej dane z príjmov z reklamy súkromných televízii a z dane vo výške 0,9 percenta z obratu telekomunikačných operátorov. Sarkozyho reforma médií nahráva súkromným vysielateľom. Najvýznamnejšia súkromná televízna stanica TF1 totiž patrí prezidentovmu priateľovi Martinovi Bouyguesovi. Chýbajúce príjmy z reklamy vo verejnoprávnych médiách sa tak môžu premietnuť do nárastu príjmov súkromných staníc, upozorňuje opozícia. Nový audiovizuálny zákon okrem zákazu vysielania reklám prináša aj zmenu v organizácii štátnej televízie France Télévisions. Po novom má vzniknúť z piatich verejnoprávnych staníc jeden podnik. Proti zlúčeniu sa už ohradili zamestnanci.

Lidl sťahuje šumivé víno
Maloobchodný diskontný reťazec Lidl sťahuje z českého trhu talianske šumivé víno, v ktorom boli objavené sklenené úlomky. Týka sa to fliaš šumivého vína Moscato Spumante Dolce Domenico s číslom šarže L2485W1. " V niekoľkých fľašiach boli nájdené sklené úlomky," uviedla spoločnosť Lidl, ktorá už túto sériu prestala predávať. Zatiaľ nie je jasné, koľko fliaš tohto vína predal Lidl v Česku. Ľudia, ktorí si ho kúpili, ho môžu vrátiť v predajniach a bude im vyplatená nákupná cena. " Na ostatné čísla série produktu Moscato Spumante Dolce Domenico firmy Contri Spumanti sa stiahnutie z predaja nevzťahuje," upozornil Lidl. Talianske šumivé víno Moscato Spumante Dolce Domenico bolo vlani súčasťou ponuky aj v Lidli u nás, a to od 22. do 31. decembra. Výskyt sklenených úlomkov na slovenskom trhu sa zatiaľ nepotvrdil.

Internet Explorer padá
Microsoft naďalej stráca podiel na trhu internetových prehliadačov. Podiel Internet Explorera sa v decembri podľa posledného prieskumu znížil na 68 percent. Ešte v decembri 2007 bol pritom jeho podiel 76 a v roku 2006 dokonca 80 percent, ako vyplýva zo štatistiky americkej firmy realizujúcej prieskumy trhu Net Applications z kalifornského mesta Aliso Viejo. Podiel Firefoxu sa zvýšil zo 17 na 21 percent. Safari od Apple obsadil s ôsmimi percentami tretie miesto. Nový prehliadač od Google Chrome používa každý stý používateľ.

Čína útočí na internet
Pre údajné šírenie pornografie a iného nevhodného obsahu odštartovala Čína kampaň proti niektorým najnavštevovanejším internetových stránkam na webe. Prvými obeťami sa stali vyhľadávače Baidu a Google. Zverejnených bolo 19 webových stránok a spoločnosti pôsobiace v oblasti internetu, ktoré podľa čínskych úradov kazia verejné mravy a škodia telesnému i duševnému zdraviu mladých. Tieto firmy vraj nedokázali z internetu odstrániť nemravný obsah a nebrali vážne varovania cenzorov. Čínski používatelia internetu si najviac obľúbili vyhľadávač Baidu, ktorý si udržuje dominantné postavenie na trhu reklamy na internete. Na druhom mieste je Google. Zástupcovia oboch spoločností sa ku kampani zatiaľ nevyjadrujú. Vládnuca Komunistická strana Číny si je vedomá, akú hrozbu pre jej monopol na informácie internet predstavuje. V minulosti podnikla už niekoľko cenzorských kampaní, v ktorých sa zamerala na pornografiu, príspevky kritizujúce jej politiku a na rôznych podvodníkov. Čínski komunisti sa v súčasnosti snažia potlačiť akýkoľvek odpor.

Morales pripravuje provládne noviny
Bolívia bude mať vládne noviny, ktoré budú administratívu prezidenta Eva Moralesa chrániť pred " klamstvami" v súkromných médiách a budú ľuďom hovoriť " pravdu" . " Vláda bude mať noviny. Požiadal som náš mediálny tím, aby 22. januára začal vydávať noviny, vďaka ktorým budeme môcť hovoriť pravdu," vyhlásil nedávno Morales v rozhovore pre štátny rozhlas Patria Nueva. Prvý prezident Bolívie s indiánskym pôvodom je v ostrom spore so súkromnými médiami pre ich otvorenú kritiku Moralesovej socialistickej a populistickej politiky. " Niektoré média ma chcú prenasledovať. Bol som neustálou obeťou mediálneho tlaku ešte ako odborársky líder... a teraz som aj ako prezident. Stále klamstvá a ešte väčšie klamstvá. Aj ja mám právo brániť sa proti mediálnym lžiam," vyhlásil 49-ročný bývalý farmár, ktorý viedol odbory pestovateľov koky, čím sa dostal do pozornosti verejnosti. Súčasťou Moralesovej mediálnej politiky od jeho nástupu k moci v roku 2006 bola zvýšená finančná a technologická podpora pre štátne médiá -- rozhlas Patria Nueva, televíziu TVB a spravodajskú agentúru ABI. Mohol to vykonať najmä vďaka pomoci vo výške 1,5 milióna dolárov, ktoré poskytol kľúčový spojenec Bolívie v regióne Venezuela.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 03:26