Priznajme si otvorene, kto detailne preštudoval všetky husto popísané podmienky na niekoľkých stranách poistnej zmluvy a porozumel im ešte pred jej uzatvorením? Rozhodovanie o tom, či uzatvoriť poistku a za akých podmienok má uľahčiť jednoduchý formulár. Túto novinku zaviedla novela zákona o poisťovníctve od apríla tohto roku. „Formulár by mal budúcemu poistníkovi pomôcť pri rozhodovaní sa, či poistnú zmluvu uzavrie, prípadne či mu vôbec konkrétny poistný produkt vyhovuje, “ vysvetľuje Júlia Čillíková, riaditeľka odboru regulácie a metodiky riadenia rizík Národnej banky Slovenska.
POZRITE SI: Vzor formulára o podmienkach uzavretia poistnej zmluvy
Tlačivo obsahuje základný prehľad podmienok uzavretia poistnej zmluvy, ktorým by mal poistník porozumieť. Podľa J. Čilíkovej mu poskytne prehľad o najdôležitejších dojednaniach návrhu poistnej zmluvy, všeobecných a osobitných poistných podmienkach a iných dokumentoch, ktoré by mal ešte pred uzavretím poistnej zmluvy poznať a zvážiť.
Čo obsahuje formulár:
- Informácie o poisťovateľovi
- Názov poistného produktu
- Popis produktu – charakteristika, riziká, výhody, výluky z plnenia
- Dôsledky nezaplatenia poistného
- Doplnkové administratívne služby
- Vykonávanie zmien v poistnej zmluve
- Podmienky odstúpenia
- Informácie o investičnom riziku
- Spôsob vybavovania sťažností
Formulár nie je zmluva
NBS argumentuje, že úmyslom nebolo zaviesť reguláciu zmluvných vzťahov, ale iba zvýšiť informovanosť poistníkov. „Je za tým snaha ochrániť klienta pred neuváženým uzavretím poistnej zmluvy tým, že sa mu vo formulári v skrátenej podobe predloží informácia o najdôležitejších ustanoveniach poistnej zmluvy, ktorá býva obvykle rozsiahlym dokumentom, “ vysvetľuje Jozefína Žáková, generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní.
Poistník ale musí pamätať na to, že informácie uvedené vo formulári neobsahujú úplný rozsah práv a povinností poistníka, ktoré mu vyplývajú z uzavretia poistnej zmluvy. Tie sú naďalej súčasťou všeobecných a osobitných podmienok, s ktorými by sa mal oboznámiť. Formulár v žiadnom prípade nenahrádza poistnú zmluvu.
Hoci aj doteraz musia poisťovne i sprostredkovatelia poskytovať celý rad povinných informácií svojim klientom, formulár v tejto podobe je podľa J. Žákovej novinkou. Podľa NBS sa ale týmto opatrením nerozširujú informačné povinnosti, len zjednocujú, sprehľadňujú a sprístupňujú informácie, ktoré poisťovňa a sprostredkovateľ poistenia poskytovali aj doteraz.
Ministerstvo financií ako zákonodarca chce touto úpravou dosiahnuť zvýšenie informovanosti poistníkov. Aby lepšie porozumeli zmluve, ktorú sa chystajú uzatvoriť, ale aby najmä pochopili záväzky, ktoré mu z nej vyplývajú. Až prax ukáže, či sa týmto opatrením podarí znížiť počet reklamácií a sťažností na činnosť finančných sprostredkovateľov.
Podľa J. Žákovej je tu zo strany poisťovní naďalej obava, že napriek úsiliu zvýšiť informovanosť klientov, tento zámer sa minie účinku pri niektorých nepoučiteľných klientoch, ktorí sa budú spoliehať iba znenie formulára a nebudú považovať za potrebné prečítať si celú zmluvu. Preto je teraz na poisťovniach, poradcoch a sprostredkovateľoch, aby dôrazne pripomínali, že formulár nenahrádza zmluvu, má iba pomôcť jej porozumieť.