Tvorenie ceny ovplyvňuje viacero faktorov, ako sú náklady, dopyt aj konkurencia. V závislosti od toho, ktorá z týchto zložiek prevažuje, možno kalkuláciu rozdeliť na viacero metód.
Prvou je metóda, keď je cena orientovaná na náklady. Jej podstata spočíva v tom, že vypočítaná cena vychádza z presných čísel súvisiacich s nákladmi na výrobu. To možno považovať aj za výhodu, podnikateľ tak má detailný prehľad o nákladoch. Nevýhodou však môže byť zanedbanie faktora trhu čiže prehľadu o tom, ako si stojí konkurencia v podobnej oblasti.
Druhou je metóda cenového porovnávania, čiže pri tvorbe ceny sa zameriava podnikateľ na konkurenciu. Jej výhodou je, že takáto cena zodpovedá očakávaniam spotrebiteľov na trhu. "Je však nepoužiteľná pri inovovaných produktoch, a nie je vždy celkom jasné, či pokryje aj náklady,“ hovorí Elvíra Chadimová z poradensko-vzdelávacej spoločnosti Wifi Slovakia.
Treťou je metóda vnímania hodnoty klientom. "Takzvaná tvorba ceny orientovanej na dopyt sa riadi podľa tendencií dopytu po produkte alebo podľa potreby,“ spresňuje Chadimová. Výhodou je dosiahnutie čo najlepšieho zisku a pružnosť, ktorá sa prejaví v cene v závislosti od dopytu. Nevýhodou môže byť vytvorenie akéhosi agresívneho imidžu firmy, ktorý je namierený proti klientovi.
Okrem metód tvorby cien môže podnikateľ zvoliť aj rôzne stratégie výšky ceny. Môže vstúpiť na trh s vysokou cenou a postupne ju znižovať, alebo, naopak, začať s nízkou, a ísť s ňou postupne nahor.