Hospodárska kríza neovplyvnila len správanie drobných zákazníkov. Ešte výraznejšie sa odrazila na predaji automobilov významným firemným klientom. Predajcovia automobilov preto dnes bojujú o každého jedného a ponúkajú pridanú hodnotu, aby si zabezpečili úspech v tvrdej konkurencii. „Predaj nových vozidiel klesol na Slovensku v porovnaní s minulým rokom o 12 percent, z toho podiel flotíl klesol o dve tretiny. Objem servisných úkonov však u nás zaznamenal nárast," hovorí Risk Manager spoločnosti Auto Valušek Ivona Valušková.
Niečo navyše
Dominantou je dnes podľa nej centralizácia služieb, pretože komplexné služby na jednom mieste znižujú náklady na dopravu a komunikáciu. Korporátne spoločnosti hľadajú východisko v úsporách. „Okrem toho takíto klienti očakávajú, že za svoje peniaze dostanú vysokú kvalitu, širšie portfólio služieb a profesionálny prístup," hovorí Valušková.
Roky 2009 a 2010 sú podľa manažérky flotilového predaja spoločnosti Peugeot Slovakia Zuzany Karhútovej jednoznačne poznačené hospodárskou krízou, čo ovplyvňuje aj nákupy vozidiel značky u veľkých firemných klientov. „Tí sú zdržanliví. To vplýva na predĺženú životnosť vozidiel vo vozových parkoch a nejasnú pravidelnosť v ich obmieňaní." Pri rozhodovaní sa klientov o nákupe vozidiel zohráva podľa nej dôležitú úlohu nielen konečná cena vozidla, ale predovšetkým celkové náklady a dodatočné servisné benefity. „V neposlednom rade je potrebné nezabudnúť komunikovať s klientom a pravidelne sa starať o jeho potreby," hovorí Karhútová.
Záujem rastie
Jemne optimistickejšie vníma situáciu hovorkyňa Škody Auto Slovensko Lucia Busquet. V prvom roku krízy boli podľa nej firemní zákazníci veľmi opatrní v investovaní do obnovy alebo rozširovania vozového parku. „Predajné výsledky za prvé tri mesiace tohto roka však potvrdili, že aj tu nastáva oživenie. V zložitej ekonomickej situácii sme dokázali pripraviť ponuky šité na mieru našim zákazníkom. Vďaka tomu dnes vidíme, ako rastie aj záujem tých firiem, ktoré minulý rok nákupy odkladali."