StoryEditor

Firmy chcú prax získanú už počas štúdia

20.05.2010, 00:00

Časy, keď sa na manažérske posty dostávali aj mladí ľudia bez praxe, sú nenávratne preč. Je to však prirodzený vývoj a kríza tento proces len urýchlila. Mladí manažéri mali podľa hovorcu BMW Milana Stupku u nás od revolúcie prakticky doteraz veľkú príležitosť, ktorá prichádza raz za sto rokov. "Kolegovia v centrále v Nemecku nám závideli, ako rýchlo sa dala urobiť profesionálna kariéra na Slovensku, respektíve vo východnej Európe. Vznikali tu také množstvá pozícií, na ktoré musíte na Západe čakať oveľa dlhšie, keďže trh je tam stabilizovaný,“ vysvetľuje.

Je ich viac
Získať manažérsky post vo firme v mladom veku nie je jednoduché. Vo firmách je podľa Ivony Valuškovej zo spoločnosti Auto Valušek osvedčená kombinácia dvojičiek manažmentu. "Ide o mladého manažéra v kombinácii so starším skúsenejším vedúcim, ktorý si v podstate vychováva svojho následníka. Učí ho diplomacii a rozvážnosti, zapája do projektov, a postupom času mu prenecháva i pomernú časť rozhodovania, čím sa postupne pasuje do roly kontrolóra,“ hovorí.

"Myslím si, že je všeobecne viac kandidátov, než ich bolo pred krízou, čo však nemusí znamenať, že získať pozíciu je ťažšie,“ tvrdí Market manager spoločnosti Renault Peter Slánský. Určite je vyšší počet uchádzačov, ale potom záleží na konkrétnom človeku, či spĺňa predpoklady spojené s vykonávanou pozíciou. "Ak áno a je ten najlepší kandidát, tak ponuku dostane.“

Na mladých ľudí sa dnes kladú vysoké nároky nielen z hľadiska teórie, ale aj praxe. Práve prepojenie vedomostí a skúseností je podľa hovorcu Volkswagen Slovakia Vladimíra Machalíka pre absolventov veľmi dôležité. "Pre uplatnenie po štúdiu je tiež dôležité dôkladne si premyslieť odbor, ktorý chce mladý človek študovať. Ak sa totiž chce o technické pozície uchádzať absolvent humanitných odborov, má automaticky zložitejšiu štartovaciu pozíciu.“

Vychovajú vlastných
Automobilové spoločnosti pomáhajú absolventom bez praxe či ešte študujúcim mladým ľuďom rôznymi programami. Mnohé si tak vychovávajú vlastných odborníkov. Napríklad spoločnosť Škoda ponúka podľa hovorkyne Lucie Busquet absolventom vysokých škôl takzvaný Trainee program v závodoch Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí. "Študentom ponúkame aj prepracovaný systém spolupráce už počas štúdia, jeho hlavnými elementmi sú odborné praxe a diplomové práce.“ Podobné programy má tiež spoločnosť Renault, Volkswagen, BMW či Kia.

 

VW SK
Vladimír Kuruc
vedúci plánovania lakovne
Má 33 rokov. Je absolventom odboru tepelná energetika a technika prostredia Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Už počas štúdia na vysokej škole a krátko pred príchodom do Volkswagen Slovakia pôsobil na viacerých technických pozíciách ako projektant a technik na Slovensku aj v Nemecku. Do Volkswagen Slovakia nastúpil v rámci trainee programu v roku 2000 na oddelenie plánovania montáže. V roku 2004 sa stal vedúcim plánovania lakovne. Podieľal sa na nábehu vozidiel Audi Q7, prvej aj druhej generácie Volkswagenu Touareg, Porsche Cayenne a Škody Octavia. „Najdôležitejšie je neustále vzdelávať sa, učiť sa nové veci, ale tiež počúvať. Byť manažérom totiž znamená preberať zodpovednosť za svoje rozhodnutia, viesť tím ľudí, včas rozpoznávať, analyzovať a vyhodnotiť rôzne situácie. A to sa nedá naučiť z roka na rok. V dnešnom neustále sa meniacom svete plnom nových informácií a technológií treba na sebe dennodenne pracovať.“

Peugeot Slovakia
Matúš Paľa
riaditeľ predaja
Narodil sa 18. júla 1979 v Bratislave. Po absolvovaní francúzsko-nemeckého gymnázia v Bonne vyštudoval medzinárodné podnikanie na Obchodnej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave. Časť štúdia strávil na Université Marne-la-Vallée v Paríži. V Peugeot Slovakia pôsobí od roku 2003, kedy nastúpil na pozíciu manažéra flotilového predaja spoločnosti. Necelých päť rokov na tejto pozícii mu umožnilo zblížiť sa so širokou rodinou firemných zákazníkov značky, vybudovať si dobré vzťahy so sieťou autorizovaných predajcov Peugeot a zžiť sa s hodnotami tradičnej francúzskej značky. Od februára 2008 sa stal vo veku 28 rokov riaditeľom predaja a členom riaditeľskej rady spoločnosti. Zodpovedá za predajné výsledky značky Peugeot na slovenskom trhu, projekt jazdených vozidiel, flotilový predaj, logistiku nových vozidiel a obchodný rozvoj autorizovaných dílerov značky v SR. „Doterajšie moje pôsobenie na tejto pozícii sprevádzali turbulentné zmeny slovenského trhu spôsobené valorizáciou koruny, krízou, šrotovným. Vďaka skúsenej kvalitnej sieti dílerov a veľmi dynamickému obchodnému tímu sa nám podarilo na meniacom sa trhu uspieť. Dobrý team-work je základným predpokladom úspechu, čiže čoraz väčšieho počtu spokojných zákazníkov rodiny Peugeot, aj v tomto roku.“

KIA
Ján Mastalič
manažér oddelenia všeobecného nákupu
XX rokov. Ako absolvent Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov na Žilinskej univerzite začal svoju kariéru v oblasti logistiky ako disponent v zasielateľskej firme Frans Maas v roku 2003. Do spoločnosti Kia Motors Slovakia nastúpil v roku 2005 na pozíciu špecialistu oddelenia všeobecného nákupu so špecializáciou na dopravu a colnú problematiku. Od januára 2010 pracuje vo funkcii manažéra všeobecného nákupu. „Náplňou mojej práce je zabezpečiť plynulý tok materiálov pre výrobu z krajín mimo Európskej únie so súvisiacou colnou agendou, predovšetkým v oblasti colných režimov s ekonomickým účinkom. Daná práca je veľmi rozmanitá a dynamická, čo mi prináša mnoho skúseností a nových poznatkov. K tejto práci pristupujem s veľkou zodpovednosťou a rešpektom.“

Auto Valušek
Ivona Valušková
Risk Manager spoločnosti
27 rokov. Vyštudovala Fakultu manažmentu na Komenského univerzite v Bratislave, odbor marketing. Svoje štúdium si navyše na tej istej univerzite rozšírila v rokoch 2007 až 2008 o titul PhDr. so zameraním na vývoj v automobilovom priemysle v porovnaní so štandardmi v Európskej únii. Kariéru v automobilovom priemysle začínala už v roku 1997 v spoločnosti Auto Valušek, kde praxovala na pozícii PR manažérky. Od roku 2008 do roku 2009 pracovala pre spoločnosť Škoda Auto na pozícii Risk Manager a interná komunikácia. Medzi jej prednosti patrí kreatívne myslenie, komunikačné a organizačné schopnosti, flexibilita a nezávislosť. Obľubuje parkúrové jazdenie, sezónne športy a golf. Tiež pracovala na téme – Rozhodovacie procesy založené na etických princípoch. „Etický kódex je beh na dlhé trate, ale oplatí sa.“

ŠKODA AUTO Slovensko
Lucia Busquet
PR manažérka
Má 29 rokov. Vyštudovala medzinárodné vzťahy na Obchodnej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave. V automobilovom biznise sa pohybuje už šesť rokov. Ako produktová manažérka odštartovala svoju kariéru u importéra Renault Slovensko, kde sa podieľala na produktovej politike značky Renault na Slovensku. Od júna 2005 pôsobila v T.O.P Auto Slovakia, dovozcovi značky Volvo, ako PR a produkt manažérka. V tejto pozícii mala na starosti produktovú stratégiu spoločnosti a komunikáciu s verejnosťou. Od novembra 2007 pracuje ako vedúca oddelenia Public Relations spoločnosti Škoda Auto Slovensko. Zodpovedá za externú komunikáciu firmy, organizáciu eventov na podporu značky a vedenie PR agentúry. Má tiež na starosti filantropické aktivity spoločnosti a je šéfredaktorkou firemného časopisu Škoda Magazín. „Dôvera zákazníkov k značke sa buduje dlhodobo. Mojím cieľom je, aby sa naši zákazníci, médiá aj široká verejnosť mohli vždy spoľahnúť, že Škoda je tu pre nich, že s nimi komunikuje a rozumie im.“

BMW
Matúš Baltazarovič
Junior Marketing Manager BMW a Min
i
Má 25 rokov. Vyštudoval marketingovú komunikáciu na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. V rokoch 2000 až 2004 pracoval v spoločnosti Kenvelo. Potom v roku 2006 pracoval ako marketingový a obchodný asistent pre spoločnosť St. Nicolaus. V roku 2006 odišiel pracovať na dva roky do Spojeného kráľovstva. Od roku 2007 pracuje na svojej súčasnej pozícii v spoločnosti BMW Group Slovakia v Bratislave. Zodpovedá napríklad za lokálne aplikovanie medzinárodného webového prostredia značiek BMW a Mini, či za vzťahy s médiami a ich monitoring. „Chlapcom sa buď páčia autá alebo dievčatá. Mne sa zapáčila samolepka auta, ktorú som mal nalepenú na skrinke v detskej izbe. Napokon som prišiel na to, že práve tento svet štyroch kolies ma zaujíma. Všetko, čo sa mi v živote páči, sa točí okolo veľkých či malých, rýchlych či športových, luxusných a drahých, malých a výhodných, skrátka štvorkolesových hračiek nás dospelých. Na mojej práci sa mi páči jej tempo a život, akým žije tá-ktorá značka
v nás a prostredníctvom nás.“

RENAULT Slovensko
Peter Slánský
Market Manager
Má 30 rokov. Vyštudoval na Českej poľnohospodárskej univerzite. Pracovať začal už v roku 1997 v rodinnom podniku v maloobchode a veľkoobchode s kozmetikou a drogériou. V roku 2004 pracoval v Beiersdorfe ako Trade Marketing Specialist, neskôr do roku 2005 pre spoločnosť Carrefour ako nákupca oddelenia drogérie a kozmetiky, kde zodpovedal za sortiment, cenotvorbu a marketingovú podporu. Potom začal pracovať ako Product Manager spoločnosti Lyreco. Od roku 2008 až do súčasnosti pôsobí ako Market Manager v spoločnosť Renault Slovensko. Na starosti má podporu vybraných modelov značky Renault a obchodné výsledky v rámci slovenského trhu. „Musím mať prehľad nielen o našich modeloch, ale aj o situácii na trhu, vedieť reagovať na zmeny a prinášať riešenia lokálneho aj národného formátu. Tiež organizujem rôzne eventy v rámci dílerskej siete, predstavenie nových modelov v rámci tlačových konferencií a podobne. Môžem povedať, že práca je veľmi rôznorodá a nenecháva človeka zapadnúť do stereotypov, čo je presne to, čo na nej veľmi oceňujem.“

 

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
20. apríl 2024 14:59