StoryEditor

Zákazníci majú dnes dominantné postavenie

15.04.2010, 00:00

Koniec bezhlavého míňania v automobilizme, záujem o lacnejšie menšie vozidlá s nízkou spotrebou či záujem o akciové ponuky. Aj takto sa prejavili dôsledky hospodárskej krízy na spotrebiteľskom správaní zákazníkov. Predajcovia a výrobcovia boli nútení prispôsobiť svoju ponuku, prehodnotiť a inovovať zaužívané predajné postupy. Práca manažérov zodpovedných za konečných zákazníkov je tak dnes omnoho náročnejšia než pár rokov dozadu.

Nemenia tak často
"V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi pozorujeme zníženú frekvenciu nákupu vozidiel," hovorí obchodný riaditeľ Kia Motors Sales Slovensko Roman Portášik. Zákazníci, najmä tí firemní, podľa neho odďaľujú obmeny autoparku. "Mnoho ľudí prechádza zo segmentu väčších vozidiel do nižšieho segmentu. Zákazníci sa v súčasnosti sústreďujú na mainstreamové kategórie vozidiel, o čom svedčí výraznejší pokles predaja vozidiel SUV a MPV."
Ľudia sú informovaní o svetovej kríze a uvedomujú si jej dosah na predajcov. Podľa majiteľky holdingu spoločností Auto Valušek Klaudie Valuškovej sa správanie klientov výrazne zmenilo. "V prvom rade si uvedomili svoje dominantné postavenie vo vzťahu k dodávateľom. Uplatňujú si zo strany dodávateľov výrazný rešpekt, očakávajú kvalitatívne oveľa vyššie služby a, samozrejme, veľmi precízne sa venujú položkám svojho účtu, či už servisných alebo predajných služieb," hovorí. Dalo by sa čakať, že správanie klientov bude výrazne ovplyvňovať cena služieb. "Nie je to zanedbateľné, ale skôr chcú za svoje peniaze vysokú kvalitu, širšie portfólio služieb a profesionálny prístup," dodáva Valušková.

Rozdiely by postrehli
Aj prístup zákazníkov prémiových značiek sa dobou mení. "Takíto klienti sú scestovaní, majú príležitosť porovnávať a následne automaticky očakávajú podobné aktivity aj na Slovensku. Preto je našou snahou priniesť uvedené aktivity v maximálnej miere aj u nás," povedal hovorca spoločnosti BMW Group Slovakia Milan Stupka. Ak si niekto podľa neho zvolí prémiovú značku, automaticky očakáva komplexný prémiový produkt -- od technológie služieb vo vozidle, siete kvalifikovaných predajcov, cez sortiment originálnych dielov, príslušenstva a doplnkov, po širokú škálu inovatívneho financovania a poistenia. "Pri automobilovej značke sa klient vo všeobecnosti rozhoduje pri kúpe na základe kvality produktu ako takého, dizajnu, či sympatie k značke a ceny. Druhou rovinou a konkurenčnou výhodou je rozšírený produkt, hlavne v podobne dodatočných služieb, ktoré môžu priamo a nepriamo súvisieť s produktom -- automobilom," vysvetľuje Stupka.

01 - Modified: 2003-11-02 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: O cválajúcich a necválajúcich dňoch
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 14:21