Ak chceme pochopiť najbližšie moderné trendy vo vzdelávaní, mali by sme si uvedomiť prax doterajšieho obdobia a jej limity. Doterajší trend rozvoja firiem neúmerne rýchlo zvyšoval nároky na kvalifikáciu absolventov vysokých škôl, odborníkov rôznych vekových kategórií bez ohľadu na prax v jednotlivých odbornostiach. Zvýšil sa záujem o rekvalifikačné kurzy, štúdium popri zamestnaní a získavanie certifikátov. Príčinou toho všetkého bol tlak zo strany firiem na vlastných zamestnancov a "kupovanie kapacít" -- tých, ktorí udržali krok s trendom rozvoja. Takýmito osobnosťami boli pomerne mladí ľudia v produktívnom veku 25 až 40 rokov, väčšinou muži. V súčasnosti je situácia trochu iná. Prvotný hlad po zamestnancoch s takouto kvalifikáciou je utíšený a okolitá produktívna spoločnosť pomaly vyrovnáva krok s trendom. Potreba vzdelávania vyvoláva ďalší z efektov, ktorý má priamy dosah na kvalifikačnú úroveň -- finančná náročnosť kurzov jazykových, odborných, rekvalifikačných ako aj doplňujúcich vzdelanie certifikáciou.
ZA VEDOMOSTI SA MUSÍ PLATIŤ
Dnes je situácia taká, že ľudia platia za nové vedomosti a sú ochotní do nich investovať i naďalej. Pre firmy, ktoré vzdelávajú svojich zamestnancov, je cena veľmi dôležitá. Privysoké náklady na rozvoj kvalifikácie ľudských zdrojov a často aj zistenie, že školenia nepriniesli požadované informácie, nútia manažment nejednej firmy zamyslieť sa nad nevyrovnanou bilanciou: na jednej strane očakávaný efekt a vyššia kvalifikácia, na druhej strane zas cena kurzu, stratený čas (neprítomnosť zamestnancov na pracovisku) a siahodlhé uplatňovanie poznatkov v praxi.
Je len pochopiteľne, že vedenia firiem čoraz citlivejšie zvažujú otázku investícií do kvalifikácie a hľadajú optimálne riešenie.
Kritériá sú vcelku jasné: výborný výsledok, prijateľná cena, prehľad o uplatnení v praxi a minimálne pracovné straty. Najviac sa to týka takých oblastí ako bankový sektor, poisťovníctvo, finančníctvo, ďalej spoločností, na ktoré majú dosah časté zmeny v zákonoch a smerniciach. Pre efektívne fungovanie týchto spoločností je nevyhnutnosťou urýchlené aplikovanie zmien v praxi a bezproblémové zaškolenie personálu. Odpoveďou na tieto kritériá a požiadavky je vznik virtuálnych univerzít a ich budúcnosť v podmienkach firiem, do čoho spadá aj vnútrofiremné vzdelávanie, nenáročné na finančné prostriedky, čas a ľudí.
ČAS -- HLAVNÝ FAKTOR
Čas hrá v tejto oblasti veľkú úlohu. Pre zamestnávateľa je prijateľnejšie a pohodlnejšie, keď zamestnanec fyzicky z pracoviska nikdy neodchádza, a teda nestráca čas presunom do školiaceho strediska a späť. A využije aj neefektívny pracovný čas na možné vzdelávacie aktivity. Väčšina zamestnancov, ktorí pracujú s výpočtovou technikou a majú možnosť pripojiť sa k internetu, sa vo vlastnom záujme naučila ovládať základy tohto spojenia a oceňuje rýchlosť a dostupnosť tohto média.
U mnohých ľudí však nedôvera k internetu pretrváva. Vedia si síce predstaviť spoluprácu s internetom, avšak len po určité hranice. S veľkými pochybnosťami prijímajú predstavu vzdelávania prostredníctvom internetu alebo internej firemnej siete. Realita je však taká, že už dnes sa zaoberáme témou virtuálnych univerzít a zajtra sa budeme do kurzov prihlasovať a prihliadať na ich výsledky ako na úplne bežnú vec. Odpoveďou na pochybovačné myšlienky a pohľady je e-learning.
Koncept e-learningu
Koncept e-learningu vychádza z predpokladu, že sa treba zaoberať novými možnosťami komunikácie. Takýmto novým médiom je internet. Zamestnávatelia a aj zamestnanci ho považujú za značne atraktívny a efektívny spôsob komunikácie. Internetovo orientované vzdelávacie systémy sa javia ako sľubné riešenie v oblasti vnútrofiremného vzdelávania. Veľký výber potenciálnych dodávateľov ako aj technológií zatiaľ vedie väčšinu debát k rozhovorom o výbere tej správnej technológie bez rozhodnutia o správnom koncepte vzdelávania. Pri definícii konceptu vzdelávania sa otázka používaných technológií dostáva až na úplný koniec záujmu. Dôležitými otázkami, ktoré je nutné zodpovedať, je použitie správnych vzdelávacích metód a definícia postavenia lektora a študenta. Je veľmi ťažké nájsť aspoň nejaké príručky, ktoré by bližšie špecifikovali možnosti využívania internetovo orientovaného vzdelávania. Z tohto dôvodu sa Spoločnosť pre controlling a informačný manažment (SCIM) na Slovensku rozhodla vytvoriť projekt, ktorý by pomohol záujemcom nájsť spôsob, ako čo najideálnejšie použiť nové médiá na lepšie a hlavne efektívnejšie vzdelávanie. Podrobnejší pohľad na kooperáciu jednotlivých partnerov, tvoriacich rámec pre model e-learningu popisuje nasledovný obrázok:
Cieľom celého fungujúceho konceptu je vytvoriť u zákazníkov fungujúce prostredie na vzdelávanie pracovníkov a zároveň získať možnosť spätnej väzby o kvalite školení. Tieto tri základné piliere konceptu e-learningu, samozrejme, medzi sebou kooperujú na jednotlivých úrovniach. V rámci stanovovania stratégie sú jednotlivé činnosti rozdelené nasledovne:
Stratégia
Poradenská organizácia (v našom prípade SCIM) definuje celkový koncept na možné vzdelávacie aktivity. Partnerská organizácia (odborník v danej oblasti školení) definuje potrebné znalosti pre pracovníkov v konkrétnej oblasti a zákazník, ako partner na vytvorenie podnikovej virtuálnej univerzity, po vytvorení stratégie pre svoju univerzitu, môže jasne stanoviť smerovanie pre svojich pracovníkov (ucelený koncept vzdelávania).
Z pohľadu taktického riadenia je zaujímavé vytváranie konkrétnych projektov zameraných na jednotlivé oblasti, pre ktoré sa bude vzdelávanie organizovať. Partneri spolupracujú na vytvorení nových didaktických postupov a ich transformácii do elektronickej podoby. Zákazník si vytvára vlastné verzie vzdelávacích projektov, ktoré presne odzrkadľujú požiadavky organizácie s ohľadom na to, že môžu vychádzať zo všeobecných konceptov definovaných poradenskými a partnerskými organizáciami.
V rámci operatívneho spracovania je výsledkom realizácia konkrétnych kurzov, pričom poradenská organizácia má za úlohu zabezpečiť fungovanie programového prostredia pre zákazníka. Partnerská organizácia zabezpečuje konkrétnych lektorov a pripravuje materiály potrebné na kvalitný priebeh vzdelávania. Pre pracovníkov personálneho manažmentu zostáva iba príjemná úloha zúčastneným pracovníkom oznámiť, že sa daný kurz koná a treba sa naň zaregistrovať.
Systémy
Je potrebné definovať konkrétnu činnosť jednotlivých zúčastnených v prostredí e-learningu. Poradenská organizácia vytvorí softvérové riešenie a bude definovať štandardy pre jednotlivé kurzy, partnerská organizácia podľa štandardov definuje jednotlivé kurzy na základe požiadaviek zákazníkov a podľa podkladov outsourcovaných lektorov. Úlohou zákazníka je zabezpečiť technické prostredie na realizáciu kurzov, ktoré v sebe zahŕňa aj možnosť prihlásenia sa lektora z prostredia mimo firmy. Technológie, ktoré sú použité nie sú ničím novým a výnimočným, sú to nástroje spoločnosti Microsoft (MS Server 2000, MS SQL Server 2000 a MS Visual Studio).
VÝHODY
Hlavným prínosom e-learningu je, že vzdelávanie sa stáva nenáročným na prostriedky, čas a ľudí. Dôsledkom toho je efektívnejšia komunikácia medzi pracovníkmi a fakt, že na vzdelávaní sa nemusia zúčastňovať len úzke okruhy pracovníkov, čo bolo v minulosti prevažne pravidlom. Týmto sa aj informácie stanú prístupnejšie tým pracovníkom, ktorí ich potrebujú. Samozrejme, že tento koncept nie je použiteľný pre všetky typy vzdelávacích aktivít. Pravdepodobne bude neprípustné, aby pracovníci pri páse vo výrobe používali intranet na vzdelávanie, napr. o bezpečnosti pri práci. Existuje však mnoho typov inštitúcií a školení, pre ktoré je táto forma vzdelávania optimálna ako oblasť služieb (banky, poisťovne, telekomunikačné spoločnosti). Vnútrofiremný intranet tu poskytuje možnosť uskutočňovať aj testy, či frekventant (napríklad personál banky alebo poisťovne) úplne a postačujúco pochopil nové informácie a súvislosti. Okrem toho je značnou výhodou formalizácia znalostí obsiahnutých v jednotlivých školeniach, ktoré nakupujú a vytvárajú vlastní pracovníci. Ďalej je možné kedykoľvek školenie opakovať bez ďalších dodatočných nákladov (samozrejme iba v prípade, že lektor je pracovníkom podniku).
Z radu výhod je jedna mimoriadna -- časová nenáročnosť. Pracovník sa venuje vzdelávaniu v rámci svojho voľného času na pracovisku a netreba zabezpečovať ďalšie priestory a pod. Ďalšou výhodou je personalizácia školenia -- každý pracovník má svoj vlastný profil, kde má presne stanovené termíny a úlohy, ktoré má splniť. Nie je to viazané na fyzickú prítomnosť pracovníka presne na danom mieste v danom čase ( napr. o 12.00).
StoryEditor