Pomôže zrušenie výhody finančného lízingu naplniť štátnu kasu, ako to vláda očakáva?
Podľa prepočtov expertného Výboru pre dane a účtovníctvo našej asociácie to bude mať na štátny rozpočet v podstate negatívny dosah -- v prvých piatich rokoch asi 45 -- 55 miliónov eur, a nie pozitívny vplyv, ako to odhaduje ministerstvo financií. Takisto dôvod rušenia výnimky a odstraňovanie diskriminácie nepovažujem za opodstatnený, pretože v prípade lízingového odpisovanie nejde o žiadnu výnimku, ale o jednu z troch rovnocenných foriem odpisovania -- rovnomernej, zrýchlenej a lízingovej.
Existujúcu optickú daňovú výhodu navyše vyvažuje obmedzenosť nakladania s predmetom zo strany klienta počas financovania, keďže majiteľom je v priebehu trvania vzťahu lízingová spoločnosť a nie klient.
Približne koľko zmlúv uzatvorili lízingové spoločnosti ročne?
Za vlaňajší rok išlo o celkový nový objem vo finančnom lízingu v obstarávacích cenách za 815 miliónov eur. Najviac z tejto sumy tvorilo financovanie strojov a zariadení. Z hľadiska kusov išlo v minulom roku o 23 727 nových zmlúv na finančný lízing. Podobný vývoj je aj v prvom polroku tohto roku.
Aký dosah bude mať tento krok v praxi?
Spomalí to rozvoj podnikania. V súčasnosti si podnikatelia prostredníctvom tohto produktu môžu v prvých obdobiach znížiť daňový základ o vyššiu sumu, ako to má byť v budúcnosti. Znižovanie daňového základu pritom robia buď zvyšovaním prílevu hotovostných prostriedkov do svojho podnikania, čiže investovaním, alebo zvyšovaním nákladov cez zamestnávanie väčšieho počtu zamestnancov.
Keďže klientmi lízingových spoločností sú najmä začínajúci podnikatelia z malých a stredných podnikov, bude mať zrušenie lízingového odpisovania z dlhodobého hľadiska za následok stagnáciu v ich rozvoji -- z hľadiska ich prirodzeného rastu vo forme nových investícií a zamestnanosti.