StoryEditor

Piešťany prišli o hotel. Nebolo hostí

06.03.2011, 23:00

Podnikanie slovenských hotelierov je ohrozené aj napriek tomu, že štatisticky sa úbytok turistov zastavil už vlani. Do problémov sa najnovšie dostal štvorhviezdičkový Hotel Pavla v centre Piešťan. Firemná klientela, ktorá tvorila prevažnú časť hostí, sa už skrátka nevrátila. "Základ našich klientov boli zákazníci z Piešťan a Nového Mesta nad Váhom. Niekoľkým firmám z týchto miest sa však skončili daňové prázdniny a odišli na Ukrajinu," opisuje začiatok konca Ľubomír Brna, konateľ firmy Hotel Pavla, ktorá je už niekoľko dní v konkurznom konaní.

Firmy stále šetria
Profesionálni cestujúci, ktorí tvoria väčšinu zákazníkov našich mestských hotelov, stále necestujú tak, ako to bolo pred krízou. Súkromné spoločnosti svoje priškrtené výdavky na cestovanie totiž stále neobnovili. "Firmy sa naučili robiť namiesto výjazdov telekonferencie a cestovanie úplne zoškrtali," hovorí Brna a dodáva, že rozpočet jeho hotela dostali do červených čísel najmä fixné náklady v podobe platov a odvodového zaťaženia 25 zamestnancov. Svoju rolu zohrala aj nižšia návštevnosť kúpeľných hostí, pričom obsadenosť izieb vlani klesla z 58 percent na menej než tretinu. "Pár spoločností, ktoré vozili návštevníkov Piešťan z Nemecka, skrachovalo," dodáva Brna.

Turisti tržbám nepomohli
"Minulý rok v hotelierstve v zásade dosť kopíruje rok 2009. Poklesy a nárasty sú také nepatrné, že ťažko hovoriť o nejakom zhoršení alebo oživení," hodnotí Pavol Kašuba, generálny sekretár Zväzu hotelov a reštaurácií.

Po takmer pätinovom prepade v roku 2009 sa počet nocí strávených v našich hoteloch vlani zvýšil o 4,8 percenta. S tržbami zariadení to však smerom nahor nepohlo. Skôr naopak. Údaje štatistického úradu hovoria, že hotelieri vlani utŕžili takmer o päť percent menej než v roku 2009. Podľa Kašubu je príčinou fakt, že návštevníci, ktorých na Slovensko hotely prilákali, míňali menej. Nižšie boli zároveň aj ceny za prenocovanie. "Pokles tržieb bol spôsobený aj tým, že prichádzala klientela najmä z Českej republiky, ktorá menej míňa. To znamená, že solventnejšia klientela, ku ktorej by som už napríklad radil aj určitú vrstvu Poliakov, sa presťahovala niekam inam," vysvetľuje Kašuba. Miroslav Hargaš

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 12:20