Primárne umiestnenie akcií na trhu (IPO -- Initial Public Offering) považujú firmy za drahú vec, ktorá prináša starosti. Vstup na trh sa plánuje dlho a pozorne. Požiadavky kladené na investičnú banku, ktorá má robiť IPO, sú veľmi prísne. Nízke sprostredkovateľské poplatky môžu zastrašiť klientov -- mnohé spoločnosti nechcú lacné umiestnenie akcií.
Investičné banky na Wall Street majú o IPO záujem. Poplatky za IPO sú vo svete veľmi stabilné a dosť vysoké. Za vydanie dlhopisov s vysokými výnosmi si investičné banky účtujú poplatok asi 3 percentá z objemu vydaných dlhopisov. Za nízkorizikové podnikové dlhopisy je na svetovom trhu poplatok 0,9 percenta. Za konzultácie týkajúce sa fúzií a akvizícií je poplatok ešte menší. IPO stojí firmy asi 7 percent z objemu emisie.
Výška poplatku sa nezmenila tri roky. Bez ohľadu na vysoké poplatky IPO nie sú nepríťažlivé pre spoločnosti, ktoré chcú získať nový kapitál. IPO má niekoľko etáp. Je spojené s prípravou prospektu cenného papiera, ktorý je v súlade so zákonmi a s reguláciou v tejto oblasti. Neskôr sa akcie propagujú na prezentácii známej pod odborným pojmom road show.
K stagnácii IPO došlo v roku 2002 a 2003, pretože trh bol poznačený takzvanými horúcimi IPO. Niektoré banky sa chceli zavďačiť manažérom firiem tak, že ich oproti iným investorom uprednostnili pri predaji akcií. Rodinkárstvo potrestala SEC pokutami.
Praktickým príkladom IPO bolo umiestnenie akcií agentúry pre personálne poradenstvo Resources Connection v roku 2000. Rozhodla sa predať investorom účastiny za 78 mil. USD. Organizátori IPO, investičné oddelenia bánk Credit Suisse First Boston a Deutsche Bank, požiadali bez mihnutia okom 5,46 mil. USD, čo je spomínaných 7 percent. Finančný riaditeľ firmy Steven Justo si pre denník Financial Times v súvislosti s IPO zafilozofoval: "Tieto peniaze boli pre nás poplatkom za vstup do veľkého sveta." Ak by ich umiestňovali po tom, ako spľasla technologická bublina, umiestnenie akcií by bolo lacnejšie.
Podľa údajov analytickej firmy Dealogic, priemerný poplatok za umiestnenie akcií v USA bol za posledné tri roku 6,7 percenta. Experti považujú za hlavnú príčinu malého kolísania poplatkov osobitosti samotného procesu prvého umiestnenia akcií medzi investormi. Firmy majú seriózny vzťah k IPO a sú pripravené za získanie kapitálu predajom akcií zaplatiť slušné peniaze, ktoré nie sú závislé od konjunktúry.
Za hranicami USA je situácia diametrálne odlišná. V Európe poplatky momentálne klesli na 2 percentá. Je to o 3 percentuálne body menej ako pred desiatimi rokmi. Je to preto, lebo európske investičné banky sa snažia poraziť americké investičné banky v dlhotrvajúcom konkurenčnom boji. Päť amerických investičných bánk Goldman Sachs, Morgan Stanley, Citigroup, Merrill Lynch a CSFB kontrolujú leví podiel na svetovom, ale aj európskom trhu IPO. Americké investičné banky zarábajú dosť veľké peniaze na domácom trhu, čo im umožňuje rozpínať sa v ostatnej časti sveta. Nízke poplatky za IPO v Európe sú dôsledkom príjmov amerických investičných bánk v USA. V mnohých amerických firmách si myslia, že práve nízke poplatky môžu vystrašiť firmy, ktoré chcú umiestniť akcie na trhu medzi investormi. Momentálne sa očakáva pokles poplatkov za umiestnenie akcií na primárnom trhu. Bude to preto, lebo niektoré investičné banky pravdepodobne začnú poplatkovú vojnu.
StoryEditor
Stabilné zisky investičných bánk za IPO
Stabilné zisky investičných bánk za IPO, trh kontrolujú americké banky Goldman Sachs, Morgan Stanley, Citigroup, Merrill Lynch a Credit Suisse First Boston