Pozornosť im musia venovať najmä začínajúci podnikatelia, pretože takzvaný fiškálny zákon sa ich týka už od budúceho roka.
Teraz či o dva roky?
Vláda síce účinnosť zákona číslo 289/2008, ktorý hovorí o prísnejších podmienkach na elektronické registračné pokladnice, odsunula o dva roky (začal by teda platiť od januára 2013), parlament však túto úpravu stále neodsúhlasil. Prakticky to znamená, že ak ju do konca roka poslanci neschvália, nadobudne platnosť už teraz v januári a bude sa týkať všetkých, čo pokladnice používajú.
Pozor si však musia dať začínajúci podnikatelia - tých sa totiž posunutie lehoty netýka. "Tí, ktorí začnú používať elektronickú registračnú pokladnicu od budúceho roka, budú už musieť spĺňať pravidlá pre takzvané fiškálne pokladnice,“ potvrdzuje Mikuláš Gera z tlačového oddelenia ministerstva financií. V hre teda zostáva stále otázka, či budú fiškálne pokladnice potrebovať od januára len nováčikovia v biznise alebo všetci.
Ministerstvo financií presadzuje odklad nových pravidiel s tým, aby mali obchodníci dostatok času. "Podnikatelia nedávno menili pokladnice pri prechode na euro. Preto ich v krátkom čase nechceme zase zaťažovať novými nákladmi,“ argumentuje Gera.
Závisí to od typu
Čo budú musieť spĺňať takzvané fiškálne pokladnice? Každá musí byť certifikovaná s prideleným kódom od daňového úradu a vybavená fiškálnou pamäťou. Obchodník si na splnenie tejto povinnosti musí dať upraviť doteraz používaný model alebo kúpiť novú. Musí teda zistiť, či jeho súčasná pokladnica stačí, alebo nie. "Pokiaľ poznáte typ tlačiarne, softvéru alebo hardvérovej pokladnice, dokážete si to overiť aj sami na stránkach daňového úradu alebo inštitúcie Elektronického výskumného a projektového ústavu. Tieto úrady majú zverejnený aktualizovaný zoznam výrobcov aj typov pokladníc, ktoré sú v súlade so zákonom,“ hovorí produktová manažérka spoločnosti Asseco Solutions Ivana Šilerová.
Väčšina firiem však bude musieť do fiškálnej pokladnice investovať, či už do novej, alebo do úpravy pôvodnej. "Závisí to od modelu. Niektoré sa dajú upraviť pomerne jednoducho vložením modulu s fiškálnou pamäťou. Iné, najmä staršie druhy a všetky fiškálne moduly, je potrebné vymeniť za nové,“ hovorí Norbert Kustra zo spoločnosti SunSoftPlus.
Firmy sú už pripravené
Hoci zostáva otázne, či sa účinnosť nového zákona oddiali, alebo nie, množstvo podnikateľov už svoje registračky pripravilo na nové podmienky. Podľa odhadov výrobcovia, dovozcovia, distribútori a servisné organizácie stihli zabezpečiť asi 60 percent predpokladaných objednávok, čo je viac ako 65-tisíc používateľov fiškálnych zariadení. "Celkovo na Slovensku k 31. augustu tohto roku je registrovaných viac ako 224-tisíc elektronických registračných pokladníc,“ dopĺňa hovorca Daňového riaditeľstva Miroslav Dobák.
No sú aj takí, čo na prispôsobení sa prísnejším pravidlám stále pracujú. "Predajne Hypernova a Albert zatiaľ nie sú vybavené novými fiškálnymi registračnými pokladnicami. Naše IT oddelenie však pracuje na projekte už päť mesiacov, bez ohľadu na posun účinnosti tohto zákona,“ vysvetľuje hovorkyňa spoločnosti Ahold Retail Slovakia Diana Chovancová Stanková. Ďalší podľa toho, odkedy bude zákon o nových fiškálnych pokladniciach účinný. "Kým začne platiť nový zákon, sme pripravení vybaviť všetky pokladnice NAY Elektrodom potrebným hardvérom,“ dodáva vedúci marketingového oddelenia spoločnosti Nay František Vámoši.
Katarína Šimurková
Čo nesmie chýbať novým "kasám“
Fiškálna pamäť - trvalo uchováva údaje o celkových obratoch, musí byť čitateľná pomocou PC, kapacita pamäte musí stačiť pre denné uzávierky na päť rokov, po naplnení ho môže vymeniť len servisná organizácia
Elektronický žurnál - je opatrený kontrolným kódom, pomocou ktorého je možné zistiť jeho
pravosť
Zákaznícky displej - povinné je používať zobrazovacie zariadenie pre zákazníka
Fiškálna plomba - vydáva ich daňové riaditeľstvo, sú evidované u servisnej organizácie a sú neprenosné, majú poradové číslo a číslo série
Ochranný znak - musí byť viditeľný na každej vytlačenej účtenke i uzávierke, výnimkou sú tréningové doklady
Tlač všetkých dokladov - pokladnica musí vyhotovovať pokladničné - fiškálne doklady a aj nefiškálne doklady, takzvaný "neplatný doklad,“, "vklad“ a "skúška pokladnice“, tie treba takisto uchovávať
Iné uzávierky - mesačné uzávierky sa nedajú vytlačiť, namiesto nich sa tlačia intervalová detailná uzávierka, ktorú možno vykonať v akomkoľvek rozsahu podľa dátumu alebo čísiel denných uzávierok, denná uzávierka je povinná (raz za 24 hodín), inak nie je možné pokračovať v predaji
Kontrolné mechanizmy - vytlačiť možno len jeden originál dokladu, zablokovanie pokladnice pri odpojení zariadení, napríklad tlačiarne či zobrazovacieho zariadenia
Údržba pokladnice - musí informovať o potrebe vykonať povinnú údržbu
Vymazanie z prevádzkovej pamäte - možné je len vtedy, ak sú tieto údaje už vo vykonanej dennej uzávierke a jej súhrnný údaj je trvale uložený vo fiškálnej pamäti
Zdroj: Zákon č. 289/2008